De spanningsboog van een hitsong
Gepubliceerd op dinsdag 23 augustus 2022
Niets is zo saai en onaantrekkelijk als een eentonig liedje. Elke song heeft daarom een spanningsboog nodig die ervoor zorgt dat je luisteraar benieuwd is naar de rest van je track. Wat kan je doen om je song afwisselend en fris te houden, en dus herkenbaar en prettig om te horen? Liedjesdocent en gastblogger Peter van Vleuten van de Songwriterschool geeft je handige tips en weetjes.
Spanningsboog
We zijn al eeuwen gefascineerd door alles wat stroomt tussen uitersten. Eb en vloed, licht en donker, zon en maan, groot en klein, zwart en wit. Het zijn de tegenstellingen waarin we ons herkennen, en waar we graag aan meedoen. Ook in de muziek willen we als luisteraar een voortdurende afwisseling. Energie versus rust, zacht versus hard, lang versus kort, verrassing versus bevestiging. In songs zijn we continu op zoek naar een spanningsboog, een cyclus van nieuw en bekend. Dan blijven we als luisteraar meegaan met de song.
Tension-release
Die benodigde spanningsboog wordt omschreven als ‘tension’ versus ‘release’. In gewoon Nederlands: spanning versus ontspanning. Als je kijkt naar de standaard elementen in een song, zal je als songwriter dus goed moeten kiezen: waar komt je bevestigende chorus (refrein), waar komen je verses (coupletten) en waar je beschouwende bridge of een ander element? Oftewel: waar vraag je iets van de luisteraar, en waar geef je terug?
Lange intro’s: niet doen
Onderzoek heeft aangetoond dat lange intro’s tegenwoordig absoluut not done zijn. Een voorspel als in Stairway to Heaven of Hotel California maakt in de huidige muziekindustrie geen schijn van kans. Een intro van 20 seconden is al veel en bij de meeste hits van nu is vijf seconden de max. Liever begint de track zelfs helemaal zonder intro. De reden? Luisteraars van vandaag hebben geen tijd voor intro’s en op Spotify houdt zo’n intro alleen maar op. Met als gevreesd gevolg: dat de luisteraar de hele track meteen skipt en doorgaat naar een andere song. Terwijl voor de playlists een minimale luisterduur van 30 seconden essentieel is. Dus komen de hitschrijvers van nu liever meteen ter zake.
Luister eens naar good 4 u van Olivia Rodrigo, goed voor 1,5 miljard streams op Spotify. Een intro van 6 seconden, dan meteen vocals met twee (korte) verses, en op 28 seconden zitten we al in de eerste, high-energy chorus. Totale duur 2:59.
Vergelijk dit nu eens met een willekeurige hit van 20 jaar eerder, Drops of Jupiter van Train: een intro van 12 seconden, gevolgd door anderhalf verse en het eerste chorus op 48 seconden. Totale duur: 4:20.
Voorbeelden van tension & release
Hoe bereik je de ideale afwisseling van tension en release? Dat kan op allerlei manieren:
- Tension & release in harmonie (akkoorden, bijvoorbeeld mineur als tension vs majeur als release)
- Tension & release in dynamiek (bijvoorbeeld harder versus zachter)
- Tension & release door instrumenten en effecten (arrangement)
- Tension & release in ritme/beat (ook bij lyrics: lange klanken vs snelle, korte klanken)
- Tension & release in melodie en toonhoogte (verse lager, chorus hoger; grondtoon/grondakkoord is release, de rest kan tension geven)
- Tension & release in vorm en structuur (tension in de verse, release in de chorus)
Verschillende lagen
Hoe je een spanningsboog in je song bereikt, speelt zich af op verschillende lagen. Op microniveau moet je zorgen dat je verses (coupletten) niet al te eentonig zijn in akkoorden en melodie – zorg dus voor afwisseling in melodie en rijm. Op middenniveau: je chorus (refrein) zal meestal melodisch hoger liggen (zanglijn), met nadruk op herhaling en een simpele, algemene inhoud. Ook is een afwijkende maat-/tekstverdeling ten opzichte van de verses belangrijk voor een herkenbaar verschil. En op macroniveau: zorg dat je luisteraar al bij de eerste keer de song als totaal kan volgen.
Korter, korter, korter
Pophits duren anno nu sowieso korter. Ook hier lijkt de afgenomen aandachtspanne van de luisteraar doorslaggevend. De hoeveelheid informatie en prikkels die we dagelijks hebben te verwerken, is de afgelopen twintig jaar explosief toegenomen. Automatisch gaan we daardoor zuiniger om met de aandacht die we willen en kunnen geven. Zappen is standaard.
Hits zullen krimpen
Een hitsong duurt momenteel zelden langer dan 3 minuut 20 seconden. De verwachting is dat dit in de komende jaren nog meer zal afnemen. Er zijn muziekwetenschappers die voorspellen dat hits in de toekomst zullen krimpen naar ergens tussen de 2 minuten en 2 minuut 30 seconden. Popliedjes zullen dan nog hoofdzakelijk bestaan uit een herhalend chorus met daartussen permanente prikkels en hooks.
Hitsongs worden steeds meer geschreven op basis van formules en algoritmes. Zijn we op weg naar de perfecte song, of vind jij het een voorbeeld van muzikale verarming? Ik ben benieuwd naar je mening. Laat hieronder een reactie achter!
Zie ook
» DAW-software
» MIDI Keyboards & Controllers
» Alle Studio & Recording-producten
» Toplining: scherpschutters in songwriting
» Vorm van pop-liedjes – Leer over couplet, refrein, bridge en meer!
» Evergreen-songs: worden die nog gemaakt?
» Catchy songs schrijven – Dat doe je met een ‘hook’
» Tien manieren om als muzikant geld te verdienen
» Liedjes verkopen! – Over labels, publishers en credits
» Songwriter worden? Leer alles over liedjes schrijven
» Songwriting-tips voor beginners
» Writer’s block? Tips voor songwriters
» 10 tips om sneller te produceren
» De meest gemaakte fouten tijdens het mixen
» EDM tips & tricks: zo maak je de ultieme drop
» Waarom je muziektheorie moet kennen als (beat) producer
» Hoe maak je een beat?
» Hoe je als ghost producer kapitaal voor je carrière kan maken
Popliedjes zijn gericht op jong publiek, altijd zo geweest. De doelgroep wordt wel steeds jonger, al vanaf 10 jaar. Juist deze leeftijdsgroep consumenten wil korte, hapklare liedjes. Ik noem het Primark-pop. Snel gemaakt, hapslikweg. Net als een truitje bij de Primark gaat het na een avond niet eens in de was, maar meteen ind e prullenbak. Iedereen die liever liedjes met meer inhoud wil, meer tijd en meer houdbaarheid, hoort niet bij die doelgroep. Gelukkig worden er nog steeds heel veel songs gemaakt die zich niets aantrekken van deze trend. Voor elk wat wils, dus. En, voor de boomers en Gen-x’ers: vergeet niet dat ook Hits uit de sixties vaak de 3 minuten niet haalden en precies dezelfde technieken gebruikten.
Ik sluit me aan bij de eerdere reacties: het is muzikale armoede. Ik kan enorm genieten van een goed opgebouwd nummer of van nummers die langer duren. Ik hoop ook dat er altijd artiesten zullen zijn die deze blijven maken.
Laat alle muzikanten die werkelijk een instrument beheersen ten strijde trekken tegen de creatieve armoede die de hitlijsten domineert. De afgestompte Tiktok-jeugd kan toch niet de leidraad worden om songs voor te maken? Uiteindelijk zal originaliteit zegevieren – en dat past simpelweg zelden in een formatje van 2:30 m, waarvan de helft besteed wordt aan hook-herhalingen. Van de huidige hits wordt over 10 jaar nog slechts een enkeling herinnerd… Maak je muziek groots en meeslepend: uiteindelijk word die ook ontdekt en blijf je tot in lengte van dagen gestreamd.
Vreselijk. Je kon inderdaad vroeger heel erg genieten van een mooi opgebouwde song van 3, 4 minuten of nog veel langer. Waar zijn de tijden van MacArthur Park, American Pie, Child in time, Just a little bit of peace in my heart, om maar een paar mijlpalen te noemen. Voor de kids vandaag moet het snel en kort, tiktok lengte dus. Nou, niet voor mij. Muziek moet de ruimte krijgen die nodig is. Is 2 minuten nodig, prima, is 7 minuten nodig, ook prima. Ik behoor ongetwijfeld tot een uitstervend ras van muziekliefhebbers die van lekkere opgebouwde songs houden, niet van commerciële snelle happen. Dus ik maak zelf ook dat soort muziek. Wordt dat niet gepruimd? Jammer dan, als ik er zelf maar plezier aan beleef!