Announcement

Collapse
No announcement yet.

Behringer XENYX 502 - Microfoon kanaal vs. gewoon kanaal

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Behringer XENYX 502 - Microfoon kanaal vs. gewoon kanaal

Ik heb op mij kamer een Behringer XENYX 502 mixertje staan. Ik heb mijn laptop op Line in 1, en dan via een gebalanceerde jack. Dus gewoon stereo geluid, en ik kan de EQ doen. Mooi ding hoor die XENYX 502. Maar, ik vraag me eigenlijk af waarom een normaal kanaal voller klinkt dan het microfoon kanaal. De gain moet al een stukje terug omdat hij anders al harder is dan de andere kanalen, en als ik gewoon de EQ alles laat staan klinkt hij wat scheller dan de bijv. line in 2/3. Ook als ik de high iets meer met de klok mee draai, klinkt het nog niet zo vol als een normaal kanaal.
    Heeft iemand een idee waarom het microfoon kanaal anders zou klinken dan een normaal kanaal?

Zullen we eerst alles even afsluiten (ook je boxjes) en dan de volgende stappen ondernemen.

*pakt foto erbij*

1), lijn 1 is volgens mij op deze puur een microfoon kanaal (XLR of Jack)
    2) Oftewel je hebt een stereo naar 2x mono verloop kabel nodig. De stereo in je uitgang van je laptop. En je 2 mono kanalen in lijn in 2/3. (1x L en 1x R)
    3) Je boxen sluit je op je MAIN OUT aan. (ook hier weer L & R)
    4) zet alles aan zodat het werkend te zien is. En voer langzaam de level van kanaal 2/3 een beetje op. (Dit is volgens mij de Gain knop?) Evenals je Main mix...

Zoals ik in mijn stappenplan al aangaf. Kanaal 1 is puur en alleen een microfoon kanaal. Lijn 2/3 en 4/5 zijn voor bijvoorbeeld CD spelers of ander spul wat een lijn in vereist.

Nou.. succes!
    Last edited by Firespace Recordings; Wednesday-23-05-2012, 20:42. Reason: Main mix knop open zetten is wel handig voor geluid :P

Comment

Haha dat klopt, ik heb deze kabeltjes ook. Ook mijn verdere apparatuur staat op deze kanalen. Alleen zou ik het leuk vinden om nog een beetje EQ te doen bij mijn laptop, dus daarom vroeg ik me af waarom het microfoon kanaal wat scheller klonk dan een normaal kanaal. Ik heb nu zegmaar een mini jack - 2x Jack kabel. mini jack in laptop, en 1 jack in microfoon kanaal. Ik heb gewoon stereo geluid. De andere jack heb ik vandaag even in L van line in 2/3 gedaan en als ik dan de level van line in 1 dicht draai, en die van line in 2/3 open krijg ik een voller geluid. het zit nu dus zo:
      En ik heb gewoon stereo geluid. Plug bij line in 2/3 had er ook uit kunnen zijn, zelfde resultaat. Maar ziet er zo raar uit zo'n los hangende plug.
      Als ik nu (zoals op de foto) line 1 dicht zet, en line 2/3 open zet heb ik gewoon stereo geluid, maar wel mooier dan bij het microfoonkanaal.
      Oeps had iPod schuin. :oops:

Maar, het kan ook zo, zo hoort het eigenlijk. En dan kan er nog een microfoontje bij of natuurlijk een ander apparaat.

Maar nog steeds blijft de vraag, waarom klinkt het scheller bij het microfoonkanaal?

Comment

Omdat het microfoon kanaal anders gebouwd is dan de line in kanalen.

Met een auto krik ga je geen fiets omhoog krikken. Oftewel. Je gebruikt microfoon kanalen ook alleen voor microfoons en niet voor dergelijke andere zaken. Het zal misschien wel werken, maar het is of ronduit slecht voor je apparatuur (op den duur) of het is pijnlijk aan je oren (in dit geval je oren)

Oftewel zoals je al aangaf dat je weet hoe het hoort, hou het zo.

Comment

Als je persé het geluid van je laptop wilt aanpassen, neem dan een softwarematige EQ (zit vaak al ingebouwd), of neem er een externe simpele equalizer voor.

Comment

Working...
          X