Announcement

Collapse
No announcement yet.

hoogfrequent

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• hoogfrequent

Ik heb een probleempje met een nieuw gebouwde pc. Het is een pc met een Sata aangestuurde/gesloten harde schijf.
    Hij is speciaal gebouwd om videobeelden uit te sturen, mat Arkaos software. De geluidskaart is van topkwaliteit, evenals het moederbord.
    (vraag me niet om specificaties, want een maat van mij regelt dat soort dingen en ik werk er alleen maar mee)
    Nu is het probleem dat er een geluid door de PA klinkt dat synchroon loopt met de aktiviteiten op de harde schijf. Een hoogfrequent jank om het zo maar te noemen.
    Met het tussenschakelen van DI's is het geluid nagenoeg weg.
    Wat hebben we geprobeerd:
    * andere geluidskaart op het moederbord geprikt
    *usb geluidskaart geprobeert
    *3 verschillende soorten/kwaliteiten voedingen
    * de Sata bekabeling omwikkeld met aluminiumtape en aan aarde gehangen
    *usb kabels uitgetrokken
    *VGA kabels losgegooit
    * andere audio bekabeling
    * de harde schijf diverse andere posities gegeven tov het moederbord
    Dit mocht allemaal niet baten, de enige manier om het janken tot een "acceptabel" niveau te verdoezelen was met een tweetal DI's.Maar het leek wel alsof er dan weer een ruis voor in de plaats kwam? Ik gebruik die DI's al een paar jar, maar ruis kennen die dingen niet.
    We willen nu een conventionele harde schijf gaan proberen om te kijken of dat de oplossing is.
    Maar het moet met dit soort snelle schijven toch ook gewoon gaan?

Ik ben benieuwd....

Is er onder jullie iemand die dit probleem herkend? Zo ja, wat heb je er aan gedaan?
    Last edited by john; Monday-11-05-2009, 23:36.

Hoe zit het met de aarding van de PC? ;)

Comment

De pc zit netjes aan aarde, en is ingestekkerd in een geaarde wandcontactdoos.

Next...

Comment

Is hetzelfde symptoom ook aanwezig met gebruik van een andere PC?

Comment

ohja.. dat heb ik ook gehad thuis, ik hoorde dat zelfs bij het bewegen van een scherm in windows met de muis en inderdaad het laden van de HDD.

Ik heb de speakers + versterker totaal op een andere groep gezet als m'n computer en het was over.

Comment

Originally posted by Rick View Post
            Is hetzelfde symptoom ook aanwezig met gebruik van een andere PC?
            Nee, mijn andere pc's hebben het probleem helemaal niet.

Comment

Misschien eens proberen, zoals Kevin aangeeft, om hem op een ander stopcontact/andere groep te proberen.

Comment

Dat zal ik inderdaad eens proberen. Ik wil ook nog een filterblokje tussen de 230V voeding hangen. Daar zitten spoelen in, maar ook een condensator, en als het via de netvoeding storingen veroorzaakt kan dat misschien ook een oplossing zijn?

Comment

Als je eerst kijkt of je het probleem ook hebt op andere stopcontacten, kun je bepalen waar het probleem zit. Zit het in dat ene stopcontact of op die ene groep (even checken door hem ook op andere stopcontacten op zelfde groep te hangen), dan zul je daar even naar moeten (laten) kijken. Maar volgens mij was jij wel redelijk elektro-technisch. ;)

Comment

Ik ga er komende week weer mee aan de gang. Ik laat de vorderingen hier wel weten.
                    Alvast bedankt voor het meedenken.

Comment

De aarding van de PC afhalen!! Dat is bijna altijd het probleem... :-(

Ik werk zelf veel met laptopjes in live situaties (Vst's en Mixvibes) en hoe stom het ook klinkt...Zodra ik de aarding op de voeding van de laptop gooi... BINGO.. dat welbekende hoogfrequente gezeur op de audiouitgangen (Maya44 USB)....DI boxjes kunnen dit niet verhelpen aangezien het hoogfrequent al in je bronsignaal zit.... Zelf heb ik altijd een ongeaard stekkerdoosje mee wat prima voldoet....

Succes!

Comment

Dat is een goeie! Dat ga ik absoluut eens proberen. De DI's halen het geluid gedeeltelijk weg, maar niet helemaal.

Op het oment is het wel een stuk minder, we hebben de positie van de harde schijf veranderd. Ook hebben we ferietkernen rond de hoogfrequent kabeltjes van de sata gedaan.

Maar die aarde, dat is een strakke.....

Comment

wel of geen aarde maakte bij mij niks uit. Het ging alleen goed met andere groepen.

Good Luck

Comment

Working...
                          X