Sinds het uitbrengen van de demo CD It’s An Ice Cream Day, inmiddels bijna 15 jaar geleden, is er veel veranderd rond Racoon. De Zeeuwse band is al weer toe aan het vijfde album en de groep mag gerekend worden tot de top van Nederland. Ondanks alle successen zijn de muzikanten van Racoon dichtbij zichzelf en dus liefhebbers van muziek gebleven. Bax-blog.nl sprak met gitarist Dennis Huige en bassist Stefan de Kroon over veranderingen, de band en het succes.

“Door er keihard voor te werken, dwing je geluk ook af.”

Racoon-gitarist Dennis Huige kijkt eens goed om zich heen en komt dan tot een opmerkelijke conclusie. “Eigenlijk hebben jullie de verkeerde gitarist in huis gehaald.” In de showroom van Bax-shop.nl liggen diverse pedalen klaar om uitvoerig getest te worden en staat een laptop opengeklapt met daarop gitaarsoftware. “Ik moet eerlijk bekennen dat ik vrijwel geen gebruik maak van pedalen, en van software al helemaal niet”. De laptop trekt wel de aandacht van Huige, want er staat een gitaar op aangesloten. De beste gitarist van Nederland van 2006 begint rustig wat te spelen. “Ik ben vrij atechnisch. Het moet voor mij zo simpel mogelijk zijn. Met deze software heb je misschien wel te veel keuzes. Ik geloof wat dat betreft wel in de wet van beperking, dat je daardoor creatiever wordt.” Zijn collega gitarist Stefan de Kroon valt hem bij. “Sommige dingen van software zijn geweldig. Het vervelende is alleen dat je eerst een complete cursus moet volgen. Anders heb je een leuke ingeving, maar is dat idee eer je weet hoe het allemaal werkt al weer weg.”

Herstart

In 2000 maakt het grote publiek voor het eerst kennis met Racoon. De band, naast Huige en De Kroon bestaande uit zanger Bart van der Weide en drummer Paul Bukkens, brengt het debuutalbum Till Monkeys Fly uit en de single Feel Like Flying wordt door radiozender 3FM uitgeroepen tot megahit. Het nummer reikt echter net als opvolger Blue Days, ook megahit, niet verder dan de tipparade. Hoewel Racoon naam heeft gemaakt, moet het tot 2005 wachten op een grote hit en de echte doorbraak. Love You More komt uiteindelijk tot de derde plaats in de Nederlandse Top 40 en het album waarvan de single afkomstig is, Another Day, staat liefst 86 weken genoteerd in de Album Top 100. “Het uitkomen van dat album was best spannend”, bekent Huige. “Na de eerste twee albums werd in 2002 ons contract met Sony beëindigd. We moesten een herstart maken, want we hadden alle vier de ambitie om door te stoten. We hadden veel tijd en vooral veel geld gestoken in Another Day, we hadden ons zelfs in de schulden gewerkt. Het was dan ook een enorme opluchting toen Love You More werd opgepikt.”

Sausje

“Eigenlijk gebruiken we bij Racoon helemaal geen software.“ De Kroon is er inmiddels rustig bij gaan zitten. “Of wacht, op de laatste twee albums hebben we dat wel gedaan. We hebben toen een toetsenist ingehuurd voor een sausje over de platen. Ik geloof dat hij een Hammond plug-in heeft gebruikt. Tijdens de live optredens heeft hij dan wel weer gebruik gemaakt van een echt orgel. Al hebben we dat de laatste tour wel achterwege gelaten, anders zou de crew gek worden, haha.” Zowel De Kroon als Huige zijn alles behalve zogenaamde gearjunks. “Ik heb wel veel gitaren”, zegt Huige, “maar het is niet dat ik ze verzamel, dat ik per se die nieuwe gitaar moet hebben. Akoestische gitaren klinken gewoon allemaal anders, vandaar dat ik er ook veel heb. Pak er 35 en ze zullen alle 35 anders klinken.” Dat Huige in het bezit is van veel akoestische gitaren, is niet gek. Racoon staat bekend als band waar akoestisch werk in grote mate aanwezig is. De Kroon: “We doen zelfs complete tours akoestisch, maar dat heeft ook te maken met het feit dat we regelmatig op kleine podia optreden. Dat betekent dus weinig elektrisch in de set. Dat mis ik best wel eens.”

Discipline

Na het uitkomen van Another Day is de naam van Racoon definitief gevestigd. De band staat op Pinkpop, draait een volledig uitverkochte theatertour en maakt een tour door de Verenigde Staten. Anno 2010 is de band bezig met het maken van een nieuw album, het vijfde alweer. “Tja, waarom wij wel door zijn gebroken en een andere band niet”, herhaalt Huige de vraag. De Kroon weet het antwoord. “Wij hebben het geluk gehad dat we elkaar zijn tegengekomen. Ieder van ons speelde in andere ook goede bandjes, maar bij elkaar werkte het gewoon. We hadden dezelfde ambitie en dezelfde drive. We waren bijvoorbeeld altijd overal op tijd. Dat lijkt niet belangrijk, maar dat is het wel. Als je ergens bent en je drummer is een uur te laat, dan is dat niet goed. Ik denk dat wel of niet doorbreken van drie factoren afhankelijk is: een derde talent, een derde doorzettingsvermogen en een derde geluk.” Huige knikt. “Discipline is erg belangrijk. We hebben ooit eens een heel jaar lang geschaafd aan een album in de oefenruimte. Door er keihard voor te werken, dwing je geluk ook af.” De Kroon: “Het hebben van structuur is ook heel belangrijk. Bij ons was Dennis in het begin daar erg mee bezig, hij bracht structuur aan in de band.”

Cassetterecorder

“Bij het produceren van onze albums wordt inmiddels wel software gebruikt. De eerste albums zijn nog analoog opgenomen, maar nu gebruiken we ProTools.” Huige heeft de gitaar en de bijbehorende gitaarsoftware gelaten voor wat het is en is ook gaan zitten. “Maar dat is meer voor de finishing touch. Als wij gaan opnemen, gebeurt dat met vijf man rond een cassetterecorder. Noem het ouderwets, maar tegen een cassetterecorder kan geen digitale apparatuur op. In een studio voelen wij ons beperkt.” De Kroon ziet het niet anders dan Huige. “Een studio is een tool om op te nemen, meer niet. We nemen vaak live op en de derde plaat is zelfs in een homestudiootje opgenomen. Met ProTools kun je een album afmaken. Maar dat kan ook tegen je werken. Er zijn genoeg bandjes die hun album perfect produceren, waar vervolgens op het podium niets meer van over is. Daar willen wij wel voor waken.” De band speelt live dan ook geen nummers die nog niet volledig af zijn. “Want live klinkt alles echt anders. Als iets nog niet af is, dan kan het zijn dat het niet overkomt op het podium.” In het proces van het maken van een album is volgens Huige niet veel veranderd ten opzichte van het maken van de eerste plaat. “We doen nog steeds hetzelfde als toen. Het enige verschil is dat de producer er nu sneller bij is. Hij heeft best een belangrijk aandeel in het geheel. Dat moet ook, want waarom zou je anders een producer nemen? Maar wij nemen natuurlijk de beslissingen uiteindelijk.”

Wereldhit

Hoewel met Love You More dus net geen eerste plaats werd behaald in de Nederlandse Top 40, vinden beide gitaristen een nummer één hit scoren geen must. De Kroon: “Als het gebeurt is dat natuurlijk erg leuk, maar het is niet direct ons doel. Daar zijn we ook niet echt mee bezig. We maken muziek die we graag willen maken. En natuurlijk, als we denken dat een nummer een single kan zijn, dan moet het ook echt een single worden. Dan maken we het nummer wel iets commerciëler, zijn we ons er bijvoorbeeld van bewust dat het refrein binnen een minuut toch wel moet komen.” Op de vraag wat Huige en De Kroon nog willen bereiken met Racoon, blijft het even stil. “Goede vraag”, concludeert Huige dan. “Onze zanger Bart heeft wel eens gezegd dat het hem ultiem lijkt een nummer van ons te horen over een krakende radio in een taxi in één of ander exotisch land. Dat lijkt mij ook wel mooi, een wereldhit scoren. En eigenlijk is het zelfs iedere keer weer leuk om te horen als iemand je plaat goed vindt.” Een Amerikaanse droom jagen de gitaristen niet meer na. “Daar is onze situatie niet meer naar”, zegt De Kroon. “We hebben allemaal een gezin en de bijbehorende verantwoordelijkheden. Daarbij zou ik het niet kunnen mijn kinderen een jaar niet te zien. Maar we zullen zeker blijven touren. Want het muzikantenleven bevalt uitstekend.”

Geen reacties

Nog geen reacties...

Laat een reactie achter