Interview Dannic: Van kroeg-dj naar labeleigenaar
Gepubliceerd op woensdag 1 juni 2016
Daan Romers, bekend onder zijn artiestennaam Dannic, ging de afgelopen jaren als een speer. Dat deze Bredanaar goed bezig is, werd bevestigd door een 26e plek in de beruchte ‘Top 100 DJs’-verkiezing. En er lijkt geen rem op te zitten.
Terwijl in Nederland code rood is afgegeven vanwege het verschrikkelijk slechte weer, zit Daan in Puerto Rico, San Juan om precies te zijn. Vanavond geeft hij hier een show tussen de Latijns-Amerikaanse palmbomen. Hij komt net uit Cartagena, Colombia, waar hij ook een show heeft gedaan. ‘Jetlife’, postte hij over deze reis op Snapchat. Natuurlijk heeft Daan niet altijd als dj de wereld rondgereisd. Voordat hij zijn alter ego Dannic ontwikkelde, was hij een doodgewone kroeg-dj. “Ik ben in een echt bruin café begonnen met draaien, daar mixte ik Jan Smit, 50 Cent en Michael Jackson aan elkaar,” vertelt hij lachend. “Pas toen ik al een aantal jaar draaide, kreeg ik meer interesse in housemuziek.” Deze interesse in housemuziek bleek een schot in de roos. Daan draaide steeds vaker housesets en kreeg ook steeds meer aanvragen. Dat versterkte zijn vertrouwen dat hij goed was in wat hij deed en in 2009 deed Daan mee aan een dj-contest. De winnaar van deze contest mocht tijdens Dancetour Breda een half uur draaien, voor tienduizend man. “Die dj-contest won ik. Stond ik daar voor al die mensen,” zegt hij. “Toen wist ik het zeker: dit is wat ik wil.”
Mr. Mash-up
Vanaf het begin was Daan zich ervan bewust dat hij niet dezelfde muziek als iedereen moest draaien, want dan zou hij niet opvallen. Dus maakte hij vaak mash-ups en bootlegs van al bestaande tracks, zodat zijn sets gevarieerd zouden zijn. De uiteindelijke stap naar het volledig produceren van tracks ging dan ook vanzelf. “Zo’n mash-up wordt steeds uitgebreider, je gaat steeds meer eigen dingen toevoegen en uiteindelijk werden het bootlegs waar ik eigen beats in stopte,” vertelt hij. “Voordat ik het wist, werd ik tweede bij een remixcontest van Funkerman.”
Eigen sound
Van mash-ups en bootlegs maken ging Daan uiteindelijk zelf tracks produceren. Dat ging hem goed af, maar hij wilde zich nog meer onderscheiden als dj. Hij probeerde veel dingen uit en experimenteerde in het wilde weg. “Voordat ik echt mijn eigen sound had ontwikkeld, was ik jaren verder. Uiteindelijk ben ik gaan voortborduren op die funky en groovy sounds die ik voorheen ook in mijn remixes stopte,” vertelt hij. “Na een aantal jaar kom je erachter dat je echt een eigen sound moet hebben, anders ben je gewoon een dj die dezelfde muziek draait als alle anderen. Waarom ik denk dat mijn sound anders is dan die van anderen? Omdat mijn sound groovy is, maar nog steeds bigroom. Het heeft de energie van een bigroomer, zodat je het ook op een festival kunt draaien,” vertelt hij. Onder anderen Funkerman en Fedde le Grand, heren waar Daan grote bewondering voor heeft, hebben hier invloed op gehad. “Die sound probeerde ik in het begin al te maken, maar dan op mijn eigen manier. Ik heb dat altijd waanzinnig vet gevonden. Iedere dj-producer heeft met zijn muziek een ander doel, de een wil de handjes de lucht in, de ander wil jumpende mensen. Ik wil dat mensen dansen en niet constant staan te springen. Ik bekijk grote massa’s hetzelfde als ik vroeger in de kroeg naar het publiek keek. Toen lette ik op de dansvloer, en als de vrouwen dansten dan deden de mannen vanzelf mee. Dansende vrouwen zorgen altijd voor een goede sfeer, dat is ook een van de redenen waarom ik altijd vrouwvriendelijk gedraaid heb.”
Fonk Recordings
Bij Revealed Recordings, het label waarbij hij en Hardwell aan de wieg stonden, was Dannic al druk bezig met opkomende jongens helpen die een soortgelijke sound als hijzelf hadden. Met zijn Dannic Selection EP kon hij al iets meer groovy tracks van anderen uitbrengen. Tracks die op deze ep gereleaset waren, pasten naadloos in een Dannic-set en werden dan ook goed opgepakt door het publiek. Maar Daan wilde meer: hij wilde jonge talenten ook een single-release aanbieden. Deze drive heeft uiteindelijk geresulteerd in de lancering van zijn eigen label Fonk Recordings. “Hiermee heb ik echt een eigen winkeltje. Zo kan ik de jongens die ik help en ondersteun een eigen platform bieden.” Het supporten van jong talent staat bij Fonk Recordings en dus bij Daan hoog in het vaandel. “Ik wil jonge talenten graag een kans bieden. Ook wil ik ervoor zorgen dat er in ieder geval geluisterd wordt naar hun muziek. Dat is in deze tijd erg lastig: veel jonge talenten hebben moeite om hun muziek aan de man te brengen,” zegt hij. “Als ik merk bij het luisteren dat de muziek dan ook nog eens past bij Fonk, is dat mooi meegenomen.” Zelf gaat Daan ook op Fonk releasen. “Maar dat wil niet zeggen dat ik wegga bij Revealed, ik wil overal blijven releasen. Het ligt er gewoon aan bij welk label een plaat het beste past.” Aan de demodrop, die plaatsvond tijdens Amsterdam Dance Event, heeft hij ook al andere Fonktracks overgehouden. “Dat zijn tracks van jongens waarvan de massa nog niet heeft gehoord, dat maakt het zo leuk. Inmiddels staan er vijf platen gepland, waaronder drie Dannic-tracks en twee tracks van jonge talenten.”
Volwassenwording
“Een eigen label is best wel een grote stap in mijn carrière, maar ook een noodzakelijke,” vervolgt hij. “Ik denk dat ik met Fonk nog meer mijn eigen sound kan gaan neerzetten in mijn dj-sets. Ik kan dan releases draaien van mijn eigen label en ik denk dat dat heel goed is, dan distantieer je je nog meer van de rest.” Daarnaast is het zo dat Daan niet al zijn tracks op Revealed kan releasen. “Alles wat ik maak, stuur ik naar Robbert (Hardwell red.), want hij is de A&R-manager van Revealed. Sommige platen vindt hij heel vet, maar passen niet bij Revealed omdat ze te groovy zijn. Ik kon dan niet zo snel een ander label vinden om het te releasen, dat is zonde,” zegt hij. Met de lancering van Fonk heeft hij hier geen last meer van en kan hij geheel vrij releasen. In de toekomst gaat Daan dus nog meer laten zien waar zijn sound voor staat, een volwassenwording van Dannic als artiest. Wie had dat kunnen voorspellen toen hij jaren geleden in dat bruine café in Breda de Hollandse hits van Jan Smit en de rapbeats van 50 Cent aan elkaar mixte? ♦
Studio-set-up Dannic
- MacBook Pro met grote schermen
- Twee studiomonitoren
- Compressor en equalizer van UAD
- Mini-keyboard
- Software: Logic X
- Synths: Nexus, Synthmaster, Sylenth1
Dit interview verscheen eerder in Bax Music Magazine (Voorjaar 2016).
Nog geen reacties...