Je luistert al jaren gepassioneerd naar je favoriete artiesten en je bent net begonnen je eerste eigen mixes te maken. En nu vraag je je af: hoe kan ik professioneel en succesvol EDM- of pop-producer worden? Je weet dat er grote teams aan muziek werken, maar hoe stap je in deze wereld? In dit artikel deelt Gastblogger Jens Oosterkamp (Jens East) zijn verhaal en tips, van hoe hij in zijn slaapkamerstudio begon, en intussen benaderd wordt door labels met grote naamsbekendheid.

Hoe kun je doorbreken als producer?

In één stap naar de top

Toen ik in 2012 zelf net begonnen was met muziekproductie, vroeg ik mijn vriendin regelmatig: “Waarom ben ik nog niet de nieuwe David Guetta?”. Ik was niet erg geduldig en zag het succes van grote DJ’s en dacht: “Dat wil ik ook!”. Het is begrijpelijk om graag vlak nadat je begonnen bent met productie snel door te willen breken, maar er zijn twee belangrijke redenen waarom dit een slecht idee is:

1. Je hebt nog nauwelijks competentie opgebouwd op het gebied van productie.
2. Je kent de industrie nog bijna niet.

Het is alsof je een grote ladder voor je hebt, waarvan je alle treden wilt overslaan om in één keer boven te zijn. Misschien ben jij in deze metafoor wel een superatleet die dat kan, maar voor de meeste mensen betekent deze aanpak een hoop pijn, omdat je tegen de aard van de dingen ingaat. Toch zijn er veel mensen die deze aanpak uitproberen.

Hoe kun je doorbreken als producer?

De droom

In de praktijk betekent dit dus dat je in de beginfase van je carrière een hoop mensen zult tegenkomen die hard van de daken roepen hoe geweldig ze zijn, terwijl ze nog weinig competentie hebben opgebouwd. Dit zijn dezelfde mensen die de inbox van jouw favoriete A&R’s (label vertegenwoordigers) zo ver opvullen met concepten, dat jouw zorgvuldig uitgezochte plaatje over het hoofd wordt gezien. Dit hoort erbij en is deel van het begin. Het is belangrijk om jezelf af te vragen waarom je graag professioneel producer wilt worden. Misschien vind je het fijn om jezelf uit te drukken met muziek, en wil je er graag voor betaald worden zodat je er meer tijd aan kunt besteden. Of misschien wil je beroemd worden en aanbeden worden door fans. Beide zijn prima motivaties! Maar als het dit laatste is, zal het wat lastiger zijn om om te gaan met tegenslagen en minder leuke kanten (zoals volle inboxen), omdat je droom gebaseerd is op de uitkomst (the fame) in plaats van het proces (muziek maken). Ik heb zelf ook nog wel dagen dat ik me fixeer op het behalen van roem, maar ik merk dat ik meer plezier heb als ik me richt op plezier maken en dat ik dan, paradoxaal, ook succesvoller ben.

De geheimen van succes

Laten we succes hier definiëren als betaald worden voor je werk als producer, of veel exposure krijgen voor je werk. Als je het boek ‘Outliers’ van Malcolm Gladwell hebt gelezen (dat is dat boek over de 10.000-uren-regel, een aanrader) blijkt dat de meest succesvolle mensen meestal niet geniaal waren. Goed nieuws dus, voor de meesten van ons! Ik geloof zelf niet dat succes 100% maakbaar is, maar dat het een product is van de volgende elementen: Werk, Netwerk, Timing, Geluk en Talent. Aan die laatste drie kunnen we niks doen, maar op de eerste twee kunnen we gelukkig wel invloed uitoefenen. Daar zal ik straks dieper op ingaan, maar ik wil je eerst graag uitleggen waar je geen invloed op hebt.

Hoe kun je doorbreken als producer?

De dingen waar je geen invloed op hebt

Timing: Een mooi voorbeeld uit Gladwell’s boek is hoe een aantal van de meest befaamde computerlegendes (Bill Gates, Steve Jobs en meer) allemaal geboren zijn tussen 1954 en 1956. Ze groeiden allemaal op in een tijd op waarin ze net toegang konden krijgen tot de eerste mainframe-computers. Door zich hier vol op te storten en hard te werken hebben ze zich kunnen ontwikkelen tot de iconen zoals we ze vandaag de dag kennen. We hebben geluk, want een goede twintig jaar geleden hadden de meesten van ons geen producer kunnen zijn. De uitrusting was simpelweg te duur. Maar dat iedereen nu op zijn laptop kan produceren, betekent ook dat er veel concurrentie is.

Geluk: Misschien heb je op een dag een geniaal idee, wat misschien wel meer geluk dan talent is. Of je wordt op het juiste moment geboren (Timing), hebt een beroemde of rijke ouder (Netwerk) of bent met veel talent geboren (Talent).

Talent: Ja, sommige mensen worden geboren met een muzikaler oor dan het jouwe. En anderen worden geboren met ontzettend veel doorzettingsvermogen, wat je eigenlijk ook een talent kunt noemen. Dat maakt het dan weer makkelijker om genoeg werk te verrichten.

Hoe kun je doorbreken als producer?

Hard werken, netwerken, en repeat!

Ja, leuk al die dingen waar ik niks aan kan doen. Armin van Buuren is niet mijn vader en ik ben geen genie. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je wel kunt doen. Ik zal hier een aantal van mijn eigen ervaringen delen.

Werk: Bijvoorbeeld door veel uren te investeren in het ontwikkelen van je eigen sound. Of beter leren produceren door YouTube tutorials te kijken. En misschien uiteindelijk zelf ook tutorials maken. Geloof het of niet, ik ben door één van Nederlands meest iconische DJ’s benaderd om in zijn studiocomplex te komen werken, puur omdat hij mijn video’s op YouTube zag, en kon zien dat ik wist wat ik deed. (Ik noem in dit artikel geen namen, uit respect voor de privacy van mijn klanten.) Daarnaast heb ik mezelf erop toegelegd om de beste muziek uit te brengen die ik maar kan. Dat doe ik onder de naam Jens East. Ik heb 90% van mijn tracks zelf gepubliceerd, zonder label. De eerste albumhoezen maakte ik ook zelf, of met vrienden, maar dit besteed ik intussen uit aan een bureau. De muziek geef ik gratis weg, en er zijn veel kanalen op YouTube die daar gebruik van willen maken: je hoeft ze alleen aan te schrijven. Dit zijn kanalen die ‘copyright free music‘ aanbieden, en sommigen hebben miljoenen volgers. YouTubers die muziek nodig hebben, kunnen jouw werk vervolgens ook via dit soort kanalen vinden en zo krijg je meer exposure van je werk. Ik geloof er in dat je, als je écht goede muziek maakt waar jij in gelooft, de mensen met wie je wilt werken aantrekt als een magneet. Zo lang jij maar echt iets van waarde toevoegt! Recent ben ik daarom door Nederlands grootste dance label benaderd en twee jaar geleden kreeg ik ineens een bericht van de manager van een artiest die veel samenwerkingen met Martin Garrix heeft gedaan.

Netwerk: Probeer elke kans die je hebt om nieuwe mensen te ontmoeten te pakken. Waarschijnlijk zitten gevestigde namen niet te wachten op iemand die net een maand bezig is. Maar een beginnende top liner (iemand die vocals schrijft) wel! Dan kun je samen groeien, en die top liner kent waarschijnlijk ook weer mensen van wie je wat kunt leren, door wie je nieuwe mensen kunt leren kennen of met wie je samen kunt werken. Stel jezelf de vraag hoe je die mensen kunt vinden! Misschien wel via evenementen (Dance Fair, ADE) of Facebook-groepen. Ik heb een paar maanden gewerkt in de studio’s op Ibiza waar enkele van David Guetta’s albums zijn geschreven, omdat ik de eigenaar van de studio op Dance Fair heb ontmoet en hem later een persoonlijke video heb gestuurd. Toen ik net begon, ben ik bij het lokale conservatorium op zoek gegaan naar een tutor. De vragen die ik over productie had, kon ik stellen aan deze persoon. Dit was maar een uur of twee per maand, maar was van onschatbare waarde voor de ontwikkeling van mijn competentie en kan ik jou ook aanraden. Vraag je af wie jou wat kan leren en hoe je die persoon vindt. In mijn vriendenkringen ben ik gaan rondvragen of iemand een zanger(es) kende, wat het geval was. En dit sneeuwbalde door de jaren heen door. Want deze zangeres kende weer iemand die weer iemand kende en zo bouwde ik steeds meer reputatie en ervaring op, kreeg ik kleine klusjes voor mensen die dieper in de industrie zaten, en kwam ik uiteindelijk op schrijverskampen in Spanje en Tsjechië terecht. Daar ontmoette ik zoal de vocal producer van een Nederlandse top 40-artiest. Intussen heb ik meegewerkt aan haar laatste single, omdat ik een demo voor haar had gemaakt.

Hoe kun je doorbreken als producer?

Conclusie

Hard werk betaalt zich uit. Het is makkelijk om jouw achter-de-schermen-filmpje, met alle bijbehorende dieptepunten en harde arbeid, te vergelijken met iemand anders zijn sexy highlight-video’s en Instagram feed. Maar als jij je tijd gebruikt om beter te worden in productie, te netwerken, en vooral ook te genieten van het proces, trek je vanzelf als een magneet de juiste mensen naar je toe. Je zult stapje voor stapje beter worden en meer mensen leren kennen. Het kan even duren, maar geduld wordt vaak beloond!

Wat is jouw plan om professioneel producer te worden? Laat een reactie achter!

» Marketing en Business voor muzikanten – Strategieën & tips
» Waarom artiesten ghost producers gebruiken
» Bijverdienen als (parttime) muzikant – Speel en geniet!
» Van DJ naar producer: wat is het verschil?
» Wat doet een producer?
» Zelf thuis muziek produceren: dit heb je nodig
» Alle Studio & Recording-producten

Gastblogger Jens Oosterkamp (Jens East)
Jens Oosterkamp is een EDM- en Pop-producer die werkt voor diverse internationale artiesten, op verschillende labels. Hij is regelmatig op schrijverskampen in het buitenland te vinden, waar hij als producer meewerkt in teams aan het schrijven van demo’s voor pop-artiesten. Hij heeft tevens zijn eigen artistieke project, Jens East, en een YouTube-kanaal waarin hij populaire popproducties ontleedt en uitlegt hoe zijn eigen singles gemaakt zijn.
8 reacties
  1. M Liaison schreef:

    HiJens,

    Als beginnende musicproducer maakte ik al gauw 24.000 uren in 5 jaar
    Alles zelf studeren en routine opbouwen om tot een eigen stijl te komen.
    Mijn stijl is ook neem ik aan vernieuwd na de duizenden tracks die ik luisterde op spotify

    Ik maakte twee albums en 3 singles
    En ik gebruikte zowat alle tools incl sampling en udio

    Mijn albun Evolution Model _ MLiaison 2024
    pitchte ik op spotitfy artist en via submitedhub
    Ik kreeg sterke revieuws maar helaas geen playlist.
    Nu vraag ik me af of ik als 50er met een arti mindset mijn muziek naar een label kan sturen.
    Maar ik weet begod niet welk label goed is om te proberen dat bij mijn muziek past.

    Graag jouw reactie naar axliaison@hotmail.com

    Best regards
    M Liaison

    In 2025 komt mijn new album Science in love🪢

  2. Frank schreef:

    Nooit geweten dat ik sinds mijn 3ejaar tot heden in de leer was en in de wieg was gelegd om muziek te produceren en het ergste is dat in al die jaren ik zoveel muziekstukken heb geproduceerd, zonder te weten dat dàt muziekproduceren is/heet. Dan praat ik over een tijdsbestek van 1960-2023.
    Hoe ik erachter ben gekomen is in de laatste 20jaar tot heden. Mijn muziekaal leven heb ik teruggespoeld en alle stukken die ik gearrangeerd hebt (dan heb ik het over 4 stemmige koor partituren van klassiek/kerk/modern èn nummers voor bandjes ook arrangementen in alle stijlen van klassiek tot modern) zonder èèn noot op papier te hebben gezet omdat ik totaal geen muziek kan lezen en schrijven. Dat deden anderen die met/bij mij samen bezig waren, en met de eer gingen strijken. Maar èèn ding kon mij niet afgepakt worden en konden zij daardoor ook niet volledig met de eer gaan strijken en dat was:” Mijn creativiteit en improvisatievermogen. Het bleef dus bij de profiteurs steken bij de nummers waar ik aan meegewerkt had. maar ik barstte van de creativiteit. Dit was/is zo erg dat ik in alles om mij heen de harmonie letterlijk kan zien. Ik heb een enkele keer zelf aangeboden om mee te werken aan nummers die meteen een groot succes werden maar mijn naam werd altijd weggelaten als puntje bij paaltje kwam. Zo gaat het in het leven en moet je maar accepteren. Een groot musicus (PHD op zijn gebied die groten artiesten heeft ontdekt èn gecoacht en die een familielid van mij was/is) heb ik sinds mijn jeugd getracht aan mij muzieklessen te geven maar dit werd door hem altijd aan mij geweigerd. Ik heb toen ik 42jaar was aan hem gevraagd waarom hij nooit aan mij les wilde geven en kreeg tot mijn grote verbazing als antwoord:” Omdat jij beter dan mij zou worden wegens jou creativiteit en improvisatievermogen. Dit kwam zo hard bij mij aan te meer dat ik bijna alle gearrangeerde partituren voor zijn zangkoren waarin ik ook Tenor/bas/bariton was, had geproduceerd(onbewust). Maar genoeg hierover. Nu dat ik weet wat de taak van een muziekproducer is, heb ik zoiets van:” Hee, als ik mij eigen apparatuur aanschaf en een technicus die met mij zou willen meewerken inschakel, kan ik eindelijk doe waar ik voor in de wieg ben gelegd.
    Mijn enigste regels zijn:” 1. Wederzijds respect
    2. Discipline.
    3. Iedereen kan zingen.

    De rest wat erbij komt kijken is in mijn boekje de taak van de producer.
    Wel is het zo dat ik mijn tijd niet zal steken in een “zinkend schip”.
    Voor de rest laten we maar lekker muziek gaan maken en er zoveel mogelijk van gaan genieten.

  3. Hendrikjan Weggers schreef:

    ik wil mijn lietje uitbrengen maar ik weet niet hoe
    Mijn lietje staat op youtube Tree House Forest Rec D.J.Bizzy
    en heet My2three deze wil ik aan de man brengen
    Laat me alsjeblieft wat horen
    Henk Weggers oftewel D.J.Bizzy

  4. Linda schreef:

    https://m.soundcloud.com/user-900627927

    Hey Jens,

    Zou je eens willen luisteren naar wat mijn man maakt?
    Hij is zelf onzeker maar ik vind het heel tof. Misschien heb je nog tips voor hem

    Xx linda

  5. Mark Terpstra schreef:

    Hey Jens!, bedankt voor je verslag. Erg goed om te horen hoe je al steeds verder aan het groeien bent. Met je Passie
    Ik deel dezelfde droom en ben een aantal jaar bezig met het leren en nu verfijnen van mn skills. En heb vorige week mn eerste sign gehad. Nog niet bij een ‘groot’ label , ik vraag me af of het een goede weg is ofwel een begin. Om gewoon de muziek ( waar ik zelf nu al echt tevreden begin te zijn ) bij veel ‘kleine’ labels uit te brengen, en ondertussen verder groeien in mn skills. En dan uiteindelijk steeds verder door groeien?.
    Ik zou je graag wat laten horen, mocht je ervoor open staan. Zou het fantastisch vinden iig. Heb je ook nog tips over , wanneer je muziek zeg maar ‘proffessioneel genoeg’ is om het op de beste manieren naar buiten te brengen?
    Met vriendelijke gr.

    • Jens schreef:

      Hoi Mark,

      Het hangt af van wat jouw doel is, je moet toch ergens beginnen dus ik denk dat je niet veel meer keus hebt dan klein te beginnen. Je kunt me via soundcloud het beste even een berichtje sturen met je track, dan zal ik even luisteren 😉

      Groetjes,
      Jens

  6. Francis Robers schreef:

    Hallo Jens. Ik las jouw blogg over muziek produceren en heb die gelezen en schrijf jou aan. IK ben een moeder van volwassen kinderen maar door veel tegenslagen in het leven heb ik mijn kinderen geen stabiele jeugd kunnen geven. Mijn jongste zoon heeft hier nog veel last van maar is de laatste maanden muziek gaan maken die hij mij stuurt.Hij heeft mij de laatste drie maanden 8 nummers gestuurd. Allemaal heel uniek en persoonlijk. Verrassent voor mij. In het Nederlands Het is niet onverdienstelijk wat opbouw tekst en ik vind het meer dan goed. Hij denkt dat dat dat is omdat ik zijn moeder ben maar ik geloof en hoop anders. De muziek is heel belangrijk voor hem en geeft hem naast verwerking ook eindelijk wat geluk in het leven. Helaas kan ik als no no geen goede feedback aan hem geven. Misschien jij? Je blogg las prettig en oprecht. Misschien hoor ik van je. Groetjes Francis.

Laat een reactie achter