Muziektheorie
-
In dit blog duiken we nog dieper de harmonieleer in. We komen aan bij akkoorden die veel in de jazz worden gebruikt, maar ook steeds meer in de popmuziek. Dat zijn de 9-, 11- en 13-akkoorden en hun varianten. Deze akkoorden ontstaan als je vanaf de septiem doorgaat met het stapelen van tertsen.
-
Ionisch, dorisch, frygisch, lydisch, mixolydisch, aeolisch en locrisch. Dat zijn de kerktoonladders. Ze komen oorspronkelijk uit middeleeuwse kerkmuziek, maar worden ook nu nog gebruikt. Ja, zelfs in pop, jazz, rock en metal. Wil je een keer iets nieuws proberen? Pak een kerktoonladder! In dit artikel laten we zien hoe deze ‘modale ladders’ of ‘modi’ in elkaar zitten, krijg je een indruk van de klank en leer je ze zelf op elke toonhoogte spelen.
-
In dit blog behandelen we de veel gebruikte bluestoonladder. Dit is een toonladder die iedere muzikant moet kennen, ook als je geen uitgesproken bluesmuzikant bent! Want in de pop en rock wordt de blues-toonladder net zo goed heel vaak toegepast.
-
We hebben het eerder gehad over de twee meest gebruikte toonladders, namelijk die van majeur en mineur. Vooral de majeur toonladder zit al eeuwenlang in onze westerse hoofden ingebakken. Maar ook de pentatonische toonladders klinken erg vertrouwd voor ons, zeker voor degenen die veel naar pop, rock en blues luisteren. De pentatonische toonladder is er in een majeur- en een mineur-variant. Ze zijn makkelijk te leren en je kunt er snel mee improviseren!
-
De componist of songwriter zet de contouren van de hoofdmelodie en de akkoorden neer. De arrangeur kan dat nog op talloze verschillende manieren inkleuren. Welke kleuren en technieken heeft de arrangeur in zijn gereedschapskist bij het arrangeren van muziek? En wat kan jij daarmee doen om je mooiste song nog mooier te maken?
-
Staar je als muzikant wel eens naar je bladmuziek als een dyslect naar Lingo? Je bent geen uitzondering! Het kan behoorlijk frustrerend zijn als het instuderen van een nieuwe partituur langer kost dan je lief is. Misschien geef je halverwege de moed op, misschien ga je stug door, hoe dan ook: je zou willen dat je beter noten kon lezen. Of misschien heb je wel aardig noten leren lezen, maar wil je het sneller kunnen. Het kan!
-
Ben je het beu om kansen te missen door steeds afhankelijk te zijn van muziekboeken? Dan is het een goed idee om dit blog te lezen. Ik heb verschillende strategieën en tips op een rijtje gezet die je gaan helpen bij muziek uit je hoofd leren spelen. Zo kan je de volgende keer als je langs een stationspiano loopt, met een gerust hart gaan zitten en de show stelen!
-
“Hij is in mineur!” Dit wordt wel eens gezegd over iemand die in een trieste bui is. Zo wordt ook muziek in mineur vaak als droevig ervaren, terwijl majeur juist als ‘vrolijk’ en ‘opgewekt’ wordt ervaren. Maar is dit echt altijd zo? En hoe ontstaat dit verschil eigenlijk? In dit blog leg ik je veel uit over majeur en mineur in de muziek, zodat je de verschillen kunt begrijpen, zien en misschien zelfs wel horen!
-
Misschien weet je niet precies wat de betekenis is van noten met een kruis (♯) of een mol (♭) en vermijd je deze het liefst. Maar dit is wel heel belangrijk, want zonder deze kennis kan je heel veel muziek niet spelen. In dit blog leg ik uit wat het verschil is tussen kruisen en mollen en hoe deze gebruikt worden. Nuttige informatie voor elke muzikant die speelt met bladmuziek, akkoordenschema’s of een andere soort muzieknotatie.
-
Je hebt vast wel eens gehoord van iemand die met veel gevoel een liedje speelt of zingt. Dit muzikale gevoel creëer je niet alleen met tempo, ritme, een melodie en wat mooie woorden. Ook het gebruik van dynamiek is erg belangrijk. In dit blog voor beginners leg ik uit wat dynamiek in muziek is, hoe dit met dynamiek-tekens en -termen in bladmuziek genoteerd wordt en hoe je zulke dynamische symbolen moet interpreteren.
-
Mensen die een muziekinstrument willen gaan bespelen, zijn vaak een beetje bang van muziektheorie en noten lezen. Het doet ze denken aan wiskunde en daar hebben ze geen goede ervaringen mee. Maar als je gewoon rustig begint, en volhoudt, zul je al snel merken dat het allemaal wel meevalt. Het kunnen lezen van noten bijvoorbeeld, is vooral handig. Een heel praktisch systeem dat muzikanten over de hele wereld al eeuwen gebruiken.
-
Gastblogger Iris Siemons is songwriter en schrijft songs voor zichzelf en voor klanten. Ze begreep het nut niet van muziektheorie leren. Waarom moet je noten leren lezen als je iets gewoon kunt opnemen en terugluisteren? Inmiddels iets ouder en wijzer heeft ze in de gaten wat muziektheorie je als muzikant te bieden heeft en hoe het je helpt in de praktijk. Muziektheorie is in elk geval meer dan alleen noten lezen!