Wanneer ben je een goede DJ?
Gepubliceerd op vrijdag 11 januari 2019
Het vorige blog van Gastblogger Menno van Supa-Dupa Rental ging over of je als ‘echte’ DJ nu met vinyl of digitaal moet werken. Maar wanneer ben je nu eigenlijk een goede DJ? De vraag kan je aan tien DJ’s stellen en vijftien antwoorden krijgen. In dit blog zal Menno zijn visie geven op wat een goede DJ is!
Mijn achtergrond
Voordat ik een antwoord geef op de vraag wanneer je nu een goede DJ bent wil ik graag wat meer informatie over mijn achtergrond geven. Ik ben 47 en draai al flink wat jaren mee in het DJ-circuit. Ik draai in clubs en doe ook een fiks aantal bruiloften en zakelijke events per jaar. Ik weet wat mijn sterke punten zijn en ken ook mijn beperkingen. Zo wil ik bijvoorbeeld geen Hollandse hits of carnavalsmuziek draaien of hele uitgekauwde nummers (zoals Paradise by the Dashboard Light of Relight My Fire).
Wat is een goede DJ?
De vraag wanneer je nu een goede DJ bent, is simpel en ingewikkeld tegelijk. Tot voor kort dacht ik altijd dat je een goede DJ bent als je je publiek kunt raken met een fabelachtige timing, een spannende platenkeuze en hoe de DJ de platen technisch tot een geheel kunt smeden als een spannend verhaal. Wat mij betreft moet een DJ ergens voor staan, een identiteit uitstralen zonder zich ver te verheffen boven het publiek. Hier kom ik later nog op terug. Een paar weken geleden heb ik er door een ervaring nog een belangrijke dimensie aan toegevoegd.
Een slechte goede DJ?
Ik werd laatst gevraagd om te DJ’en op een personeelsfeest. De opdracht vooraf was: voel vooral goed aan waar het publiek behoefte aan heeft. Voor dit soort evenementen vertrouw ik blindelings op mijn ervaring, muzieksmaak en gevoel. Voor zakelijke evenementen wordt vaak gevraagd om een breed en veelal bekend repertoire. Het publiek vroeg deze avond massaal om Duitse après-ski-muziek à la Anton aus Tirol en Hollandse hits. Allemaal muziek die ik niet heb en wil hebben. Er werd mij al snel meegedeeld dat ik een hele slechte DJ ben en vanuit het perspectief van de aanvragers zal ik dat dan zeker ook zijn.
De juiste match
De conclusie van deze avond is voor mij niet zozeer dat ik een slechte DJ ben, maar wel dat het de taak en verantwoordelijkheid is van de organisator en van de DJ om een goede match te maken. Een DJ kan de allermooiste platen technisch strak mixen, maar als het publiek het niet begrijpt of een heel andere muzieksmaak heeft, dan gaat uiteindelijk niemand gelukkig naar huis. In bovenstaande situatie zou een DJ met niet al te hoge muzikale eisen aanzienlijk meer succes hebben. Hiermee zou mijn eerdere opsomming direct op losse schroeven komen te staan. Om het weer kloppend te maken, heb ik daarom ‘de juiste match’ aan mijn onderstaande beoordelingslijstje toegevoegd.
Mijn vijf eisen
De juiste match. Een match tussen publiek en DJ staat voor mij op de eerste plaats. Een goede DJ moet weten wat zijn of haar publiek is.
Timing. De grote kunst van het DJ’en is timing: de juiste plaat op het juiste moment. Ik hoop ook vurig dat de kunst van de DJ het altijd zal blijven winnen van de muziekcomputer. Om deze keuze goed te kunnen maken, heb je inzicht nodig, een grote collectie en veel kennis van muziek.
Spannende muziekkeuze. Wat mij betreft geeft een goede DJ wat het publiek wil, maar… niet zonder slag of stoot. Een DJ mag namelijk best uitdagend zijn, net als het voorspel bij een lekkere sexpartij. Een DJ moet kunnen verrassen door een plaat te draaien die mensen nog niet kennen of die het publiek laat nadenken. Ikzelf hou erg van het ‘O jaaaa deze!’-gevoel in plaats van het ‘O deze’.
Een verhaal. Een goede DJ is in staat om een verhaal te vertellen met zijn of haar DJ-set. Dat is belangrijk omdat je daarmee een eenheid creëert in je set en je publiek mee kunt nemen in een beleving. Dat wordt een stuk lastiger als je continu abrupt van stijlen wisselt (bijvoorbeeld van een langzame R&B-plaat naar een harde uptempo techno-knaller). Of het nu een spannende thriller is, een stripboek of een chick-lit, voor mij maakt het eigenlijk niet zo veel uit. Voor ieder verhaal is een publiek. Het gaat er wat mij betreft om dat je als DJ snapt wat je aan het doen bent: bouw je een set op van rustig naar steeds harder, neem je af en toe gas terug, of rijd je gewoon continu 180 door de bebouwde kom?
Identiteit. Ik vind dat een DJ ergens voor moet staan. Je hebt als DJ de leiding over de muziek. Okee, je kan openstaan voor wensen uit het publiek – verbaal of non-verbaal – maar de DJ is uiteindelijk verantwoordelijk. Want als de DJ toegeeft aan alle individuele wensen en meningen, gaat de avond er niet mooier op worden. De set zal dan alle kanten op schieten, van een Hollandse meezinger tot een obscure underground-plaat. Daarmee geef je als DJ dan ook de regie volledig uit handen. Dat neemt niet weg dat het goed is om te blijven kijken naar wat er op de dansvloer gebeurt. Wanneer het publiek massaal de dansvloer verlaat, kan het uiteraard verstandig zijn om de plaatkeuze aan te passen. Maar los daarvan kan ik het zeer waarderen als een DJ een eigen stijl heeft en achter iedere plaat staat die gedraaid wordt. Dat zou de waardering voor het vak wat mij betreft ten goede komen.
Ik nodig jullie graag uit om items aan de lijst toe te voegen of je mening met mij te delen. Laat hieronder een comment achter!
Zie ook
» Draaien ‘echte’ DJ’s digitaal of met vinyl?
» 7 tips voor het voorbereiden van je DJ-set
» Goede muziek en slechte muziek, bestaat dat?
» Waar haalt een DJ zijn muziek vandaan?
» Bruiloft-DJ’s opgelet: gebruik dit bouwplan voor je playlists
» De meest gesamplede liedjes ooit
» Hoe jezelf als DJ promoten? Met de juiste houding!
» De ideale DJ verlichting-setup
» Hoe maak je een goede mixtape voor een DJ contest?
» Gratis optreden als DJ… doen of afwijzen?
» Hoe kun je als DJ je muziek-collectie ordenen?
» DJ’en met Spotify – Hoe, en mag het wel?
Menno is eigenaar van Supa-Dupa, een groeiend AV-rentalbedrijf uit Amsterdam.
Supa-Dupa heeft een sterke nadruk op sfeer en deco. Supa-Dupa levert geluid, DJ-sets, licht, microfoons voor zang of instrumenten, en staging of deco voor je evenement.
Vanuit een commercieel, cultureel en sociaal standpunt gezien is het absoluut waar, en vanuit dat optiek kan iedereen DJ zijn en materiaal aanschaffen.
Vanuit die visie geef ik een hoop Hollandse top Dj’s een 10. Veel Dj’s weten heel goed waar de knoppen zitten en hoe je truuks moet uit halen, ze scoren hoog op de hitlijsten maar kwalitatief heb ik een ander inzicht en gevoel.
Het draait nog altijd om timing en volgbaar ritme en de muziek technisch goed te kunnen laten overlopen, het onderscheid te kunnen maken tussen 4 tellen en wanneer de beat begint en het ander nummer op hetzelfde ritme in te laten vloeien, plus niet te vergeten je collectie voor te bereiden, structureren, up to date blijven. Daarnaast draai je ook voor een publiek maar de technische kwaliteit van je werk voorop en dat is echt moeilijk genoeg en voor veel mensen aan te leren maar niet iedereen.
Dankjewel voor jullie reacties! Vooraf informeren is absoluut essentieel! Het voorkomt frustrerende avonden waar de dj niet goed bij het publiek past. Helaas komt het bij dan af en toe toch nog wel eens voor dat de inschatting van de mensen vooraf toch niet helemaal overeen kwam met de werkelijkheid.
@Rob, Het lijkt me een prima plan om mee te buigen naar de wensen van het publiek en er voor te zorgen dat de mensen een mooie avond hebben. Dat is de belangrijkste opdracht van de DJ wat mij betreft. Het lukt mij zelf alleen niet om Hollandse polonaise hits te draaien omdat ik als DJ mensen wil laten dansen. Ik zal altijd meebuigen met mijn publiek, maar er zijn grenzen. Dat geef ik vooraf in mijn gesprek ook altijd aan.
Menno,
Goed verhaal en wat je zegt klopt. Kleine nuance die ik zou willen aandragen:
Wat als je publiek juist steeds om wil van R&B naar een dikke beuk plaat te gaan? Ook dan denk ik dat het zaak is om hier gehoor aan te geven. Voor mij is de klant meer koning dan de wens van de DJ zelf. Wil het personeel Apres ski? Dan kunnen ze die krijgen.
Is het niet zaak om dan vooraf dit te overleggen met de opdrachtgever? Ik snap namelijk ook dat je een bepaald visitekaartje wilt afgeven bij andere potentiële opdrachtgevers die op dat feest rondlopen..
De vraag blijft: In hoeverre stap je van je geloof (visie/strategie) af om op dat moment het maximaal haalbare te behalen?
Is hieraan toe te voegen dat een dj vooraf wordt geïnformeerd of zelf vraagt of er een thema / muziekstijl is voor de avond? En daaruit kan concluderen dat het niet in zijn of haar straatje valt en beter de boeking niet kan aannemen of doorsturen? Dat doe ik zelf
Hallo Menno,
Goed verhaal, en sta er volledig achter.
Ook ik zit al 26 jaar in het vak.
Van buiten tot binnenland en veel bruiloften de laatste jaren.
Groet, Menno