Announcement

Collapse
No announcement yet.

Synths en modules, een vraag voor de ervaren producers

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Synths en modules, een vraag voor de ervaren producers

Beste mensen,

Ik ben dol op hardware, zoals synths, modules en al dat spul.

maar nu had ik de vraag hoe dit aan te sluiten en te gebruiken. met dit topic wil ik graag te weten komen hoe alle apparatuur in de studio in elkaar steekt.

bijv. Ik heb een module en aan die sound wil ik warmer laten klinken , kan ik het geluid van de module dan ook door een synthesizer laten lopen doormiddel van de in's en outs en hierdoor de functies van van de synth gebruiken?

En zou ik een synth zonder keys ook kunnen aansluiten op een synth met keys en dan de keys daarvan gebruiken om melodiën te spelen?

en nu nog een andere vraag. Ik keek een filmpje van deadmau5 ( en nee ik ben niet een super grote fan en dat ik alles graag wil hebben wat hij wil en doet) maar hoe werkt een muur van modules die allemaal aan elkaar zitten en elkaar geluiden doorgeven en dat je die dan kan aanpassen met filters enzo tot een geluid wat je kunt gebruiken bij het produce?

Graag zou ik een kleine uitleg krijgen over de werking van een of beide vragen.

Met Zeer Vriendelijke Groeten,

Laurens
    Last edited by dance2mix; Wednesday-17-08-2011, 19:21.

een vraag voor de ervaren producers
    Ai, dat ben ik niet.

Graag zou ik een kleine uitleg krijgen over de werking van een of beide vragen.
    Dat is het leuke van hardware (maar ook software!). In principe kun je bijna alles aan elkaar koppelen tot je een ons weegt. Dat houdt in dat je ongelofelijk veel combinaties kunt maken en erg veel kunt experimenteren tot je het geluidje hebt wat jij graag wilt hebben. Het is ook daarom dat veel producers in hun studio ofwel tientallen plugins hebben, ofwel rackjes vol met patchpanels en hardware om geluiden mee te maken.

En zou ik een synth zonder keys ook kunnen aansluiten op een synth met keys en dan de keys daarvan gebruiken om melodiën te spelen?
    Klinkt als synthception.. een synth koppelen aan een synth om synth geluiden te maken. ;)

Maar zonder gekkigheid, als je zoiets wilt gaan doen, kun je beter die losse geluiden van je key-loze synth kunnen opnemen, vervolgens toewijzen aan een MIDI-keyboard op je PC/mac en vervolgens melodieën creëren. Alle tonen die je niet goed vindt klinken, neem je opnieuw op tot ze wel goed zijn. :)

Hoe dan ook, als je je eigen geluiden wilt maken, moet je toch creatief zijn en over een aardig arsenaal aan standaardgeluiden en tweakmiddelen beschikken. Dat heb je op het begin uiteraard niet, dus moet je roeien met de riemen die je hebt.

Comment

Bedankt rick,

maar dat koppelen van synths is wel mogelijk?

Dat van dat opnemen is ook een goed idee maar dan kan je de geluiden niet meer aanpassen met de synth maar zoals je al zei moet dat gewoon van te voren gebeuren :)

Fijn dat er nog iemand reageert :P maar goed uitgelegt

Comment

maar dat koppelen van synths is wel mogelijk?
        Koppelen van synths kan volgens mij tot je een ons weegt, maar de vraag is of je dat ook echt wilt. Meestal wordt er een enkele bron genomen qua geluid, dat vervolgens met een hoop filters en aanpassingen wordt aangepast naar wens. Om het warmer, rauwer, scherper, waziger of wat dan ook te maken. :)

Comment

Oke bedankt :)

maar ik weet nu dat je synthesizers kan doorlussen maar ik wilde graag nog iets anders weten, kan je ook bijv. alle synths aansluiten op je geluidskaart en dan zou ik toch het geluid wat ik aan het maken ben met de synths kunnen horen door de speakers terwijl ik het nog niet heb opgenomen?

en als ik een geluid heb opgenomen kan ik nog steeds het geluid bespelen met mijn midi keyboard die is aangesloten op mijn computer en dan net als bij een echte piano nog steeds andere hoogtes van dat ene geluid kunnen produceren?

maar wat doet een patchpaneel precies, heb het even opgezocht maar toch niet helemaal duidelijk :)

heel erg bedankt alvast :)
          Last edited by dance2mix; Sunday-21-08-2011, 17:58.

Comment

maar ik weet nu dat je synthesizers kan doorlussen maar ik wilde graag nog iets anders weten, kan je ook bijv. alle synths aansluiten op je geluidskaart en dan zou ik toch het geluid wat ik aan het maken ben met de synths kunnen horen door de speakers terwijl ik het nog niet heb opgenomen?
            Zou je kunnen doen met een goede audio-interface met een stevige PC/Mac er achter. Dan zou je eventueel ook het geluid dat je aan het recorden bent direct terug kunnen luisteren als monitoring.

en als ik een geluid heb opgenomen kan ik nog steeds het geluid bespelen met mijn midi keyboard die is aangesloten op mijn computer en dan net als bij een echte piano nog steeds andere hoogtes van dat ene geluid kunnen produceren?
            Een MIDI keyboard doet alleen zijn eigen signaal doorgeven aan je PC. In feite werkt het als een toetsenbord.
            Je software doet dan al het werk qua verwerking van de toetsen. Maar hoe weet een softwarepakket welke hoogtes van één opgenomen toon hij moet aannemen?

Ik denk dat je dan meer hebt aan een vooraf samengesteld sample-pakket, dat je eerst inspeelt en pas daarna door een aantal filters e.d. gaat halen.

Comment

Working...
            X