Hij wordt gezien als ‘de vader’ van de roemruchte MPC-serie van Akai Professional, maar zijn faam stamt eigenlijk al uit de jaren zeventig van de vorige eeuw. Donderdag 15 november kreeg Bax-shop.nl bezoek van de legendarische Roger Linn. Met producten als de LM1 en LinnDrum drummachines legde hij destijds de basis voor de manier waarop tegenwoordig verreweg de meeste muziekproducties tot stand komen.

De genoemde drummachines waren voorzien van gesamplede drumsounds, wat een wereld van mogelijkheden opende voor mensen die songs wilde opnemen zonder meteen een hele band te hoeven uitnodigen. Als je een strakke basisdrumtrack hebt, kun je in je eentje immers al heel snel veel van de andere instrumenten toevoegen.

Tempest
Roger Linn kwam echter vooral om te vertellen over de Tempest, een drumcomputer die hij ontwikkelde in samenwerking met Dave Smith. DSI, Dave Smith Instruments, produceert voornamelijk analoge synths, zoals de nu al klassieke Mopho, Tetra en Evolver. Dave Smith is ook verantwoordelijk voor de Prophet 5, één van de eerste polyfone synths, die daarnaast ook nog ’s was voorzien van geheugenplaatsen voor de instellingen; het was een revolutie. Tegenwoordig is de Prophet’08 een hedendaagse remake van deze beroemde synth, waarvan de oorspronkelijke exemplaren door hun vintagestatus onbetaalbaar zijn geworden.

Noord en Zuid
Onder de deelnemers aan de twee uur durende clinic die Roger Linn die middag gaf, bevonden zich twee mensen die al een Tempest hadden aangeschaft en kennis wilde maken met de bedenker daarvan. Dat gold eigenlijk voor veel van de deelnemers, al waren er ook die vooral waren afgekomen op de faam die Roger Linn in het verleden opbouwde met zijn LinnDrum. In deze laatste categorie paste de ook aanwezige producer Rob Bolland, want die heeft in de jaren tachtig wereldwijde successen behaald met muziek waarvan de LinnDrum de basistracks neerlegde. Er was daarbij zelfs een deelnemer uit het hoogste puntje van Groningen en ook België was vertegenwoordigd.

Robots
De DSI Tempest kwam uiteraard uitgebreid aan bod, maar veel van de clinic werd besteed aan het bekijken van de manier waarop muzikanten instrumenten gebruiken. Instrumenten worden vaak ingezet voor een heel andere toepassing dan waarvoor ze zijn ontworpen. Een mooi voorbeeld is de Akai MPC60 die Roger Linn ontwierp om losse drumsounds mee te samplen en af te spelen, maar die uiteindelijk vooral werd gebruikt om complete geluidsfragmenten en drumloops mee te starten. Ook in live-sets, terwijl de MPC’s aanvankelijk uitsluitend voor studiogebruik werden ontwikkeld. De LinnDrum, uitgebracht in 1982, was bedoeld om zo natuurgetrouw mogelijk een drummer na te bootsen, inclusief de timingsvariaties die elke drummer nou eenmaal heeft, terwijl hij erg veel werd gebruikt om juist onmenselijk strakke, robotachtige drumpartijen te produceren.

LinnStrument
Ook werd er diep ingegaan op de LinnStrument, een controller in ontwikkeling, die belooft muzikanten van veel meer expressiemogelijkheden te voorzien. De huidige drumpad- en keyboardcontrollers zijn immers niet veel meer dan een verzameling aan en uit schakelaars met een paar sliders, terwijl je bij een akoestisch instrument als een hobo of viool de tonen die je produceert ook na de aanzet nog bijna onbeperkt kunt beïnvloeden. Een akoestisch instrument vergt echter nogal wat studie en de LinnStrument kan dat traject aanzienlijk korter maken.

Geen reacties

Nog geen reacties...

Laat een reactie achter