Announcement

Collapse
No announcement yet.

Macbook heeft maar 1 geluid uitgang, wat nu?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Macbook heeft maar 1 geluid uitgang, wat nu?

Beste,

Ik zal even toelichten hoe de situatie was toen ik nog mijn PC had. Ik gebruik een oude stereo toren die is aangesloten op de line uit van mijn PC (m.b.v rood en witte kabel naar een 3.5 mm jack). Mijn platenspeler stond aangesloten op de line in van mijn stereo toren (ja, volgens mij zit er een voorversterker in want hij heeft een phono en line functie) en als ik platen wilde opnemen op m'n pc deed ik dat m.b.v een rood en witte kabel naar 3.5 mm jack in mijn line in van m'n PC. De monitoren die erbij zitten zijn met van dat speaker draad aan de stereotoren aangesloten.

Nu heb ik een tijdje terug een Macbook 13" aangeschaft. Volgens apple heeft deze een gecombineerde geluid in -en uit poort. Ik heb twee vragen:

1. Wat voor externe geluidskaart/mixer/ e.d. heb ik nodig zodat ik mijn platenspeler gewoon op mijn Macbook kan aansluiten zodat ik samples kan opnemen en zodat ik eigenlijk de stereotoren kan vervangen (deze begint al namelijk wat kuren te vertonen)

2. Kan ik die speakerdraden die mijn monitors gebruiken omzetten naar een rood en witte RCA kabel zodat ik deze ook kan aansluiten in het apparaat dat ik dan gebruik als geluidskaart. Ik heb namelijk geen zin/geld om nieuwe, dure monitors aan te schaffen aangezien deze het nog doen.

P.S
    Mijn budget ligt rond de 100 euro en ik heb firewire en thunderbolt tot mijn beschikking

Bij voorbaat veel dank!

Mvg,

Arthur

Wat voor externe geluidskaart/mixer/ e.d. heb ik nodig zodat ik mijn platenspeler gewoon op mijn Macbook kan aansluiten zodat ik samples kan opnemen en zodat ik eigenlijk de stereotoren kan vervangen (deze begint al namelijk wat kuren te vertonen)
    De Reloop iPhono 2 zou hier een goede voor kunnen zijn. Een eenvoudige interface waar je direct een draaitafel of lijnsignaal op kunt aansluiten.

2. Kan ik die speakerdraden die mijn monitors gebruiken omzetten naar een rood en witte RCA kabel zodat ik deze ook kan aansluiten in het apparaat dat ik dan gebruik als geluidskaart. Ik heb namelijk geen zin/geld om nieuwe, dure monitors aan te schaffen aangezien deze het nog doen.
    In theorie kan alles. Maar in de praktijk gaat het niet werken, omdat er geen versterker tussen zit. Je Macbook heeft namelijk geen ingebouwde versterker. Kortom; Er zal geen tot amper geluid uit komen. Daar zal dus nog een versterker tussen moeten.

Een losse versterker voor studio-(gerelateerd-) gebruik kost je vaak meer dan een nieuwe set actieve monitoren. Dus je zult even moeten bekijken hoe je dat wilt gaan oplossen. ;)

Comment

Beste Rick,

Dankjewel voor je reactie.Ten eerste, aangezien mijn platenspeler een ingebouwde versterker heeft ingebouwd kan ik elke willekeurige geluidskaart gebruiken? Daarnaast, is het niet beter om een firewire geluidskaart te kopen?

Ten tweede, ik snap dit niet. Hoe kan het dat als je een speaker verbindt m.b.v RCA kabels je geen versterker nodig hebt en met speakerdraden wel? Dat wil dus zeggen dat er een soortgelijke versterker zit ingebouwd in de stereotoren die ik momenteel gebruik?

Comment

Als de platenspeler zelf al een voorversterker heeft om je phone signaal naar line signaal te krijgen kun je inderdaad bijna elke geluidskaart nemen. Alleen even opletten dat er een line in aansluiting op zit.

De soort aansluiting met je pc kan via fire wire of USB. Voor 1 line ingang zal dit allemaal erg weinig uitmaken. Ga je naar zeg 12 of meer kanalen dan zal je echt uit moeten wijken naar fire wire. Ook zijn de echt betere geluidskaarten vaak fire wire. Dat komt omdat die vaak een eigen processor aan boort hebben. Deze werkt dan voor je computer inplaats van dat de computer dat voor je moet doen. Hierdoor kan je geluidskwaliteit sneller en beter zijn. Hoeft dus niet. Zeker niet als het maar om 1 line in gaat.

Klopt. Een speaker met de wel bekende speaker draad aansluiting hebben geen versterker aan boord. Deze heb je wel nodig om je line signaal om te zetten naar speaker signaal. De meeste speaker torens audio hifi sets hebben dit in de algemene bedienings toren zitten.

Comment

Oké, dan ga ik voor USB aangezien dit meestal de wat goedkopere kaarten zijn.
          En dus als ik het goed begrijp heb ik actieve monitors nodig?

Dan rest mij nog een vraag, bij veel geluidskaarten zie ik dat de line in/uit niet normale RCA aansluitingen zijn, maar een andere soort aansluiting. Kan ik hiervoor gewoon een converter o.i.d. kopen?

Oh, nog een kleine vraag, als ik een budget van +- 200 euro heb, welke geluidskaart + monitors (of versterker voor mijn huidige, passieve monitors) heb ik dan nodig? Nogmaals, het gaat hier om een hele simpele setup, geen setup waar ik echt stem mee opneem o.i.d.

Alvast bedankt

Comment

Beste Arthur,

Je kan je 3,5 output ook gebruiken als een input. die moet je geloof ik bij de instellingen wijzigen. Een klasgenoot van mij heeft ook een 13" mb hij zei dat het kon. Ik zou eens op youtube kijken of dit klopt, scheelt je toch weer mooi €100,- ;)

Groetjes,

Bram

Comment

Working...
            X