Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vragen over beginnen thuisstudio

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vragen over beginnen thuisstudio

Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik aan het kijken voor een kleine "thuisstudio".
    Nu heb ik al enigszins wat research gedaan maar er blijven toch wel aardig wat vragen onbeantwoord.
    Uiteindelijk ben ik dus hier uitgekomen omdat ik denk hier goed advies te kunnen inwinnen alvorens tot aanschaf over te gaan.

Even wat achtergrondinformatie:

Ik speel zelf al een geruime tijd gitaar en schrijf ook veel teksten en muziek (akoestisch en elektrische gitaar voornamelijk elektrisch).
    Nu wil ik dus graag zelf liedjes in elkaar zetten, alleen zoek ik dus de juiste en meest ideale manier om dit te kunnen uitvoeren.

Waar ik zelf al naar gekeken heb:

Laptop: Dell Inspiron 17R, Intel i5 processor, 3,10 GHz, 6 GB geheugen, 1 TB harde schijf.

Software: Magix Music Maker Premium 2013 (momenteel krijg je hier ook gratis Magix Music Studio erbij)

Externe geluidskaart: Line 6 Pod Studio GX of UX1 of 2 twijfelgeval dus.

Microfoon: Blue Yeti

Monitor: Goed advies nodig, niet te duur en word dus niet gebruikt voor elektronische muziek overdreven basgeluiden etc zijn dus overbodig.

Ik sta volledig open voor advies en veranderingen aan het huidige bovenstaande plan.
    Wat ik wel belangrijk vind is dat de software overzichtelijk en simpel moet zijn en naar mijn inzage past de software van Magix daar goed bij.

En dan nog een grote en belangrijke vraag.
    Als ik mijn gitaar wil gaan opnemen vind ik het heel belangrijk dat ik mijn effecten kan gebruiken van mijn multi-pedaal.
    Dus hoe zit dit precies met een externe geluidskaart?
    Kan ik daar mijn effectenpedaal op aansluiten d.m.v. een gitaarkabel, zelfde weg dus als je normaal op je versterker aansluit.

Mijn gitaar gear:

Gitaren:

Fender American Standard Stratocaster
    Semi-Akoestische Tanglewood gitaar

Versterker:

Vox AC 15 C1

Effectenpedaal:

Line 6 M13

Alvast bedankt voor de moeite!

Er zijn een paar dingen die je kan doen, persoonlijk zou ik voor deze kiezen:

Een (goed) mixertje met 2 of 4 microfooningangen en twee line-ingangen. Mijn idee zou dan zijn om een goede grootmembraammicrofoon te kopen, en een goede zangmicrofoon.
    En dan de uitgang van je mixer naar een interface sturen om alles op te nemen.

De grootmembraam kan je dan voor je acoustische gitaar of voor je versterker gebruiken, en de zangmicrofoon voor het opnemen van vocals. Als je het zo doet kan je tegelijk zang en gitaar opnemen.

Wat je ook kan doen is dit:

Een degelijke interface kopen met een goede microfooningang, en dan een degelijke grootmembraam erbij kopen (let wel op de phantom power!). Dan neem je gewoon alles apart op. Dit is na het opnemen iets meer werk, dus als dat geen probleem is is dit ook een goede optie.

Waar je wel aan moet denken is dat je met het tweede voorstel minder makkelijk kan uitbreiden, dan met de eerste optie. Het is bijvoorbeeld handig om extra microfooningangen te hebben voor als je een duet wil opnemen en je dus meer microfoons nodig hebt.

Voor het éérste geval raad ik de AKG perception 120 aan voor je gitaar, en een Shure Beta 58a voor de stem aan. Als mixer kan je eens kijken naar de Yamaha MG102C of nog beter, de Alesis MultiMix 8FX USB. Het voordeel van de alesis is dat deze al een Audio interface heeft, dan kan je de mixer gewoon met USB aan je computer aansluiten en daardoor opnemen.

Voor het tweede geval raad ik de AKG perception 420 met de ART Tube MP USB aan.

Kwa monitoren denk ik dat je als je alleen zang en gitaar gaat opnemen genoeg hebt aan twee KRK RP 5 G2's.

Als je je effectenpedaal wil gebruiken kan je je gitaar op je fx-paneel, en je paneel DI (direct-input) op de mixer/interface aansluiten.
    Wat je ook kan doen is je Gitaar op je paneel aansluiten, en je paneel op de versterker. Dan zet je een microfoon voor de versterker en dan ben je ook klaar, en heb je de sound van je versterker in je opnamen zitten. (dit kan natuurlijk een voordeel en een nadeel zijn)
    Last edited by larsholm; Monday-05-11-2012, 14:36.

Comment

Kennisbank -> Computer & Studio

Comment

Tip:

e-book is gratis.
        Scheelt hoop geld en ergenis. :)

Comment

Working...
        X