Wordt je kind slimmer van muziek maken?

Een muziekinstrument bespeel je… omdat je muziek wilt maken! Toch is het interessant om te weten dat er, onder meer op het gebied van intelligentie, leuke positieve ‘bijwerkingen’ zijn als je jong begint met muziek maken. Die investering in een muzikale starterset voor je kind kan dus wel eens onverwachte voordelen hebben…

Kun je je IQ verhogen?

Misschien een raar idee dat je slimmer kan worden door gewoon ‘iets te doen’. Veel mensen hebben het idee dat hun IQ vastligt. Okee, er zijn grenzen aan intelligentie; niet ieder kind is een toekomstige Einstein. Toch blijkt uit steeds meer onderzoeken dat het IQ best flexibel is. Het draait allemaal om uitdaging. Dus maak het je hersenen regelmatig moeilijk met een leuke uitdaging en je intelligentie blijkt omhoog te gaan. (Dit geldt trouwens ook voor volwassenen.) Toevallig is muziek een van de meest beoefende hobby’s onder jongeren. Dus waarom zou je er geen muzikale uitdaging van maken?

Slimmer door muziek

IQ is dus flexibel. Maar is er ook speciaal onderzoek gedaan naar het effect van muziek maken? Zeker! En is het ook bewezen dat de intelligentie omhoog gaat? Kort gezegd: ja, het lijkt er wel op. Duitse onderzoekers hebben ‘gewone’ basisscholen vergeleken met zogenaamde muziekactieve basisscholen. Dat waren scholen die vier jaar lang veel aandacht besteedden aan muziekles. De kinderen waren actief bezig met zelf muziek maken, zowel zelfstandig als samen. Aan het einde en begin van die periode hebben de onderzoekers het IQ van de kinderen gemeten. Uiteindelijk was op de muzikale scholen het gemiddelde IQ duidelijk hoger dan op de gewone scholen. En niet alleen bij slimme kinderen. Een laag of hoog IQ maakte niet uit: gemiddeld ging het altijd vooruit.

Socialer door muziek

De onderzoekers ontdekten nog iets anders. Zoals je waarschijnlijk weet, is het op veel scholen een probleem dat bepaalde kinderen niet worden geaccepteerd, wat kan leiden tot bijvoorbeeld pestgedrag. In het onderzoek is met een speciale test gekeken hoeveel kinderen worden ‘afgewezen’ door medescholieren. In de muziekactieve scholen was dit aantal vaak twee keer zo laag. Je zou dus kunnen zeggen dat je ook socialer wordt van muziek maken!

Nog meer bewijs?

En zo zijn er nog veel meer onderzoeken. Jonge kinderen ontwikkelen bijvoorbeeld een beter geheugen als ze muziekles hebben. Beginnen ze voor hun zevende met muziekles, dan hebben ze op latere leeftijd bovendien sterkere hersenverbindingen op het gebied van motoriek. Daarnaast hebben kinderen die muziek maken meer inzicht in wiskunde en natuurkunde. Ook dit komt doordat er betere hersenverbindingen ontstaan. En tot slot kunnen kinderen uit muzikale klassen zich beter uitdrukken, hebben ze meer zelfvertrouwen én hebben ze samen een veel sterker groepsgevoel.

En nu muziek maken!

Natuurlijk verandert de wetenschap voortdurend. Over tien jaar zijn er misschien volledig nieuwe inzichten. Maar toch: al die positieve resultaten bij elkaar zijn moeilijk te negeren. Muziek maken is niet alleen leuk voor veel kinderen, het maakt ze waarschijnlijk ook intelligenter én socialer. Het kan dus zeker geen kwaad om kinderen jong te laten beginnen met een muziekinstrument. Jong geleerd is oud gedaan. Ben je niet zo jong meer? Geen zorgen, muziek maken heeft op elke leeftijd zo zijn voordelen. Maar dat is voer voor een ander blog.

Zie ook

» Back to school: muzikale startersets
» Hoe word ik DJ?
» Hoe word ik gitarist?
» Hoe word ik bassist?
» Hoe word ik drummer?
» Keyboard leren spelen: wat heb je nodig?
» Noten leren lezen
» Goede muziek, dat kun je meten

Geen reacties

Nog geen reacties...

Laat een reactie achter