Announcement

Collapse
No announcement yet.

Inkorten motor-projectiescherm: zelf te doen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Inkorten motor-projectiescherm: zelf te doen?

Ik sta op punt een nieuw electrisch projectiescherm (1:1 300x300cm) te kopen. Hij moet voor het raam tussen de muren komen (in de dag noemen ze dat bij gordijnleveranciers).

Ik heb 297cm in de breedte beschikbaar. Maatwerkscherm komt op 1200 euro. Een standaard 3x3 meter scherm op nog geen 600 euro!

Maar nu komt het: ik kan stukjes boven uit de muur gaan hakken, zal m'n vriendin niet zien zitten... offff....ik kort de kast, de rol en wellicht stukje van de zijkant van het doek in.

Is dit te doen? Met een goede ijzerzaag kun je de kast en de rol best inkorten lijkt me. Enige kritieke deel is de kant waar de motor zit (links).

Misschien is ook even lastig de eindafsluiting en as van de rol. Veelal zit dat geperst in de holle buis en die moet je er dan maar heel uit zien te krijgen. Meestal is dat éénmalig in de fabriek erin persen en klaar. Dus vraag is ook als ik de eindafsluitkap van de kast los schroef, springt er dan van alles uit, of krijg je de rol in je eentje nooit meer goed in positie?

Iemand ervaring mee? Ik wil dus feitelijk de kast en de stalen rol waar het doek op zit met 3cm aan beide kanten inkorten, en indien nodig ook het doek ietsje.

Alvast mijn hartelijke dank voor de vele reacties!
    Hans

Ik zou het niet doen. We hebben 1x ons scherm open gehad en dat was al een drama om weer in elkaar te krijgen. Onze reden was alleen om er powercon op te zetten dus niet eens inkorten.

Ook je doek zou ik niet af willen snijden. De kans dat dit netjes gebeurd is al klein als ook dat je erna niet rare weefsels gaat krijgen. Vergeet daarnaast niet dat een 3m scherm een stuk groter is dan 3m. Je werkelijk breedte kan makkelijk 15cm of zelfs meer breder zijn.

Misschien een idee om een 280 scherm te nemen?

Ook de 1:1 verhouding snap ik niet helemaal omdat de meeste beamers of 4:3 zijn of 16:9

Comment

projectiescherm inkorten 1:1 verhouding

Originally posted by ronennieshow View Post
      Misschien een idee om een 280 scherm te nemen?

Ook de 1:1 verhouding snap ik niet helemaal omdat de meeste beamers of 4:3 zijn of 16:9
      ja ik probeer het scherm zo krap mogelijk tussen het raam te krijgen zodat ik eventueel zo smal mogelijke lichtdichte profielen links en rechts hoef te bevestigen. bij een 280 scherm heb je al gauw weer 15cm brede profielen nodig, wat niet mooi is.

en de verhouding 1:1 is omdat ik hem voor mijn raam hang en dus kamerhoog 2.55 en raambreed 2.97 moet zijn. Inderdaad dus zonder dat ik gebruik ga maken van een zwart rand. Je kunt niet alles hebben soms....zucht

Een ander idee is nog om een scherm voor de gordijnen te hangen, dat wellicht zelfs iets smaller is, maar dat vinden zowel ik als mijn vriendin minder mooi in de woonkamer. Als ik hem mooi tussen het raam hang, valt hij het minst op als je hem niet gebruikt. Ook wat waard.

Comment

Als je een het echt allemaal zo strak en precies wil volgens jou wensen zou ik gewoon de even zuur zijnde 1200 euro betalen voor een 100% volgens je wensen gemaakt scherm.

Kost wat maar dan is het ook echt af. Dan kan je wel zelf je afmeting, zwarte rand wat dan ook helemaal zelf kiezen. Anders zal het altijd een net niet blijven.

Veel eigen inbreng en hoge verwachtingen en wensen heeft ook een hogere prijs. Zeker als het een unieke oplossing moet worden.

Comment

Kuchlaathetinchinamakenkuch

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
            Als je een het echt allemaal zo strak en precies wil volgens jou wensen zou ik gewoon de even zuur zijnde 1200 euro betalen voor een 100% volgens je wensen gemaakt scherm.

Kost wat maar dan is het ook echt af. Dan kan je wel zelf je afmeting, zwarte rand wat dan ook helemaal zelf kiezen. Anders zal het altijd een net niet blijven.

Veel eigen inbreng en hoge verwachtingen en wensen heeft ook een hogere prijs. Zeker als het een unieke oplossing moet worden.

Ik ga 'm toch maar bij beamershop24 bestellen, in 280x280 en dan links en rechts opvullen met geleideprofielen die lichtdicht zijn en dan maar wat breder dan normaal. Minder mooi maar vind het nogal wat om in een nieuw scherm de zaag te gaan zetten met inderdaad risico dat ie niet meer goed komt.

Comment

Working...
            X