Wat is direct monitoring?
Gepubliceerd op donderdag 12 april 2018
Als je onze externe audio interface-categorie doorzoekt, kom je ongetwijfeld een keer het begrip ‘direct monitor’ tegen. Direct monitoring is een erg handige functie die je kunt inschakelen bij het maken van opnames in je DAW-software. Tijdens het opnemen hoor je jezelf op deze manier zonder vertraging (‘latency’) terug in je koptelefoon. In dit blog leg ik uit hoe het werkt en wat voor soorten direct monitoring er zijn.
Gewone input monitoring
Wanneer je gebruikmaakt van normale ‘input monitoring’, dan gaat het geluid via de input van je audio interface naar je DAW-software. En vervolgens weer terug naar de audio interface, waar het signaal naar de output gaat waarop je hoofdtelefoon is aangesloten. Nu kost elke softwarebewerking tijd, dus je hoort jezelf op die manier helaas altijd terug met een kleine vertraging. Dit maakt het vaak moeilijk om met een goede timing mee te zingen of spelen met je backing tracks.
Direct monitoring
Door direct monitoring aan te zetten, wordt het geluid bij de input van je audio interface eerst opgesplitst. Een druk- of draaiknopje om deze functie te regelen, vind je op bijna elke geluidskaart, van Focusrite Scarlett en Steinberg UR tot Behringer U-Phoria en Komplete Audio. Hoe het werkt? Het signaal gaat zoals gewoonlijk naar je DAW, zodat je het kunt opnemen. Een exacte kopie van het signaal gaat daarnaast direct, zonder tussenkomst van je DAW, naar de hoofdtelefoon-output van de audio interface. Als je gebruikmaakt van deze direct monitoring, is het wel belangrijk dat je het kanaal waarop je aan het opnemen bent in je DAW op ‘Mute’ zet. Anders hoor je je stem of instrument namelijk zowel direct via je audio interface als via je DAW met vertraging. Dit klinkt als een soort echo. Na het opnemen zet je Mute natuurlijk weer uit. Dit werkt in alle software min of meer hetzelfde, of je nu Cubase hebt, Pro Tools, Ableton, Audacity of Logic.
Eenvoudige direct monitoring
De meest eenvoudige vorm van Direct Monitoring bestaat uit slechts een aan/uit-knop. Zorg in dit geval altijd eerst dat het signaal van je microfoon of instrument goed binnenkomt in je DAW. Dit doe je met de ‘Gain’-knop op je audio interface. Stel nu op de audio interface het volume van je hoofdtelefoon zo in dat je het instrument of de microfoon goed hoort. Met de master fader van je DAW kun je vervolgens bepalen hoe hard je je eerder opgenomen tracks en/of de click hoort. Iets uitgebreidere audio interfaces hebben naast (of in plaats van) de aan/uit-knop een knop waarmee je de balans tussen de input van je audio interface (je eigen stem of instrument dus) en je DAW kunt instellen. Op die manier kun je de master fader van je DAW met rust laten.
Direct monitoring met effecten
Vooral zangers vinden het prettig om een beetje reverb en/of delay op hun stem te horen terwijl ze zingen. Maar als je direct monitoring gebruikt, ben je, zoals gezegd, genoodzaakt om het betreffende kanaal in je DAW op ‘Mute’ te zetten. Dat houdt in dat je ook de effecten die je op dat kanaal hebt gebruikt niet hoort. Maar door het DAW-kanaal met een ‘pre fader send‘ naar een speciaal reverb- of delay-kanaal te sturen, zorg je ervoor dat je het effect toch blijft horen als het kanaal op mute staat. Wel hoor je het effect dan met een kleine vertraging, maar dat valt bij reverb en delay niet echt op.
Monitoring op audio interfaces met veel inputs en outputs
Audio interfaces met veel in- en uitgangen worden vaak geleverd met een app waarmee je direct monitoring softwarematig kunt instellen. Als je meerdere instrumenten tegelijk wilt opnemen, is het immers handig om te kunnen bepalen hoe hard je elk instrument wilt horen zonder dat dit het niveau van de uiteindelijke opname beïnvloedt. Deze app stelt je in veel gevallen ook in staat om voor elke output een aparte balans te maken. Als je meerdere muzikanten tegelijk opneemt, kun je zo iedereen een eigen monitor mix geven. Audio interfaces in het hogere segment van bijvoorbeeld Antelope Audio, MOTU en RME hebben zelfs ingebouwde effecten.
Tegen welke monitoring-uitdagingen ben jij aangelopen tijdens het opnemen? Laat je reactie achter!
Zie ook
» Externe audio interfaces
» DAW-software
» Studio-hoofdtelefoons
» Alle Studio & Recording-producten
» Wat is de beste audio interface voor mij?
» Wat is de beste DAW-software voor mij?
» Hoe voorkom je latency in DAW-software?
» Mixen met inserts en aux sends
» Hoe neem je zelf een goed klinkende demo op?
» Zang opnemen en versterken voor beginners
Stefan werkt sinds 2015 bij Bax Music. In zijn vrije tijd is hij regelmatig in de weer met allerlei studio-apparatuur zoals microfoons, compressors en equalizers. En als hij aan het werk is trouwens ook. Verder is hij ook vaak op het podium te vinden, maar dan als drummer.
Is het mogelijk dat iemand mij hierover belt zodat ik gerichter Kan vragen/sparren? De klantenservice heeft een erg lange wachttijd en op WhatsApp wordt helaas niet gereageerd.
Helaas Stefan.Het heeft niet geholpen met de ROde NT! 5 gen en het probleem blijft bestaan. Ik zie geen andere mogelijkheid om de microfoon terug te sturen. Wat is jouw advies om nu aan te schaffen? IK ben een hobbyist die graag met harmonica en zang en met een backing track meespeel. De opnamekwaliteit moet enigszins goed zijn.
Een usb microfoon die wel direct monitoring heeft is de Rode NT-USB+. Hier kun je je koptelefoon direct op aansluiten. Je hoort dan het geluid dat de microfoon oppikt zonder dat het geluid eerst door je computer hoeft te gaan. Het is wel belangrijk dat je in je DAW het kanaal waar je de opname op maakt op ‘mute’ zet, anders hoor je jezelf dubbel.
Ik heb de net gekochte Rode NT 1.5 gen aangesloten op de laptop net als de hoofdtelefoon. Helaas blijft er een vertraging zitten tussen mijn muziekinstrument/zang. Dus ik hoor mijzelf via de hoofdtelefoon, echter met vertraging/echo en dat is niet te doen. Inmiddels allerlei dingen gegoogled, maar ik kom er niet uit. Nu lees ik hier dat je, ondanks de dure Rode NT 1.5 met audio interface, jezelf op die manier helaas altijd terughoort met een vertraging. Dat is balen. Dat betekent dat ik de hoofdtelefoon half op moet doen, Dat is ook niet alles. Had ik beter iets anders kunnen kopen?
De Rode NT1 5th gen heeft inderdaad geen direct monitoring mogelijkheid. Je kunt de vertraging een heel stuk terugdringen door in je DAW de buffer zo laag mogelijk te zetten. Als je een krachtige computer hebt kun je de buffer op 32 samples zetten. Met 64 of 128 samples zou de vertraging ook nog binnen de perken moeten blijven.
Als je gebruik maakt van een Windows computer raad ik aan om de NT1 5th gen ASIO driver te downloaden van de Rode website. Mogelijk verbetert hier de situatie ook mee.
Als je effecten op je NT1 spoor hebt staan in je DAW, probeer dan eens of het uitmaakt als je ze allemaal uitzet.
Ik heb een soortgelijk probleem
Ik heb een Behringer UMC 8 kanaals en een dat
Nu heb ik alle direct uit op een mengpaneel aangesloten zodat ik zowel live geluid heb en tegelijkertijd een opname maak maar ik krijg geen signaal op het mengpaneel
Groet ewey
Hoi Ewey,
Klopt het dat je de Behringer Uphoria UMC 1820 hebt? Als je direct monitoring wilt gebruiken op je mixer dan moet je de main uitgangen van de UMC1820 aansluiten op de mixer en met de monitoring knop een balans maken tussen geluid uit je DAW (PB 1-2) en je inputs (In). De uitgangen op de achterkant van de interface kun je alleen gebruiken op geluid af te spelen vanuit je computer. Je kunt microfoons en instrumenten die zijn aangesloten op de inputs dus niet naar deze uitgangen sturen sturen maar alleen naar de Main Output.
Volgens mij is direct monitoring op komplete 6 alleen te horen op de headphones. Wat erg jammer is. Is er toch een manier om
Piano of andere synth direct op speakers te horen via komplete? Dus zonder DAW.
Direct monitoring is alleen van toepassing op analoge geluidsbronnen die je op je interface aansluit, bijvoorbeeld een microfoon of een elektrische gitaar. Een software instrument komt per definitie uit je computer dus je zult altijd een beetje latency hebben. Native Instruments Kontakt kun je ook als zelfstandige applicatie draaien, dus zonder DAW. Dat is misschien iets makkelijker als je alleen wilt spelen en niet per se hoeft op te nemen.
Een vraagje,
Ik heb nu de Komplete Audio 6. Nu is het niet mogelijk om, zonder openstaande DAW, mijn digitale piano te horen via mijn speakers/monitoren. Ik dien dus Ableton aan te hebben wil ik mijn digitale piano per speaker kunnen horen (via hoofdtelefoon werkt het wel).
Ik ben in principe opzoek naar een audio interface waar ik zowel mijn piano geluid kan verzenden naar mijn laptop (DAW) als ook het direct horen via mijn speakers zonder dat mijn laptop hier tussen komt.
Hebben alle audio interfaces dit probleem of is het enkel Komplete Audio?
Graag hoor ik van jullie,
Alvast bedankt!
Beste Joost,
De Komplete Audio 6 heeft een direct monitoring functie. Hiermee kun je een balans maken tussen het geluid dat uit Ableton komt en het geluid dat er binnenkomt op de interface zelf. Qua input monitoring kun je met een schakelaar kiezen tussen kanaal 1-2 en 3-4. Misschien dat deze schakelaar verkeerd staat en dat je daarom je piano niet hoort.
Ik heb nog een vraagje over direct monitoring. Ik wil mijn setup als volgt maken.
De macbook aansluiten op een interface zodat het geluid vanuit de laptop over de interface naar de rokit speakers gaat. Daarnaast wil ik mijn Nord Stage aansluiten op de instrument ingang om zo ook over de zelfde speakers te kunnen spelen. Daarnaast wil ik dus beide zaken tegelijk gebruiken, dus muziek afspelen via de laptop en dan meespelen op de stage. Kan dat allemaal?
Beste Paul,
Dit is inderdaad precies waar direct monitoring voor bedoeld is. Als je een audio interface hebt met direct monitoring functie dan kun je meespelen zonder vertraging. Selecteer je audio interface als output device en sluit je Nord Stage aan op de inputs. De manier waarop je een balans maakt tussen de muziek en je Nord Stage hangt af van het type interface. De verschillende types staan beschreven in het artikel.
Handige info! Net wat ik zocht!
Beste Maarten,
Dat is goed om te horen. Mocht je toch nog vragen hebben dan horen we het graag.
Stefan|Bax Music