Announcement

Collapse
No announcement yet.

Startende producer

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Startende producer

Hallo,

Nu ik als dj al redelijk veel mag draaien, heb ik al een aardig centje verdiend. Ik zou dat graag gebruiken om te beginnen met de uitbouw van een studio om zelf remixes en mash ups te maken en uiteindelijk op termijn zelf mijn eigen muziek te producen. Het startbudget ligt voorlopig rond de €800 en dit zou moeten dienen voor degelijke software en een midikeyboard. Eventueel nog andere zaken moest iemand nog een goed voorstel hebben. Studio monitors, headphones en professionele micro's heb ik al. De muziekstijl die ik wil uitgaan is vooral house, club en electro.

Voor mij is het vooral belangrijk dat de software perfect aansluit bij het midi keyboard. Het moet dus mogelijk zijn om bepaalde geluiden te creëren met de software en dan melodieën te maken via het keyboard. En vice versa natuurlijk ook.

Qua starters keyboards heb ik mijn oog al laten vallen op de MPK49, MPK61 en de Max49 van Akai aangezien deze midi keyboards gecombineerd zijn met MPC pads.

Wat de software betreft zou ik eventueel Ableton overwegen, maar momenteel voel ik me meer aangesproken tot Fruity Loops, Celemony en zeker Cubase. Fruity loops is qua prijs natuurlijk wel wat goedkoper dan de andere 2 maar momenteel gaat mijn voorkeur naar Cubase 6.5.

Daarom had ik graag eens jullie tips en suggesties gevraagd. Wat vinden jullie hier van? Hebben jullie zelf ervaring met deze producten of zijn er betere of extra zaken waar ik moet op letten of die nog mogelijk zijn?

Alvast bedankt!

I currently own: 2x Pioneer CDJ400, Pioneer DJM800, Serato Scratch Live SL1, 2x Novation Dicer, American DJ Pocket Record, Allen&Heath XD-53, Bose Sound System

Heb je al geëxperimenteerd met verschillende softwarepakketten? Zonee, dan zou ik dat wel sterk adviseren. Op basis van de ervaringen die je daar vervolgens mee opdoet, kun je beter een keuze maken. De meeste DAW's kunnen wel aardig hetzelfde, maar je hebt natuurlijk verschillen in workflows.

En aangezien je waarschijnlijk toch gaat werken met VST plugins uiteindelijk, maakt dit voor de basis niet zoveel uit. Nouja, als hij maar VST ondersteunt dan. ;)

Wanneer je de keuze hebt gemaakt voor een goed stuk software, kun je daarna nog kijken wat je wensen voor een MIDI-keyboard zijn. Eventueel kun je ook een combinatie pakken van een uitgebreide pad controller + een MIDI-keyboard, afhankelijk van de kosten die je software met zich meebrengt.

Comment

ik werk zelf met cubase 6, ik vind het wel fijn.
      maar moet wel zeggen dat het niet het makkelijkste programa is.
      het is dat ik studiotechniek krijg op school, zonder had ik het programma niet begrepen.

wat misschien nog een goede toevoeging is, is een externe soundcard.

Comment

Als ik je goed begrijp zou je dus in plaats van een mpk61 van Akai eerder opteren voor 2 aparte systemen zoals bijvoorbeeld een Akai MPD32 als drumpad en dit dan in combinatie met een basic keyboard zoals bijvoorbeeld iets van Korg, Alesis, Yamaha of Roland?
        Reden waarom ik eigenlijk eerder voor een mpk61 zou gaan, is omdat je daar eigenlijk alles in één hebt. Maar dus misschien beter opteren voor 2 afzonderlijke systemen? Dat is nog geen slecht idee eigenlijk.

Wat de software betreft, heb ik Ableton en Cubase al eens gebruikt. Om eerlijk te zijn vind ik Ableton nogal beperkt wanneer je het vergelijkt met Cubase. Dat is natuurlijk puur eigen ondervinding. Wat ik vooral belangrijk vind bij producing software is dat er een grote range aan verschillende instrumenten moet beschikbaar zijn. Ook Cakewalk SonarX1 spreekt mij op dat gebied wel aan, maar daar heb ik een beetje schrik dat dit wat te 'klassiek' zal zijn qua instrumenten.

Al die softwarepaketten zijn natuurlijk wel relatief duur en daarom had ik ook graag eens wat meningen gehad van mensen die Cubase of soortgelijke programma's gebruiken.

Comment

Originally posted by Fallgum View Post
          wat misschien nog een goede toevoeging is, is een externe soundcard.
          Waarom zou je die externe soundcard gebruiken en wat zou je dan precies aanraden?

Comment

Originally posted by bea-thom View Post
            Waarom zou je die externe soundcard gebruiken en wat zou je dan precies aanraden?
            om je mic's op aan te sluiten, want als je vocals op wilt nemen is het wel het beste om het via een externe geluidskaart te doen, dan kan je gelijk met je xlr er in en heb je een betere kwaliteit.

Comment

Daar heb je natuurlijk wel een punt, maar ik heb momenteel nog een geluidskaart liggen waar ik 1mic kan op aansluiten. Voorlopig volstaat dat. En indien ik werk met midi keyboards en drumpads zou dat normaal geen probleem mogen geven. Die midi apparatuur zou normaal wel zonder veel problemen rechtstreeks moeten kunnen worden aangesloten op mijn pc en dan doe ik die mic gwn via mijn geluidskaart.

Comment

ja je midi keyboard kan je gewoon aansluiten. het beste is ook om de output van je card te gebruiken om je monitoren op aan te sluiten, dan weet je zeker dat ht geluid het eerlijkste is

Comment

Eventueel een idee van mijn kant.

Je wil voornamelijk een DAW (Digital audio workstation) e.g. FL, Cubase of Ableton. (Ok die laatste valt af lees ik nu).

Zoals Rick al zei, het is aan te raden wat demo's te proberen. Ik zelf gebruik FL studio en ik kan er prima mee overweg. Ook qua instellingen vind ik FL studio prettig om te gebruiken. Het is behoorlijk straight foward om iets te activeren (zoals een midi keyboard) o.i.d. En eenmaal opgeslagen blijft dat ook zo.

Daarnaast (ja ik ga bijna een lofzang houden over FL) ervaar ik FL als een programma om snel je creativiteit kwijt te kunnen. Niks frusteert in het componeren van muziek zo erg als dat je weet dat het kan, maar JIJ krijgt het er niet uit! (Door gebrek aan whatever the reason is). FL heeft dit probleem nauwelijks. (Ik spreek uit ervaring met vergelijking van Ableton en Nuendo <-- ook Steinberg (Cubase))

Ik raad je een volgende pakket aan.

Een midi keyboard. (Hoewel Akai naar mijn mening behoorlijk gericht is op Ableton, en daar ook naadloze intergratie voor verzorgd, heb ik gezien dat ze ook mogelijk voor andere DAW's werken. Hoe goed, dat laat ik in het midden.) Zou ik 1 kiezen die meedere optie's heeft. Naast toetsen (3 octaven minstens!) ook faders, knobs en eventueel pads. Als je budget het toelaat, neem iets uit het midden tot hoog segment. Waarin al het bovenstaande zich bevind. Reden? Aangezien je (aangeeft) veel met de faders, toetsen, knobs etc etc wil werken, krijgen ze flink te verduren. Dus is duurzaamheid een must. Je bent wel iets meer kwijt, maar je hebt er dubbel en dwars (en langer) plezier van.

Dan nog een stukje over het maken van geluiden.
                  Ik raad je 3 namen aan.

1) Veangence (Ideaal pakket voor je percussie e.d. Van kicks en snares tot aan uplifters en effect geluiden)
                  2) Vanguard (De wat goedkopere, maar zeker niet de minste VSTi van ReFX. Je betaalt voor het programma alleen 70 euro, met de optie wat expansions erbij te kopen vanaf 15 euro tot 30 euro per stuk.)
                  3) Zeta 2, dit was al een goeie, en de upgrade naar 2 maakt het echt tot een volwaardig pakket. Het nadeel is dat de ondersteuning wat minder groot is dan bij andere namen zoals Massive & Sylenth 1. Alleen vind ik persoonlijk (zeker als je een studio net begint) de interface belangrijk om die zo snel mogelijk onder de knie te krijgen en de basis te kennen om vanuit daar rustig aan op te bouwen. En dat je niet direct wordt doodgegooit met allerlei termen en knopjes waarvan je het bestaan nog niet eens af wist.

Afhankelijk wat je doet ben je het volgende kwijt.
                  Image line FL studio (ik raad je aan voor de producer of de meest uitgebreide bundel te gaan, zoek ook even op of er een recente kortings actie is. Uit de nieuwsbrieven die ik krijg zie ik regelmatig zoiets langskomen) ben je afhankelijk van de actie om en nabij de 200 euro kwijt.

Veangence, koop niet direct alles, maar luister naar de demo's en kies de top 3 of 5 pakketten die jij de moeite waard vindt!

Vanguard (zoals ik al aangaf, 70 euro voor het programma, en de expansions 15 tot 30 euro per stuk, demo's beluisteren is mogelijk!)

Midi keyboards zijn niet zo heel duur meer, en met de open dag in het verschiet (wanneer is die eigenlijk, stuur me even een pm!) krijg je 7,5% korting, wel leuk op een bedrag van nog een keer 2 a 300 euro.

Zeta 2 heb je al voor om en nabij de 79 euro.

Ik denk dan dat je een heel eind komt richting de 800 euro!

Succes!

P.s. Lang bericht is dit trouwens geworden haha!

Comment

Bij deze alvast super bedankt voor de handige tips en zeer nuttige informatie, Firespace Recordings!

Betreffende de VSTs had ik ook al eens de Zeta2 bekeken, maar die andere was ik nog niet tegen gekomen. Best handig om eens enkele links daarrond te krijgen. Ook de Rapture van Cakewalk vind ik eigenlijk wel nog interessant aangezien die nogal gericht is op dance en electro. Zelf ga ik liever richting house en club, maar de zaken daaruit kunnen wel handig zijn. Wat vind je trouwens van de Halion Sonic van Steinberg?

Maar wat ik me eigenlijk al een tijdje afvraag, is wat nu eigenlijk de grote verschillen zijn tussen enerzijds Fruity Loops en anderzijds Cubase. Buiten de interfaces (en een toch wel serieus prijsverschil) zie ik namelijk op het eerste zicht niet direct zo'n grote verschillen.

Ps: wat de open dag betreft, weet ik niet direct wanneer die zou plaats vinden, maar ik zal je iets laten weten moest ik er meer informatie over vinden.

Comment

Graag gedaan, Bea-thom.

Halion Sonic heb ik niet voldoende kunnen uittesten om daarover een eerlijk oordeel te vellen. Wel kan ik zeggen dat tegenwoordig veel VSTi hetzelfde kunnen en de competitie is fel! Er zijn weinig VSTi die werkelijk gericht zijn op 1 genre. Je zou ook voor Albino van Rob Papen kunnen gaan. Zeker een goeie, alleen voor de beginner misschien erg overweldigend door de mogelijkheden en dat je bij de interface gelijk al iets hebt van: 'wow, wat moet ik hiermee?'

Bij mijn weten zijn de verschillen tussen FL & Cubase niet heel groot, afhankelijk gezien van de interface. Maargoed, ik heb ook wel wat meer uren aan FL besteed dan aan Steinberg. Dus alle ins en outs weet ik niet. Wel weet ik dat diverse grote artiesten (Deadmau5, Afrojack) FL studio gebruiken. Dus FL wordt in principe tot op zeer hoog (professioneel) niveau gebruikt.

Comment

Working...
                      X