Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fotoclub zoekt beamer

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fotoclub zoekt beamer

Beste collega's.

Een fotoclub hier uit het dorp heeft mij gevraagd welke beamer ze het best kunnen kopen om projectie van hun foto's te doen op tentoonstellingen.
    Nu heb ik zelf wel wat ervaring met beamers, maar voor hen is het belangrijk dat de kleuren zo juist mogelijk worden weergegeven.
    En daar begint dus mijn probleem, op dat vlak heb ik geen ervaring in deze materie.
    Is er iemand van jullie die hier wel ervaring mee heeft en mij enkele tips kan geven ivm welke beamer en welke zeker niet?
    Budget kan tot 1000€ gaan voor de aankoop van een nieuw toestel.

Kopen is een mogelijkheid, maar gaat dit over een project van een aantal jaren, of voor zomaar een paar tentoonstellingen per jaar? Want misschien is huren dan interessanter dan kopen.

Vergeet niet dat je een behoorlijk stevige beamer moet hebben om overdags bijv. op een witte muur scherpe projecties te maken, zéker als je fotografie wilt projecteren en zo intens mogelijke kleuren wilt (heel wat anders dan een simpele powerpoint dus).

Comment

Huren is voor hen geen optie aangezien ze meerdere malen per jaar voorstellingen geven en de beamer ook gebruikt zal worden tijdens de cursussen fotografie.
      Ik weet ook dat je met huis tuin en keuken beamer van 400€ het niet gaat halen, maar er moet toch iets zijn binnen het budget dat in de buurt komt?

Comment

Nee.

Dat is er niet. Voor dat geld zit je in het wat betere hobby spul. Niet gemeen of lullig bedoeld maar een beetje een leuke beamer kost al vrij snel het dubbele.
        Zeker als je echt goede kleuren, Goed fel ivm omgevingslicht en een natuurlijk zo hoog mogelijke resolutie wil komen.

Maar dan er is geen hoger budget.
        Merken waar je goed mee weg komt ( voor wat ze kosten )
        mitsubishi
        Panasonic
        Verder als het om led gaat waar ik wel aangenaam door verrast was ( maar wel ook hier nog steeds niet helemaal super natuur getrouwe kleuren ) de casio XJ serie.

Enne als je hem echt zoveel gaat gebruiken is het denk ik in ieder geval wel interessant om naar led te gaan kijken. Want een lamp van een goede beamer is ook erg duur en naar een paar duizend uur ( en dat gaat sneller dan je denkt ) is deze anders gewoon op.

Comment

Dan zou ik voor een beamer kiezen met een forse contrastratio, evenals voldoende lichtopbrengst in ansilumen en verder geen overbodige zaken die de prijs opdrijven (zoals 3D, remote control opties, etc.).

Ook zul je goed moeten kijken hoe de beamer precies geďnstalleerd gaat worden (short-throw, ultra-short throw?) en wat de originele beeldverhouding is van je originele bron (4:3, 16:9 of in een uitzonderlijk geval 16:10?)
          Native resolutie van de beamer speelt hier ook in mee voor optimaal resultaat, omdat indien een high-resolution beeld op een wat lager native resolution beamer geprojecteerd wordt, er bepaalde pixels samen worden gevoegd en zo wat scherpte kan wegnemen.

Zijn enkele zaken om verder rekening mee te houden. Dus ik denk dat het goed is om die zaken eerst even goed op een rijtje te zetten.

Comment

Bedankt voor de info!
            Zoals ik al aangaf ben ik niet echt thuis in deze materie en had ik beloofd om eens wat navraag te doen.
            Als ik hier eens rondkijk, rekening houdend met de tips die julie mee geven, is er maar 1 conclusie.
            Het budget moet omhoog om tot een degelijk resultaat te komen.

Comment

Hallo Showtechnics,

Als het een fotoclub is dan zijn ze ook wel handig met kleuren regelen. Een beetje goede beamer heeft daar uitgebreide functies voor (kleur, kleurverzadiging, kleurtemperatuur, helderheid, contrast, scherpte, mid-tone, low-tone, high-tone kleuren, koel, normaal, warm, brilliant color voor natuurlijke en realistische kleuren). Bedenk wel, dit is hun hobby, of ze nu een doorsnee beamer of een extra dure beamer kopen - dat zullen ze toch willen regelen, net als in Photoshop, wat zij gewend zijn.
              Bovenstaande kleuropties heb ik letterlijk overgenomen van een beamer die ik zelf aanbiedt. Deze past bij het budget wat u hierboven aangaf, maar hij wordt nu voor een prikkie aangeboden.
              Zelf hebben we deze beamer in het bedrijf gehad (voor een beamer kort - maar 2 maand) om er fotografisch materiaal mee te tonen en te bewerken in Photoshop (daar is dus een goede realistische kleurweergave voor nodig) en dit is met goed resultaat (duidelijk, realistisch) gelukt met deze beamer, dankzij zijn uitstekende kwaliteit en kleuropties (die je overigens maar 1 keer aan het begin instelt en daarna hoef je hem nooit meer in te stellen). Je kunt zelfs, buiten de bovenstaande opsomming aan opties, ook nog de kleur van de achterwand instellen, zodat hij zich met de kleurprojectie aanpast aan de kleur van de achterwand waarop je projecteert.
              Ik heb ook nog een linkje voor u van deze beamer.

Op internet zijn natuurlijk meer van dergelijke beamers te koop, maar het is goed om vooraf te weten hoe hij bevalt qua kleurrealiteit na er enige tijd mee gewerkt te hebben, zoals in mijn geval.

Wellicht is dit nog een tip voor u.

Met vriendelijke groet,

Mr. Beam

Comment

800 x 600 native komt niet lekker uit met de laptops van tegenwoordig en high-resolution foto's. Bepaalde pixels van je high-resolution beeld worden samengevoegd en daar wordt het 'gemiddelde' qua kleur uit gehaald. Hoe hoger de resolutie van je afbeelding, hoe sneller je afname in scherpte zal gaan zien.

Daarnaast is 3000 ansilumen nog redelijk matig, indien de beamer gebruikt zal worden in open omgevingen (dus veel omgevingslicht of kunstlicht). In het donker of schemering is het te doen.

Comment

Working...
                X