Hoe klink ik als Phil Demmel?
Gepubliceerd op dinsdag 29 oktober 2019
Vanaf het album ‘Through the Ashes of Empires’ tot en met de full-length plaat ‘Catharsis’ heeft Phil Demmel deel uitgemaakt van Machine Head. Hij is de gitarist die na oprichter Robb Flynn het langst de gitaarsnaren heeft beroerd in deze fameuze groove metalband uit Noord-Californië en heeft op die positie beslist zijn sporen achtergelaten op het nalatenschap van deze metalgiganten. Nummers zoals ‘In the Presence of My Enemies’ en ‘Halo’ zijn hier duidelijke voorbeelden van. Sinds zijn vertrek uit deze band heeft Phil echter niet stil gezeten. Naast de reünie met Bay Area thrash metalband Vio-lence kun je hem ook op het podium zien met de All-Star band Hail! en ook heeft hij live de partijen van Jeff Hanneman en Gary Holt voor een aantal optredens tijdens de afscheidstournee van legendes mogen spelen. Zijn eigen solo’s en riffs leren spelen is één ding, maar waarmee kom je qua gitaargeluid het dichtst in de buurt van zijn sound?
- Phil Demmel’s gitaren
- Versterkers
- Effectpedalen
- Snaren en plectrums
- Bax Music-clinic & interview met Phil Demmel
- Zie ook
Phil Demmel’s gitaren
Qua gitaren speelt Phil Demmel al sinds jaar en dag op Jackson Guitars. In de jaren 80 begon hij met de klassieke puntige gitaarbodies van één van zijn eigen gitaarhelden: Randy Rhoads. Zijn eerste model van de signature Demmelition gitaren bij dit merk is echter gebaseerd op de alom bekende King V. Dit is het model waarmee hij sinds de negentiger jaren veel van zijn lead- en ritmepartijen heeft uitgevoerd. Er is echter ook een nieuwe signature aan de horizon verschenen. De Demmelition Fury (zie hieronder) is gebaseerd op Jackson’s eigen model de X-Stroyer, dat zijn basic vibe deelt met de legendarische elektrische Explorer gitaar. Wil je trouwens al zijn solo’s kunnen spelen? Dan doe je er sowieso goed aan om een gitaar met een Floyd Rose double locking tremolo in je arsenaal te hebben. Daarnaast vertrouwt Phil wat betreft elementen op de actieve pickups van het Amerikaanse EMG. Voor zijn brute riffs en een deel van zijn indrukwekkende solo’s heeft hij een 81 humbucker in de brug en de 60 mini-humbucker in een reguliere dubbelspoels-stijl behuizing komt weer goed van pas voor andere melodieuze en cleanere partijen.
Versterkers
Om de basis te laten staan als een huis, moet dit natuurlijk gecombineerd worden met de juiste versterker. Als Peavey artiest speelt de heer Demmel vaak op de 6505 versterkertops van dit merk, maar ook de Invective amp head van djent-gitarist Misha Mansoor heeft er recent ook al met de nodige oefenuren stevig van langs gekregen. Ook draait Phil beslist zijn hand niet om voor de 5150 III buizenversterkers van Eddie van Halen’s EVH. Al zijn gitaartops sluit Phil het liefst aan op de rechte 1960BV speakerkast van het befaamde Marshall met 4 stuks 12 inch Celestion G12-Vintage speakers aan boord. Voor de enkele fly-gig hier en daar, wil hij af en toe ook wel gebruik maken van de handige Axe-FX multi-effectprocessors en voorversterkers van Fractal Audio.
Effectpedalen
Zoals je kunt bekijken in ons interview met Phil, zal hij niet gauw het podium betreden zonder zijn favoriete wah-pedaal. Vooral in zijn huidige bands en projecten maakt hij veel gebruik van de Dunlop Zakk Wylde signature Cry Baby. Alleen is de zijne voorzien van een smaakvolle Buddy Guy Polka Dot behuizing, maar is dit eigenlijk hierdoor een stiekeme knipoog naar Randy Rhoads. Om zijn ritmes strak te houden, maakt hij ook gebruik van een noise gate. Zo is hij gespot met de alom geroemde Boss NS-2, maar ook de TC Electronic Sentry heeft al een plekje gekregen op zijn pedalboard. Qua modulatie kunnen een MXR Phase 90 en een Boss CE-5 Chorus beslist niet ontbreken, maar voor die cleane Machine Head gitaarklanken is een Boss BF-3 eigenlijk haast een must. Om af en toe de versterker nog meer te laten vlammen, zit er al geruime tijd een MXR Zakk Wylde overdrive in zijn rig. De Boss SD-1 is hiervoor overigens een prima alternatief. Om je leads wat grootser te maken, zou je natuurlijk altijd nog een Boss Delay zoals de DD-5 of een TC Electronic Flashback 2 kunnen toevoegen aan je effectketen. Phil Demmel’s eigen Toneprints voor dit laatste pedaal kun je trouwens gewoon vinden op de website van TC Electronic zelf of via de Toneprint App naar voren halen.
Snaren en plectrums
Qua gitaarsnaren en plectra maakt Phil eveneens gebruik van producten van Dunlop. Wat betreft snaren heeft hij zijn eigen custom Heavy Core set. Voor reguliere stemmingen kun je een .010-set met dikkere omwonden snaren tot en met .052 zoals de DEN1052 set gebruiken. Voor drop stemmingen gebruikt hij echter een .056 voor de dikste snaar. Is een heavy bottom ligh top snarenset voor jou echter geen must, dan is de Dunlop DHCN1048 Heavy Core set ook een prima alternatief. Het plectrum dat hij momenteel het meeste gebruikt, is een Tortex TIII met een dikte van 0.6 millimeter met speciale customized artwork. Met de reguliere Tortex TIII 0.60 heb je overigens precies dezelfde feel te pakken.
Bax Music-clinic & interview met Phil Demmel
Hieronder kun je de clinic zien die Phil Demmel heeft gegeven bij Bax Music Goes.
Welke lick of riff van Phil speel je het liefst? Laat het ons hieronder weten in de comments!
Zie ook
» Nirvana: vakmanschap achter een simpele sound
» Hoe klink je op gitaar als James Hetfield?
» Hoe klink je als Robert Trujillo – speelstijl, gear en inspiratie
» Metal drummen – Leer het met deze gear en oefeningen
» Metal leren spelen op elektrische gitaar: tips voor beginners
» Hoe ontwerp je een heavy metal-gitaar?
Danny is in 2014 begonnen bij Bax Music als copywriter. Zijn specialisaties zijn gitaren en andere snaarinstrumenten. Sinds 1993 heeft hij veel ervaring opgedaan als gitarist, zanger, songwriter en bassist in diverse bands en projecten.
Nog geen reacties...