Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welke keyboard en monitors nodig om te producen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Welke keyboard en monitors nodig om te producen?

Hallo,

Ik wil graag een studio maken om elektronische muziek te producen, maar ik heb nog enkele vragen m.b.t. de monitors en de MIDI keyboard.

Studio monitors:
    Wat zijn prijs+kwaliteit goede monitors?
    En hoe zit dat met een subwoofer, wanneer heb je dat wel of niet nodig, want dat is soms nogal onduidelijk.
    Verder vroeg ik me af of de hedendaagse monitors een beveiliging tegen overbelasting hebben. Ik wil ze namelijk ook gebruiken om muziek te spelen, en mijn oude speakers konden dit niet aan... er kwam een soort ruis in de plaats van bassen. Hoeveel watt moet een monitor ongeveer zijn, enkel voor thuisgebruik?

MIDI keyboard:
    De Alesis QX49 lijkt me een goede keyboard omdat hij enkele toewijsbare pads, faders,... heeft.
    Maar ik zie dat veel producers een basiskeyboard zoals de M-audio Keyrig 49 gebruiken. Is dat dan niet onhandig dat je alles met je computermuis moet bedienen (effecten, filters,...). Of wordt de Keyrig 49 gemakkelijker herkent door de DAW's dan een andere concurrerende MIDI Keyboard, en is hij daarom zo populair? ...Of raden jullie eerder een keyboard met 61 toetsen aan, wat me ook interessant lijkt.
    Zijn aanslaggevoelige toetsen het beste om elektronische muziek te maken of niet?

Ik zou de monitors en de MIDI keyboard aansluiten op een Windows XP SP3, is dit goed genoeg of gaat er een grote vertraging zitten tussen het indrukken van de toetsen en het geluid door de monitors.

Alvast bedankt!

Wat zijn prijs+kwaliteit goede monitors?
    Voor iets meer dan 100 euro heb je een stel leuke simpele monitoren... maar vanaf 200 euro kom je toch de wat betere setjes tegen (zoals M-Audio BX serie).

En hoe zit dat met een subwoofer, wanneer heb je dat wel of niet nodig, want dat is soms nogal onduidelijk.
    Ligt vooral aan de muziekstijl waar je mee gaat werken en de monitoren die je kiest. Elektronische muziek bevat vaak aardig wat lage tonen die je apart wilt uitversterken. Daarnaast is een systeem met subwoofer een aardige 2.1 referentie-setup. Je zou dus kunnen kiezen voor een set 5 of 6 inch monitoren (die komen ook goed mee in het mid), plus een 10 inch subje of zoiets.

Verder vroeg ik me af of de hedendaagse monitors een beveiliging tegen overbelasting hebben. Ik wil ze namelijk ook gebruiken om muziek te spelen, en mijn oude speakers konden dit niet aan...
    Tja... gebruik je oren. In de meeste monitoren zit wel iets van een beveiliging, maar men verwacht dat jij als producer wel ongeveer weet wat je aan het doen bent met je geluid. Studiomonitoren zijn niet gemaakt voor het grove beuk- en stampwerk op standje 11.

Hoeveel watt moet een monitor ongeveer zijn, enkel voor thuisgebruik?
    Niet van belang. Klank is belangrijker en je zult gewoon op een 'normaal' volume je producties moeten terugluisteren. Als het echt moet beuken en stampen heb je meer aan een lichte PA-installatie. Maar, een PA-installatie klinkt nooit zo eerlijk als een goede set studiomonitoren. Is ook een appels en peren vergelijking.

aansluiten op een Windows XP SP3, is dit goed genoeg of gaat er een grote vertraging zitten tussen het indrukken van de toetsen en het geluid door de monitors.
    Kan niks zinnigs over gezegd worden, want het besturingssysteem is niet de reden voor eventuele vertraging. Heeft meer te maken met je werkgeheugen, processor en hoeveel troep (lees, programma's als skype, msn...) er op de achtergrond meedraait.

Verder is de keuze voor een keyboard vrij persoonlijk, maar je bent niet gebonden aan een bepaalde stijl. De meesten beginnen met een basis-keyboard en nemen hier later nog een pad-controllertje bij o.i.d., maar als je liever voor een alles-in-1 oplossing wilt gaan kan dat natuurlijk ook.

Comment

Voor een goede muziek computer doet het er in beginsel niet toe welke merken je er in bouwd en op welk systeem het draait. Wat "kwaliteit" betreft heb je altijd baas boven baas en als je op adviezen af gaat is dat wat een ander heeft altijd beter, ongeacht wat je zelf hebt al zijn het de duurste merken.

Het is altijd een persoonlijk verhaal, voor iedereen.

Wat werkelijk van belang is, is dat je een dedicated computer maakt. Of in het nederlands: een computer voor alleen en uitsluitend die taak. Alle software die je installeert, maar ook alle hardware moet uitsluitend en alleen voor de muziek zijn. Windows moet je zo kaal mogelijk installeren en het liefst ook zonder internet explorer en de vele aande programmatjes van windows. Hoe kaler hoe beter.

Dus geen:
      Internet (DUS ook GEEN connectie met internet, met of zonder draad)
      Twitter
      Msn
      Outlook
      Games van welke soort dan maar ook.
      Geen onnodige luxe aan tooltjes
      Geen virusscanner
      Geen firewall

Alleen:

Windows, zo kaal als je het krijgen kan. Het mooist is alleen de kernel met wat hardware besturingprogrammas er in.
      Je driver voor klavieren, pads etc.
      Je software voor het maken van je producties.

Voorbeeldje:

* hardware:

Simpel moederbord die redelijk veel geheugen kan hebben, maar verder zo eenvoudig mogelijk.
      Simpele basic videokaart voor 2 monitoren, hoeft niet veel geheugen en/of snelle chipset te hebben.
      Gewone standaard processor, er hoeft geen over de top gamers ding in.
      Een gig of 4 geheugen
      Een goede, voor producties geschikte geluidskaart. Alles wordt hier omheen gebouwd. Hier investeer je dan ook het meeste van je budget aan.
      2 gewone breedbeeld monitoren die niet over de top zijn, het doet er niet toe hoe geweldig snel ze zijn of wat voor fantastische kleuren ze hebben. Koop liever grotere voor hetzelfde geld zodat je lekker veel en overzichtelijk ruimte hebt voor je werk.
      1 of 2 harde schijven.
      CD/dvd/blauwe straal brander.

Verder niets!

* software:

Windows handmatig zo kaal mogelijk geinstalleerd. NIET updaten, heb je helemaal niet nodig, neemt alleen maar ruimte in beslag en voegt niets toe aan je doel: muziek maken.
      Moederbord driver
      Drivers voor brander
      Driver voor harde schijf
      Driver voor videokaart
      Driver voor je geluidskaart
      Driver voor je usb klavier
      Drivers voor eventuele verder aangesloten usb apparatuur.

Reason of welke software je dan ook maar gebruikt, kan ook sonar zijn, tractor etc, etc, etc.

Een simpel textverwerkertje, noteblok on windows is al voldoende, zodat je een idee even kan noteren en uitwerken.

Verder niets.

Updaten van je muziek software doe je bij voorkeur via je "gewone" computer waar je de updat download, door een scanner heen haalt op cd brand en zo in je muziek computer installeerd.

Zo heb je een dedicated computer met een minimum aan latency (lag, vertraging) en een maximum aan muzikale prestaties.

Zo heb je ook een computer die beter presteerd dan iemand die het duurste spul op zijn internet pc zet. Internet, en vooral virus scanners en firewalls zijn grote nadelen en veroorzakers van verreweg het meeste latency voor audio en videobewerkings computers. Ook contant doorlopende programmas als msn en andere messenger programmas zijn veroorzakers van veel ellende in je systeem. Laat ik dan nog maar niet hebben over de constant veranderende commercials in windows live messenger. Die vreten resorces.

Welke usb klavieren, en/of andere usb apparatuur je er aan hangt doet er niet zoveel toe. Dat verschil weet je niet. En als je de top bij de simpele kan zetten dan merk je het in het begin toch nog niet. Daarbij is het niets meer dan een applicatie die niets toevoegt aan de muziek die je maakt. Als je handig bent met toetsenbord en muis heb je ze zelfs helemaal niet nodig. Ze maken het werk makkelijker, niet beter of mooier. Ik heb een M-Audio Oxygen 49, doet wat hij doen moet en dat voor toen 125 euro. (2 jaar geleden)

Wat betreft monitoren hoef je niet gelijk de top. Hard hoeft het ook niet. Je kan beter investeren in een goede AKG of Sennheizer studio hoofdtelefoon omdat je het geluid dan veel gedetailleerder hoort. Vooral als je niet beschikt over een geluidsdichte en op accoustiek gebouwde studio zegt de kwaliteit van de monitoren al een stuk minder.
      Last edited by JPSholland; Tuesday-17-07-2012, 10:43.

Comment

Bij de productinformatie van de M-audio Keyrig 49 staat "49 toetsen velocity-gevoelige synth-action USB toetsenbord". Wat betekent dit?
        Voor de monitors vroeg ik me ook af of de aansluitingen belangrijk zijn voor de kwaliteit van het geluid. Is bijvoorbeeld een balanced XLR veel beter dan een rca of jack?
        En een externe geluidskaart, heb je dat eigenlijk echt nodig als beginner? Is de kwaliteit van de pc niet goed genoeg?

Comment

49 toetsen velocity-gevoelige synth-action USB toetsenbord
          Aanslaggevoelige toetsen wil zeggen dat je niet alleen een AAN en UIT schakeling hebt bij de toetsen, maar dat bepaalde harde of zachte aanslagen een ander geluid kunnen creëren in je software.

Voor de monitors vroeg ik me ook af of de aansluitingen belangrijk zijn voor de kwaliteit van het geluid. Is bijvoorbeeld een balanced XLR veel beter dan een rca of jack?
          Ja en nee. Ja, want een gebalanceerd signaal is wat meer storing- en brom-proof. Ja, want een XLR of jack connector is wat steviger dan RCA, waarbij XLR de voorkeur heeft. Ga je een ongebalanceerde jack en ongebalanceerde RCA vergelijken, tja, dan maakt het weinig meer uit.

En een externe geluidskaart, heb je dat eigenlijk echt nodig als beginner? Is de kwaliteit van de pc niet goed genoeg?
          Ja en nee. Nee als je anders geen geld hebt voor software en/of MIDI keyboardje, dan kun je dat later altijd nog doen.
          Ja, omdat je dan minder latency hebt, plus een betere audiokwaliteit én vaak wat in- en uitgangen zodat je dingen kunt gaan opnemen.

Sowieso zul je met een goed stel monitoren behoorlijk verschil merken als je de onboard geluidskaart van je pc/laptop gebruikt, of een externe geluidskaart. Klinkt direct een stuk dynamischer en krachtiger, vooral in het laag.

Comment

Working...
          X