Studio & Recording
-
Muziek mixen betekent beide hersenhelften gebruiken. De technische kant doet een beroep op ‘links’ en de creatieve kant op ‘rechts’. Als je daar constant tussen moet schakelen, haal je de vaart uit het proces. Stel, je hoort opeens helemaal in je hoofd hoe de song moet klinken. Ga dan zo snel mogelijk aan de slag. Maar ja, als je vervolgens de sends nog moet aanmaken en de plugins moet opzoeken, ben je de inspiratie alweer kwijt voor je goed en wel begonnen bent.
-
In 2021 is ‘t moment dan eindelijk daar: Anni-Frid (1945), Björn (1945), Benny (1946) en Agnetha (1950) komen met een compleet nieuw album. Wie had dat ooit gedacht! De groep was immers uit elkaar, en zelfs een touring-bod van een miljard dollar was niet genoeg om het viertal bijeen te brengen. Dit blog gaat niet de hele geschiedenis van ABBA oprakelen, dat onderwerp is inmiddels uitgebreid beschreven in talloze boeken, en video’s op YouTube. Waar dit blog wél over gaat, zijn de technische en muzikale aspecten van de bekendste ABBA-hits. Hoe werkt de stijl precies? Waar moet je beginnen als je ‘een ABBA-liedje’ wilt schrijven? En hoe krijg je die typische ABBA-sound?
-
Gastblogger en multi-instrumentalist Nigel Hubée vertelt (voortgaand op zijn vorige blog over de opzet van zijn studio) hoe een muzikant zich kan voorbereiden op een succesvolle opnamesessie in een eigen studio of die van een ander. Hierbij komen zowel fysieke als psychologische aspecten ter sprake. Deze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en spelen een grote rol in het eindresultaat. Nigel hoopt dat het nadenken over onderstaande tips leidt tot betere muzikale prestaties en onaangename verrassingen helpt voorkomen!
-
Na in dit vorige gastblog het onderwerp muziekuitgave of ‘publishing’ besproken te hebben, neemt gastblogger Sander Petit, muziekadvocaat en oprichter van het juridisch collectief Backstage Legal, je mee in de relevante wetten en soorten platendeals.
-
Ken je het gevoel dat je tot in de late uurtjes door produceert om nét even die hele dikke mix af te maken? Om er de volgende dag achter te komen dat het nergens naar klinkt? Of dat moment dat je in je auto naar werk nog even je laatste mix opzet en het blijkt dat er alleen maar een dof gebonk uit de speakers klinkt. Gastblogger Melvin Rijlaarsdam benoemt de meest gemaakte fouten tijdens het mixen.
-
Dancemuziek draait om ritme, contrast en… spanning. Als de luisteraars steeds dezelfde dreun horen, dan verslapt hun aandacht. Je wilt bij EDM de spanning vasthouden en constant opbouwen. En de break leent zich daar bij uitstek voor, want hier laat je mensen even ademhalen. Om ze via de build-up weer op te zwepen en met een onweerstaanbare drop verder te gaan. Gastblogger en DJ/producer Rutger Steenbergen heeft 7 technieken om de ultieme EDM-drop te maken.
-
Voice-overs kun je niet zien. Via hun geluid brengen ze de boodschap over. Toch laten sommige voice-overs je niet alleen iets horen, maar ook zien, voelen, ruiken of proeven. Hoe doen ze dat? Inlevingsvermogen en acteertalent zijn natuurlijk onontbeerlijk. Maar net zo belangrijk is het om te weten wat je doet, zodat je het bewust kunt inzetten. Gastblogger Myra Grünning vertelt je er meer over. Zij is logopedist, stemcoach en voice-over.
-
“Een miljonair. Dat is wat ik word, ik kom van ver”. Deze line uit het nummer met rappers Boef, Lil Kleine, Ronnie Flex en SBMG klinkt iedereen wel bekend in de oren. Wij mochten de man achter deze, en nog veel meer andere hitsongs spreken. Dan hebben we het natuurlijk over Julien Willemsen, oftewel neerlands grootste producer van dit moment: Jack $hirak. Na een warm welkom, korte uitleg en wat algemene vragen over koetjes en kalfjes, rest er eigenlijk maar één ding: Let’s do this! Tijd om Julien het hemd van het lijf te vragen en gewoon een leuk gesprek te hebben.
-
Mesto! En nee dan hebben we het niet over een treurig stukje Italiaanse muziek zoals Wikipedia je probeert wijs te maken, maar over niemand minder dan Melle Stomp. Een jonge Nederlandse DJ en producer die in korte tijd onder zijn artiestennaam Mesto de wereld heeft laten zien waarom zijn ster rijzende is. Geen face-to-face gesprek deze keer, maar screen-to-screen. Hier en daar wat hick-ups in de techniek, een beetje gerommel met de microfoon, maar na een paar minuten zijn we allebei ready. Tijd voor een leuk interview!
-
Van alle instrumenten is het opnemen van een drumstel misschien nog wel het moeilijkst. Eigenlijk is een drumstel niet één instrument. Het is een verzameling luide percussie-instrumenten die het hele hoorbare frequentiespectrum bestrijkt. Het is dan ook gebruikelijk om een drumstel met meerdere microfoons op te nemen. In dit artikel lees je welke microfoons je het best kunt gebruiken en waar je ze moet plaatsen.
-
“Hai, mijn naam is Michiel en ik heb GAS.” Allen (met het enthousiasme van de honderdste keer): “Hallo, Michiel…” Gastblogger Michiel Buisman vertelt over een bekend probleem onder muzikanten: steeds maar weer nieuwe instrumenten en apparatuur kopen zonder dat het echt nodig is. Dit probleem heeft een naam: Gear Acquisition Syndrome. Wat voor vormen zijn er en hoe kom je ervanaf?
-
Misschien vraag je je wel eens af waarom jouw beats anders klinken dan die van andere producers. Je vraagt je af hoe je het zo kunt laten klinken. Met zoveel passie, zoveel energie. De truc zit ‘m dan in het luisteren naar de muziek en het analyseren ervan. Goed gejat is beter dan slecht verzonnen, toch? Dit is waarom je tracks hoort met samples van vroeger, veel remixes en veelal dezelfde akkoorden. Vandaag gaat gastblogger en producer Daddynervs het nummer Regen van Lil Kleine analyseren. Leer bpm, key, akkoorden en structuur herkennen!