Lewitt Ray: met afstand de innovatiefste microfoon van het jaar

Maak je wel eens studio-opnames, dan weet je: na het recording-proces is er werk aan de winkel. Monnikenwerk, om precies te zijn. Bij Lewitt hebben ze een manier gevonden om die zware arbeid een stuk lichter te maken. En nee, niet met een plugin. Ontdek de magie van de Lewitt RAY.

Heb je ook wel eens te maken…

…met een opname die zó inconsistent is dat het bijna onmogelijk is om er een plek voor te vinden in de mix? De ene zin is veel harder dan de andere, en zelfs met de transparantste compressor krijg je het niet rechtgebreid. Er zit dan niks anders op dan handmatig de nodige volume automation toe te passen. Op dit soort momenten zou je willen dat er een microfoon was die de afstand tot de geluidsbron bijhoudt en het volume en de klank hier in real-time op aanpast. Een mens mag dromen, nietwaar? Maar als we je nu eens vertellen dat deze microfoon bestaat… Maak kennis met de Lewitt RAY grootmembraan condensatormicrofoon met Aura-technologie.

Luister maar

Autovolume dankzij Aura-technologie

De Lewitt Ray heeft een ingebouwde sensor die continu jouw afstand tot de microfoon meet. Aan de hand hiervan stelt het Aura-circuit het output-niveau bij. Als je dicht tegen de microfoon aankruipt, wordt de output automatisch lager gezet en als je een stap naar achteren doet, gaat het volume juist weer omhoog. En als je de Mute by distance-functie hebt aangezet, schakelt de Lewitt RAY het geluid helemaal uit zodra je de ingestelde maximumafstand overschrijdt. Dat is ontzettend handig voor livestreamers en gamers. Je kunt de microfoon namelijk even wegdraaien. Als de Aura-sensor je niet meer kan ‘zien’, gaat de microfoon op mute.

Maar ook aanpassing van de klank

De Lewitt RAY past niet alleen het volume aan, maar ook de klank. Als je naar de microfoon toe beweegt, worden de lage frequenties wat teruggeschroefd en als je een stap naar achteren doet, worden de lage frequenties juist opgeschroefd. Dit is ter compensatie van het proximity effect; een natuurkundig fenomeen bij cardioïde microfoons waarbij de lage tonen worden geboost als de microfoon dicht bij de geluidsbron staat en het juist dunner gaat klinken als de microfoon verder weg staat.

SOS Awards: Best Microphone of 2025

Is dit een soort ingebouwde compressor? (Nee!)

Nee, Aura-technologie heeft niks te maken met compressie. Het volume wordt namelijk niet aangepast op basis van de luidheid van het signaal, maar op basis van je afstand tot de geluidsbron. De dynamiek van de performance blijft helemaal intact. Dus als je zacht zingt, blijft het zacht klinken en eventjes flink belten blijft hard klinken.

Van speld tot straaljager

Dankzij het enorme dynamische bereik van de Lewitt RAY haal je het beste uit de Aura-technologie. Als je even van de microfoon wegloopt, wordt de output automatisch geboost tot wel +18 dB, maar dankzij de extreem lage eigen ruis van slechts 7 dB(A) is dat geen enkel probleem. Tegelijk kan de Lewitt RAY ook een enorm hoge geluidsdruk verwerken, dus drums, gitaarversterkers en straaljagers zijn geen probleem.

Maar hoe klinkt-ie?

De Lewitt RAY heeft dezelfde capsule en hetzelfde circuit als de Lewitt LCT 440 Pure. Net als deze populaire Lewitt-microfoon heeft de RAY een heel cleane en open klank die over bijna het hele frequentiebereik kaarsrecht is. In de hoogste regionen zit er een presence boost die je stem of instrument net dat beetje extra sprankeling geeft. Meestal wordt zo’n sprankeling er pas tijdens de mixage ingedraaid, maar bij Lewitt vinden ze dat microfoons gewoon meteen een record-ready klank moeten hebben. En dat is helemaal geen gekke gedachte, in deze tijd waarin het loont om in no-time kwaliteitscontent online te zetten.

Zie ook

» Lewitt RAY
» Alle Lewit grootmembraan-condensatormicrofoons
» Alle Lewitt-microfoons

Geen reacties

Nog geen reacties...

Laat een reactie achter