Announcement

Collapse
No announcement yet.

Studio monitors voor elektronische muziek.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Studio monitors voor elektronische muziek.

Hallo,

Ik ben op zoek naar een paar studio monitors om te draaien en elektronische muziek te producen zoals house en drum & bass.
    Ik zit op een duplexzolder van slechts enkele vierkante meters, dus het moet geen grote ruimte vullen. Ik wil - indien mogelijk - liefst niet boven 300 euro gaan. Welke luidsprekers kunnen aan deze criteria voldoen?

Verder wou ik nog weten hoeveel invloed volgende zaken hebben op de kwaliteit van het geluid:
    - Aansluitingen (rca/jack/XLR) (ik heb op mijn DJ-controller een balanced XLR)
    - De kabels
    - Een externe geluidskaart?
    - Een studio monitor statief.

Alvast bedankt.

Hmm, voor House en DnB een set vinden die genoeg bass geeft voor 300 euro?

Ik denk persoonlijk dat het budget wat te laag is.

Daarnaast zijn er diverse merken waarvoor je kan gaan. Het hangt er heel erg vanaf wat jij fijn vindt luisteren.

Enkele merken die in aanmerking voor je budget komen.

Behringer/Tannoy/KRK/M-Audio

Aanrader: een 2:1 kan wel uitkomst bieden. Ik zeg 2x een KRK RPG 5 G2 en 1x een Subwoofer 10s evenwel van KRK.

Voor DnB heb je echt zeker die subwoofer nodig om de aller aller laagste tonen ten gehore te brengen.

Laat ik het zo zeggen: Met 2x een KRK RPG 5 G2 ga je het niet redden om de laagste tonen te weergeven.

Succes!

Comment

Verder wou ik nog weten hoeveel invloed volgende zaken hebben op de kwaliteit van het geluid:
      - Aansluitingen (rca/jack/XLR) (ik heb op mijn DJ-controller een balanced XLR)
      - De kabels
      - Een externe geluidskaart?
      - Een studio monitor statief.
      Aanslutiingen: Weinig. Gebruik XLR als je er over beschikt. Meest solide connector en een gebalanceerd signaal.
      Kabels: Weinig. Gewoon een gemiddelde Procab (cab901) kabel uit de shop nemen en je zit goed. ;)
      Externe geluidskaart: Veel! Onboard geluidskaarten van computers zijn vaak niet slecht, maar als je er een externe geluidskaart aan knoopt gaat er een wereld van dynamiek en verbeterde audiokwaliteit open. Dat verschil merk je al met een interface van pakweg 100 euro.
      Studio monitor statief: Matig. Studiomonitor-statieven zijn handige hulpstukken om je monitoren optimaal te positioneren en op hoogte te krijgen.

Verder zou ik nog een setje Auralex Mopads meebestellen als je voor een leuk setje monitoren gaat. Voorkomt resonanties en maakt optimale positionering (iets gekanteld) mogelijk, voor de ultieme 'sweet spot'.

Verder, met jouw budgetklasse moet je niet rekenen op stampende bassen, dat is niet mogelijk. Dat is pas mogelijk met een 2.1 setup zoals Firespace Recordings al aangeeft, maar dat zal ver boven je budget liggen.

Wat ik daarom aanraad met je huidige budget, is een set 8 inch monitoren zoals de M-Audio BX8 D2 of de Behringer B2031A. Dan heb je toch nog aardig wat lage tonen dankzij de 8 inch woofer, maar hoef je geen extra budget neer te tellen voor een losse subwoofer.

Comment

Bedankt voor de reacties, ik ga nu bekijken of ik voor een duurdere set ga of een minder zware maar dan met subwoofer. Op welke technische specificaties (Hz, KHz...) moet ik extra letten om een degelijke weergave van elektronische muziek te krijgen. (Zowel voor de monitors als een externe geluidskaart.)

Comment

Op welke technische specificaties (Hz, KHz...) moet ik extra letten om een degelijke weergave van elektronische muziek te krijgen. (Zowel voor de monitors als een externe geluidskaart.)
          Zou ik niet teveel aandacht aan besteden. Neem iets in een degelijke prijsklasse (niet te duur, maar ook niet het goedkoopste van het goedkoopste) en ga desnoods eens wat setjes luisteren.

De zwakste schakel in je audiosignaal bepaalt de kwaliteit van heel je keten. ;)

Hou ook de verhoudingen van je componenten in de gaten. Een 5 inch woofer speelt goed op het mid en midlaag, maar mist de lage tonen enigszins.

Een 8 inch woofer pakt aardig wat laag mee, maar komt in de middentonen iets minder perfect tot zijn recht.

Gaat het om een 2.0 setup waarbij je aardig wat laag wilt: 8 inch woofer (of soortgelijk)
          Een 2.1 setup? 5 inch monitoren met iets van een 8 of 10 inch subwoofer.

Comment

Ik ben momenteel op zoek naar een 2.0 set met 8 inch woofers. Ik hoop dat dit volstaat om een zuiver geluid te krijgen bij elektronische muziek (genoeg lage tonen zonder dat ze de hoge tonen weg duwen).
            Ik twijfel momenteel tussen deze monitors:
            - Gemini sr8
            - Mackie mr8
            - KRK rokit 8
            - M-audio bx8
            - Yamaha hs80m
            Deze monitoren lijken mij technisch ongeveer hetzelfde. Waar zitten de verschillen wanneer je deze monitors vergelijkt?

Comment

Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar mocht het niet al te ve van Goes vandaan zijn zou ik zeker even in de (!!nieuwe!!) winkel de monitoren beluisteren. Geluid is toch wel 1 van de meest persoonlijke zaken in de audio branche.

Comment

Working...
              X