Announcement

Collapse
No announcement yet.

Geluidsisolatie

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Geluidsisolatie

Ik ben eigenlijk vaak bezig met mijn hobby, muziek mixen. Dit levert vaak een hoop lawaai op in de garage aan huis waar ik alles heb staan. :p

Helpt het ophangen van een aantal platen noppenschuim tegen het dempen van het geluid naar buiten eigenlijK? Of werkt zoiets alleen maar als je je hele toko behangt met noppenschuim

dan heb ik ook nog een vraag over isolatie.
    helpen mopads tegen het doorklinken van de bass door heel het huis?
    ik heb een paar studio monitors staan maar ik kan overal mijn bass door horen, en ja dan staat mijn bass normaal.

Comment

Noppenschuim helpt in kleine hoeveelheden alleen maar tegen weerkaatsing. Als je last hebt van weerkaatsend geluid kun je noppenschuim ophangen op plekken waar de golven van je geluidsbron terugkaatsen naar je oren. Dit kun je doen met de spiegelcheck.

Als het geluid wilt tegenhouden voor doorklinken in bijvoorbeeld het hele huis zul je veel meer schuim op moeten hangen.

Mopads kunnen inderdaad helpen tegen het doorklinken van bass, omdat lage tonen zich via objecten (meubels, muren, plafond) kunnen transporteren. Wanneer je je speakers los van je bureau hebt staan heb je nog evenveel direct geluid (rechtstreeks van de speakers naar je oren) maar minder resonantie van je bureau, plafond, etc.

Comment

Mopads zijn ontworpen voor studiomonitoren, om te voorkomen dat ze koppelen met de ondergrond waar ze op staan (wat extra resonantie kan geven, rammelende statieven bijvoorbeeld).

Verder heb je voor subwoofers de Subdude. Die doet ongeveer hetzelfde, maar is groter qua formaat en ietsje stugger omdat subwoofers vaak nogal zwaar zijn. Omdat je dan niet meer de koppeling met de grond hebt zal een subwoofer minder heftig via de grond en muren doordreunen.

Comment

Thijs, noppenschuim heeft geen enkele isolatiewaarde. Tenzij je een versie kunt vinden die 12 mtr dik is :p. Noppenschuim kun je gebruiken als akoestische aanpassing wanneer je bijv. teveel reflecties hebt op je luisterpositie, en dan alleen nog voor de hogere frequenties (kwart lambda regel) Dus dat is geen oplossing. Je moet voor jezelf inzichtelijk krijgen hoeveel en op welke frequenties je wilt gaan isoleren, alleen dan kan er een goed advies worden gegeven. Dit advies zal bestaan uit een combinatie van ontkoppeling en massa in een bepaalde vorm. Alleen dan hou je geluid tegen! Wanneer je je geluid binnen kunt houden is het belangrijk te kijken naar hoe je ruimte gaat klinken voor jouw doeleinden. Daar komt akoestiek om de hoek kijken en ga je bijvoorbeeld met noppenchuim aan de gang. Kijk eerst naar je room ratio's bij het isoleren van je ruimte, meet deze dan door en stel daarna een akoestisch plan op. Dan heb je geen tegenvallers..

Comment

Working...
          X