Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muziek maken

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Muziek maken

Hoi,

ik wil graag muziek produceren, zelf beetje dance/trance nummers maken/bewerken. Nu vroeg ik mij af wat een leuk starterskit is om mee te beginnen.

Ik overweeg sowieso de aanschaf van de ddj-ergo met pioneer boxen.

Echter wil ik voor het bewerken een leuk producers kit hebben. Software en eventueel wat jullie mij aanraden erbij te nemen.

Wat voor software en toebehoren adviseren jullie mij?

Mvgr
    Dave
    www.djblog.nl

Wat dacht je van een budget?

Comment

Beste,

budget is niet van toepassing, ik wil gewoon goed beginnen, als ik weet wat een leuke set is ga ik daar hard voor sparen.

Alleen op dit moment weet ik niet hoeveel ik moet sparen. Ik wil gewoon mijn creativiteit in de muziek kwijt kunnen en hiervoor goeie software voor hebben, bijvoorbeeld, ableton of cubase.

Verder dan nog aan randapparatuur wat ik nodig zou hebben.

Zou echt graag advies hierover willen hebben.

Mvgr,
      Dave

Comment

Ik zou dan eerst beginnen met welke software jij fijn vind. Dat verschilt van persoon tot persoon. Dus download een paar demo's van goeie software en beslis wat jij fijn vind werken. Ik raad je Ableton aan, je kan er veel mee en is heel overzichtelijk. Een nadeel is wel dat het een best moeilijk programma is om te leren. Wat ik altijd aanraad zijn deze tutorials: http://www.youtube.com/watch?v=6Zn0V...D6CE49819413D8
        Ze zijn heel duidelijk en beginnen bij het begin. Ze behandelen dubstep, maar ook als je dat geen leuk genre vind, leer je nog steeds heel veel.
        Wat anderen dan weer aan kunnen raden is bijv.:
        Logic
        Protools
        PreSonus
        En nog wel meer.
        Enige software waar ik ervaring mee heb, is Ableton, en FL studio. FL studio is in het begin leuk; alleen is het lastig om echt unieke geluiden eruit te krijgen. Het is aan de oppervlakte heel erg makkelijk, maar om door die oppervlakte heen te dringen moet je diep graven. En daar ben ik nooit door heen gekomen. Daardoor ben ik overgestapt op Ableton. Ableton is aan de oppervlakte moeilijk, maar ben je daar eenmaal doorheen, dan kan je er echt mooie dingen mee maken. En die oppervlakte is makkelijker te doorbreken dan die van FL :P
        Dit is overigens mijn eigen mening wat betreft deze 2 programma's.

Comment

Hoi,
          Ableton was ik ook al wel uit, neem gewoon een cursus en heb de tijd om het te leren. Ik heb veel via youtube bekeken en kwam iedere keer weer uit bij Ableton, zoals ik her en der kon zien is dat ook het programma waar Armin van Buuren etc. mee werken en volgens mij kun je er ook heel veel mee.

Dan zit ik nog te kijken wat voor apparatuur je erbij kunt/moet nemen zoals'
          Midi Keybord
          Akai APC 40
          etc.

Trouwens enorm bedankt voor je duidelijke reactie.

Gr.
          Dave

Comment

Het ligt er vooral zelf aan wat je wil en wat je kan.
            Het eerste wat ik zou adviseren wil je apparatuur kopen zijn Studio monitors. Dat zijn ook direct meestal de duurste apparaten die je gaat kopen.
            Studio monitors zijn boxen die het geluid zo natuurlijk mogelijk weergeven. Dat betekent dus dat hij geen frequenties harder of zachter laat klinken. De ene doet dat natuurlijk beter dan de ander, en het resultaat is dan meestal de prijs.
            Meestal is het met elektronische muziek wel handig een subwoofer te bezitten, je kan dan namelijk ook de lage frequenties goed horen. En ook hier; deze tonen worden niet versterkt! Je hebt gewoon meer frequenties. Zo zullen de topkastjes een bepaald bereik hebben, en de subwoofer vult dit aan.
            Bedenk dat als een nummer op goede studio monitors goed klinkt, dat het dan overal goed klinkt.
            Nu, wat zijn goed studio monitors?
            KRK is een goed merk dat ook een leuk prijskaartje heeft. Zo heb je al een 2.1 set voor 706 euro. Natuurlijk kan dat ook veel duurder.
            Over ADAM hoor ik veel lof (hoewel ik niet zo veel hoor op dit forum), ik heb ze alleen niet zelf beluisterd. Jammer genoeg is de levertijd van de leuk geprijsde monitors van ADAM 4 weken.
            Ook Yamaha maakt goeie monitors, ik heb een keer een setje beluisterd en wilde hem eigenlijk meenemen, maar dat kon niet omdat ik geen geld had :P
            Verder ken ik geen merken meer. Als je gaat zoeken naar monitors, kijk dan toch nog even naar wat je er aan uit wil geven. Ik weet natuurlijk niet hoe snel je spaart, en hoeveel je al hebt.

Dan verder naar MIDI apparatuur.
            In het begin heb je dit niet nodig. Dit komt omdat het al moeilijk genoeg is om het programma te leren kennen. Dat is de eerste en belangrijkste stap en die moet je vooral niet overslaan door direct al een hele pestzooi aan apparatuur te kopen.
            Evt. kan je wel een MIDI keyboard kopen, alleen als je ook echt keyboard kan spelen. Dan kan je namelijk makkelijker melodieën maken. Koop een simpel keyboardje met veel toetsen (hoe meer, hoe beter is mijn motto) Denk dan aan zo'n soort keyboard:
            De Keystation 88es van M-Audio is een heerlijk lichtgewicht MIDI keyboard om mee te werken. Met slider knoppen, samplers, drum sound en noem het allemaal maar op. Gewoon super compleet te noemen.

Als je denkt dat je toch niet zo veel toetsen nodig hebt, kan je ook deze nemen:
            De KeyRig 49 is een USB toetsenbord van M-Audio die het componeren van muziek via een computer een stuk toegankelijker maakt. Door middel van professionele features bezit dit toetsenbord alles voor de startende producent.

Lekker simpel, niet te veel functies die je toch niet hoeft.
            Last edited by Guest; Thursday-18-10-2012, 13:09.

Comment

Beste,

Beste, Ik wilde de ergo in combinatie met de Pioneer S-DJ05-W actieve DJ en studio monitor wit (set van 2) kopen, is dit geen goeie beslissing?

Gr.
              Dave

Comment

De Ergo is bedoeld voor draaien, dat was ik helemaal vergeten.
                In principe is elke controller goed, alleen heeft de ene net een andere indeling en/of functies. Ook de meegeleverde software speelt een rol.
                Ik heb eigenlijk maar 1 controller echt gebruikt, de Numark Mixtrack Pro, die vind ik geweldig fijn, kost 200 euro, en heeft genoeg functies. Ik heb hem dus gekocht ( is al 1,5 jaar geleden). Ik kan hem niet vergelijken met andere controllers.
                Zorg ervoor dat als je een controller uitzoekt dat hij dan een geluidskaart heeft, dan kan je voorbeluisteren.
                Over de monitors weet ik niks, heb er wel van gehoord maar geen positieve noch negatieve meningen gehoord. Ook heb ik ze niet beluisterd. Misschien Rick wel.

Comment

Ja oke, over de ERGO ben ik al wel uit, dat is gewoon een leuke aanvulling wat ik wil hebben, maar bedoelde eigenlijk meer de studio boxen van pioneer D-DJ05 W zijn die ook goed genoeg om te draaien/produceren i.p.n. KRK?

Gr.
                  Dave

p.s. ik ben nog op zoek naar bloggers voor mijn website www.djblog.nl misschien wat voor jou?

Comment

Working...
                  X