Announcement

Collapse
No announcement yet.

VGA naar Scart

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• VGA naar Scart

Beste BaxForum gebruikers,

ik wil graag mijn laptop (VGA) op vier verschillende beeldschermen tegelijkertijd aansluiten. Maar mijn grootste probleem is dat twee van de vier beeldschermen ook een VGA ingang hebben, maar de andere twee alleen maar Scart. Weet iemand of hier speciale verlooppluggen/-kabels voor bestaan?
    En daarbij moet ik dus mijn VGA signaal in vieren splitten en staat mijn laptop ook nog zo'n 15/20 meter van de beeldschermen af. Gaat hierbij niet te veel van het signaal verloren?

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,
    Wout

over het splitten, sowiso actief splitten, anders houd je niks over.

het verloopje kan wel maar het word dan wel creatief solderen
    kijk hier even: http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/

Comment

Hier zijn ook kant en klare converters voor. Een beetje pc speciaal zaak heeft die gewoon. Wij hebben ook VGA splitters en converters. Lange lengte kan wel maar is geen aanrader. Ik zou dan sowieso voor de wat betere kabels gaan. Liefst extron maar zijn wel duur.

Comment

In de broadcastwereld wordt beeld soms over afstanden van wel 100 meter vervoerd door een kabel. Datavideo, Sony, BTS, Philips en Grassvalley maken hier apparatuur voor. Wat betreft het versterken van het signaal, converteren naar andere formaten en/of andere hardware aansluitingen zijn de mogelijkheden vrijwel oneindig. Maar omdat het broadcast is, helaas de prijzen ook. Eigenlijks dus alleen maar interessant als je het heel veel beroepshalve doet en er een flinke duit aan omzet bij hebt.

Wat mischien een beter idee is, ik heb er geen ervaring mee, maar het schiet me in de gedachten op dit moment, is draadloos. Ik zie af en toe wel advertenties waarin systemen worden aangeboden om door het hele huis draadloos tv te kunnen kijken, maar ook van een enkele video of harddiskrecorder of zelfs bewakingscamera's. Ik denk dat bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/ zulks wel heeft, ik heb het ook wel eens gezien in folder van elektronica zaken, Gamma en soortgelijke winkels.

Wellicht is dit een goedkopere oplossing voor afstanden van 20-25-30 meter.

Wat betreft scart, een echte (en dat heeft niet alle apparatuur, zie hiervoor de boekjes bij je apparatuur) scart heeft component, composite, s-video (ook wel y/c genoemd) en audio L + R. Component is het beste signaal. Op scart gebied zijn er veel splitters, versterkers, schakelaars, mengpanelen etc.

De Shinybow (ja chinees, alleen die kunnen zulke namen bedenken) SB-3722 is een 2 input - 8 output scart versterker en kan met alle geleverde signalen werken, dus component (foutief vaak ook RGB genoemd), composite (denk aan het gele tulpje) en s-video (lijkt op een oude muis en toetsenbord aansluiting van voor het usb tijdperk) Het ding kost rond de 180 - 190 euro. Datavideo, Grassvalley, BTS en dergelijke merken zijn vele malen beter, maar dan ben je met vele duizenden euro's ex btw nog niet klaar.

Met de Shinybow SB-3722 zou je dus nog een adapter/omzetter nodig hebben die vga omzet naar een scart. De hangen in prijs zo tussen de 40 en de grofweg 80 euro in. Neem GEEN vga-scart kabel omdat je dat met 5 euro klaar bent, als jou beeldschermen televisies zijn dan komt dit namelijk niet goed. Dat kan alleen maar bij een computer monitor die een scart er op heeft.

Nu nog de kabels, bezuinig niet. Scart heeft een probleem wat een groot minpunt van dit anders mooie systeem is. De connector zelf is mechanisch erg fc-knudde. Ze hadden beter de kabel er recht uit kunnen laten steken en dan de connector vastzetten met van die metalen beugeltjes zoals oude printers en scsi aansluitingen hadden. Maar goed, dat is dus niet zo. Ik heb meegemaakt dat je met die goedkope kabels soms de hele stekker uit elkaar trekt als je ze loshaalt, of ze willen niet blijven zitten, of je krijgt ze juist met geen geweld weer los. Zoek een scartkabel die alle signalen kan vervoeren en lekker dik, maar toch soepel is. Ik gebruikte altijd kabels van Vivanco, butget, maar toch niet low budget en een degelijke kabel. Vivanco maakt een scartkabel met kabel die recht uit de connector komt en 10 meter lang is. Kost rond de 40 - 50 euro. Het merk HQ maakt een kabel die voor dezelfde prijs 20 meter lang is. Deze heeft de kabel wel vrijwel haaks op de connector staan. (gold plated en oxygen free (OFC) zijn ze allemaal tegenwoordig...duh...ja echt wel...vergeet het, kijk er doorheen, let er niet op)

Nog even dit, laat je niet verleiden door kreten als "gold plated" en "oxygen free copper" en meer van dat soort, het liefst engelstalige, kreten. Bullshit, allemaal onzin. Als ex metaalbewerker kan ik je zeggen dat koper altijd zuurstofvrij is, zuurstof in een smeltbad van 4000 graden celcius wordt een vrij explosief goedje. Bovendien is een goede kabel nooit 100% koper, te zacht, te breekbaar en te beperkt aantal keren buigbaar. Verder wel ik je nog zeggen als cameraman die veel werkt met het oude maar nog steeds gebuikte Betacam SP en Digital Betacam dat ik nog nooit een camera of recorder heb gezien met gouden aansluitingen. En ik praat dan echt over top apparatuur, camera en videorecorders, al dan niet digitaal, waar je top auto's voorzien van alle opties voor kan kopen. Ik heb zelf een Ikegami broadcast camera die wereldwijd wordt gezien als "beter dan film" en het hoogst haalbare op het gebied van bewegend beeld. Top dus, en uiterst professioneel. En geen gold plated onzin. Ikegami is een merk dat als gold plaing echt zo goed was dan hadden ze dit onmiddelijk gedaan. En ze doen het niet, dus...... Daarbij komt nog dat het geen echt goud is, maar een soort van chroom in goudkleur (eloxeren) Als het echt 24 karaat (en dat is geen kwaliteit van het goud, maar het gewicht) goud was dan kon je beter de dure apparatuur van Grassvally, Davideo, BTS, Sony etc gaan kopen. Ben je goedkoper uit.....

Ik zeg dit omdat je voor die mooie "gold plated" en "oxygen free" meestal meer moet betalen en het zo onnodig duur maakt voor jezelf. Het enige wat je koopt is baked oxygen, of-te-wel gebakken lucht. Let er op dat de kabel soepel is en een degelijke ingegoten connector heeft die lekker vastgrijpt, maar zich toch ook gemakkelijk laat ontkoppelen zonder dat je aan de kabel moet hangen en die alle signaalvebindingen heeft. Meestal zien die kabels ook wat dikker dan de scart's die alleen composite en audio verbinden.

Ik hoop dat je iets aan de info hebt.

EDIT:
        Nooit aan bax: ik kan dat baxshop.nl baxshop.nl enz waar c-o-n-r-a-d hoort te staan niet echt waarderen. Ten eerste verkopen jullie dit niet, ten tweede is dit niet passend bij een professioneel bedrijf dat Bax is. Een bedrijf van jullie kaliber hoort niet bang te zijn voor een naam van een ander bedrijf.
        Last edited by JPSholland; Monday-25-06-2012, 02:13.

Comment

Nooit aan bax: ik kan dat baxshop.nl baxshop.nl enz waar c-o-n-r-a-d hoort te staan niet echt waarderen. Ten eerste verkopen jullie dit niet, ten tweede is dit niet passend bij een professioneel bedrijf dat Bax is. Een bedrijf van jullie kaliber hoort niet bang te zijn voor een naam van een ander bedrijf.
          Is nu eenmaal de policy. Het is een Bax forum, een verlengstuk van onze webshop, geen forum voor andere webshops. Daarnaast komt een aardig deel van het productassortiment overeen.

Bij vragen/opmerkingen hierover kun je een PM sturen. Back ontopic.

Comment

Working...
          X