Announcement

Collapse
No announcement yet.

laptop aanschaffen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by ronennieshow View Post
    Precies het is een status product geworden. Het zal best werken en functioneren maar ik neem geen mac om er mee gezien te kunnen worden. Ik koop een product om ermee te werken. Wat ervan gevonden word is aan hun. Daar werkt mijn product niet minder om.

Hier werd een laptop gevragen. Niet een soort van status symbool. Ik draai en werk ermee. Ik loop er niet mee rond om te showen van kijk mij ik heb een mac. Enne clips. Dan hebben ze ook altijd erg dure auto's. Niet om te rijden maar kijk mij eens.
    Ik ben het helemaal met je eens dat HP en dergelijke prachtige producten maken. En je krijgt inderdaad meer voor je geld dan bij Apple. En hoewel ik ook een Mac gebruiker ben, heb ik ook een hekel aan die ongefundeerde reacties van "mac is het beste" - want dat is werkelijk onzin.

De keuze van een laptop is persoonlijk, omdat iedereen andere eisen/wensen heeft. En daarom vind ik de "anti-mac" reacties minstens net zo zwak. Laat mensen lekker zelf bepalen of ze het als statussymbool zouden willen gebruiken. Want er zijn dus meer dan genoeg mensen die het niet als statussymbool zien. Mensen die er dus andere meerwaarden in vinden.

Ik neem bijvoorbeeld mijzelf. Ik ben al jaren gewend aan OS X en ik vind het gewoon heel erg fijn werken. Dat is voor mij een meerwaarde om niet voor windows te kiezen, en dat wil dus alles behalve zeggen dat windows slecht is.

Comment

Zoals al wel aangegeven maar mis niet duidelijk genoeg. Ik ga niet zeggen dat mac slecht is. Ik zeg alleen dat het erg duur is voor wat je krijgt. Zeker in vergelijking met bijv een hp.

Ik sluit niet eens uit dat ik misschien ooit een mac zal kopen. Er zal dan alleen wel het 1 en ander moeten veranderen bij mac. Of ja de wereld zal wat meer moeten veranderen want die is ook nog steeds nogal op Windows gericht.

Laatste. Ik kan het ondertussen meestal al wel redelijk inschatten wat iemand wel of niet binnen het budget valt. Ik had al wel een vrij groot vermoeden dat er niet eens een budget zou zijn voor een mac.

Comment

Originally posted by LesterSuvon View Post
        Ik ben het helemaal met je eens dat HP en dergelijke prachtige producten maken. En je krijgt inderdaad meer voor je geld dan bij Apple. En hoewel ik ook een Mac gebruiker ben, heb ik ook een hekel aan die ongefundeerde reacties van "mac is het beste" - want dat is werkelijk onzin.

De keuze van een laptop is persoonlijk, omdat iedereen andere eisen/wensen heeft. En daarom vind ik de "anti-mac" reacties minstens net zo zwak. Laat mensen lekker zelf bepalen of ze het als statussymbool zouden willen gebruiken. Want er zijn dus meer dan genoeg mensen die het niet als statussymbool zien. Mensen die er dus andere meerwaarden in vinden.

Ik neem bijvoorbeeld mijzelf. Ik ben al jaren gewend aan OS X en ik vind het gewoon heel erg fijn werken. Dat is voor mij een meerwaarde om niet voor windows te kiezen, en dat wil dus alles behalve zeggen dat windows slecht is.
        Helemaal met je eens LesterSuvon. Neem lekker wat je gewend bent.
        Ze doen het allemaal.
        Vermoed dat dit soort reacties:
        Originally posted by SLGV View Post
        niet lastig doen, gewoon een macbook pro halen.
        Zit je altijd goed
        Originally posted by DJ Don Lucido View Post
        MAC!! die rest is niet stabiel genoeg voor PRO DJ'S!!
        ook om de reacties daarop vroegen.

Comment

Jawel hoor daar gaan we weer de eeuwige mac vs de rest discussie.
          Jij begint er dit keer mee geloof ik.

Wat ik aan ALLE mac aanbidders wil vragen is waarom ik nog NOOIT problemen met mijn 3 jaar oude, afgerakte, zwaar mishandelde, meest vreemde software op hebben staande, el cheapo hp probook heb gehad?
          Omdat Hewlet Packard net als Apple gewoon een serieus goed merk is.

Nog wat vragen voor als ze nog steeds denken van ja maar mac is wouw.

Waarom zit er gewoon de zelfde componenten in als een ander merk?
          Waarom denk je dat?, of weet je dat?, Kan je het aantonen? Bijvoorbeeld de Intel processor die in een Mac zit kan niets in een IBM systeem

Waarom draaid niet 1 dit moet het altijd gewoon doen systeem op mac?
          Kort: bullshit verhaal dit, dit is gewoon "preat om e nocht" (fries: iets zeggen om iets te zeggen zonder inhoud) Deze uitspraak hoort niet bij iemand die verstand van computers heeft. De hele broadcast wereld draaid op Mac en juist dat is een wereld waarbij het spul vrijwel nooit uit staat. Ze hebben en tijdje op Windows gedraaid en zijn of gaan nu allemaal weer naar Mac terug, omdat Mac zo'n slecht merk is? Ook Hollywood draait grotendeels op Mac en het merk is in de USA thans groter dan IBM/Windows

Waarom werkt een digico en een zeg Pearl gewoon met Windows?
          Omdat windows meer wordt verkocht en dus commercieel beter in de markt ligt, het kan ook zijn, maar daar krijg je nooit een vinger achter alhoewel het in de gamerswereld een bekend feit is, dat meneer Gates de peperdure ontwikkelingskosten heeft betaald onder voorwaarde dat...vul het maar in

Waarom werkt dbx software ( en andere ) op Windows?
          Hetzelfde antwoord als hierboven. Wat zou jij doen als je software fabrikant was en zeker in Europa Jan Onbenul met Windows draait omdat dat hier toevallig de eerste was en wat de boer niet kent dat vreet hij niet? Dan ga je ook voor Windows want dat is kassa. Bovendien maakt Apple zijn eigen software en heeft al concurerende programma's die trouwens vaak ook goedkoper zijn dan wat er voor Windows te koop is. Nu we het daar toch over hebben, vind je het niet raar dat de software prijs, iets wat onmisbaar is voor een computer, nooit in de prijsvergelijking van Jan Onbenul wordt meegenomen? Als Mac om wat voor reden dan maar ook hier populairder wordt dan Windows, moet jij eens zien hoe snel dat omdraait. Dan is er ineens moeilijk aan Windows software te komen. Overigen is het niet zo moeilijk om aan Mac software te komen, op video editting gebied is er meer dan voor Windows en de topmerken in deze branche zoals Avid maken het vaak voor beide platforms.

Ik ga zeer zeker niet zeggen dat mac niet werkt. Vraag me alleen wel heel sterk af waar het dubbele in prijs me de meer waarde als dj bied.
          Ik zit dit bericht te typen op een 8 jaar oude iSight PPC 20", geen van mijn windows systemen heeft ooit die leeftijd gehaald en dat waren bepaald geen aldi computers maar state of the art gamers pc's met het best van het beste wat er op dat moment verkrijgbaar was een dus ook aanmerkelijk duurder dan welke Mac dan maar ook. Het punt is er zijn geen goedkope Mac klonen. Als jij kwalitatief een IBM pc voor Windows wil hebben ben je absoluut niet goedkoper uit. Een Mac is beter in multi tasking omdat het systeem stabieler is. Maar er zijn ook IBM (windows) computer die dat kunnen en daar betaal je dan hetzelfde voor als een Mac. Mac is niet duurder maar men vergelijkt altijd Windows peren met Mac appels, letterlijk. Ga jij maar eens een professioneel 64bit IBM/Windows systeem kopen van Toshiba zoals die bij de tekenfilmproducent Pixar is gebruikt, nou dan wil ik je nog wel eens horen over die prijzen. Mac maakt alleen professionele computers en spreekt doelbewust een andere groep mensen en daarmee een andere markt aan dan Microsoft. Mijn Oude PPC is een 64 bit, en er zijn geen 32bit G5-en en volgens mij de G4 ook al niet. OS-X is 64bit. Dus vergelijk dan ook met een pro 64bit systeem van Windows en dan worden de getallen ineens heel anders.

Koop gewoon een leuk hptje voor een 4 a 5 honderd euro. Gebruik deze dan echt voor je muziek. Tada Succes en zonder belachelijk hoge prijzen.
          Ik heb ook wel rotzooi van HP gehad dus dat merk is ook niet heilig. Compaq is ook goed net als Dell, IBM en Acer (eMachines)En dan weer vergelijk je een goedkoper 32bit systeem met een 64bit systeem, dus weer de Trabant versus de Formula 1 en het dan raar vinden niet te kunnen winnen op Zandfoort.

Elk JA elk systeem kan gewoon over de zijk. Of het nu mac of Windows heet gaat daar geen verschil in maken. Het ligt in 99% aan de gebruiker en niet aan het apparaat.
          Kuch.... Kobus Klaploper zal ook eerder een Windows machine kopen dan een Mac frees ik. Ik heb ze naast elkaar en wat betreft stabiliteit wint de Mac het gewoon van Windows. En Ja ik heb ook een stabiel Windows syteem gehad, dat was een Dell Latitude 266 laptop met Windows 2000 professional en uitsluitend origineel Microsoft software er in en niets van een ander merk. Dat ding liep als een speer, en altijd, en overal.

Laatste ja ook deze Windows fan is ook erg gek op mac. Bijvoorbeeld de mac kroket en mac flurry. Als het om pc en dergelijken gaat vind ik het te duur voor wat je krijgt. Er zijn dan genoeg meer dan goede producten te krijgen voor een helft minder aan euro's.
          Ook hier: Kuch..... Omdat jij gewoon verschillende systemen met elkaar zit te vergelijken, vergelijk met Windows 64 bit want dat is Mac ook. En dan zullen de prijzen flink dichter bij elkaar komen. Jammer dat je de Mac Donalds erbij haalt, het maakt jou post gelijk ongeloofwaardig met een bijsmaak van jaloezie. Ik praat ook over Windows en niet over Windhoos zoals de nederlandse Mac mensen Windows vaak noemen. Becouse it sucks...

Ik heb heel veel systemen opgebouwd, voor zware gamers en heftig teken, schilder, fotografie en filmwerk. Ik weet uit jarenlange eigen ervaring dat een echt goed en stabiel Windows systeem net zo duur wordt als een Mac. Voor mijn laatste zware gamers pc had ik 2 stuks 24" iMacs voor kunnen kopen met alle toeters en bellen to the max. Een ander feit is dat een pc meestal zonder monitor wordt verkocht en die wordt dan bij de vergelijking gemakshalve niet bij de prijs ingerekend, een iMac zit als een monitor in en mag dus alleen daarom al wat duurder zijn. Vaak geld dit verhaal ook voor het toetsenbord en de muis. Een Power of ProMac mag je niet eens vergelijken met een Windows machine tenzij jij een top notch 64 bit pro systeem van Windows gaat vergelijken want pas dan zit je in dezelfde klasse. En dit is volgens mij al de 5de keer dat ik dit vertel. En geloof mij of niet, maar dan ben je niet goedkoper uit. Jij hebt waarschijnlijk ook nog nooit een computer zwaar gebruikt. DJen steld voor een computer geen drol voor. De audio computers in mijn studio zijn ook veel en veel lichter dan de computers die al dat pro videowerk moeten doen. Het feit dat je er zoveel resources voor nodig hebt een bepaald programma is meer de luiheid van de programmeur er dan dat het echt nodig is. Krachtige Linux programma's zijn vaak veel lichter omdat het stomweg niet commercieel is en dus niet snel, snel, snel op de markt moet om te verdienen. Dit verhaal is niet alleen mijn mening, maar ook het verhaal van verschillende computerzaken in mijn omgeving waarvan 1 een absoluute Windows freak is en juist niet altijd even positief over dat merk.

Ik wil je een vraag stellen waar ik een eerlijk antwoord op wil hebben, hoe lang heb jij intensief met Mac gewerkt?, NAAST IBM/Windows en IBM/Linux.

Ik hoop dat het Mac Windows gezeur nu voor eens en voor altijd van dit forum verdwijnt, ga dan naar een computer forum om daar over te zeuren en dat geld voor iedereen. Vertel ik dan hier de ultieme waarheid? Ja, inderdaad, zo arrogant ben ik om dat keihard te beweren. Waarom, omdat ik het zo hebt geleerd en omdat ik bij herhaling met de neus op de feiten ben gedrukt door hen die al vele jaren beroepshalve in het vak zitten en daarin hun sporen hebben verdient.

Niet alleen in computers, maar ook met alle ander zaken doen mensen niets anders dan appels met peren vergelijken, met een Trabant bij de Grand Prix van Monte Carlo aan de start komen en het dan vreemd vinden niets te winnen met hun 2 cilinder 900cc, 25 pk tegen 12 cilinder 2000cc, 800pk.....
          Het is mij opgevallen dat elkaars systemen vaak worden gebashed door mensen die eigelijk nooit intensief met het "vijandelijke" systeem hebben gewerkt. Ik werk met IBM/Windows van de 486DX66 op DOS5/Win 3.0 en daarnaast met IBM/linux vanaf Pentium 100 en Mandrake 5.0 en ook daarnaast Mac vanaf de Performa 5400 met OS 7.0. Alle, ik herhaal ALLE sytemen hebben hun goede punten en hun ergernisssen.

Windows VOOR: flexibel, bijna alles draait met alles, oude programma's draaien vaak nog op een nieuw platform. Ook kan je rustig Win 95 op een computer van nu zetten Het zal niet optimaal lopen, maar het loopt.

Windows TEGEN: onstabiel, bij vastlopen ben je vaak veel werk kwijt, vaak te snel op de markt gezet en dat is tevens de oorzaak hiervan. Hierin kunnen ze nog wat van Apple leren.

Apple Mac VOOR: zeer stabiel bij zwaar werk, bij vastlopers is er vrij weinig tot geen werk verloren, hard reboots zijn uiterst zeldzaam.

Apple Mac TEGEN: de juiste hardware moet bij de juiste software, oude software draait niet op het nieuwe platform en ook de software hoort bij een bepaalde serie computers. Ronduit slechte en zelfs klantonvriendelijke after sales service. Hierin kunnen ze nog wat van Microsoft leren.

Linux VOOR: buitengewoon stabiel, de zeldzame vastlopen is met 2 klikken te verhelpen en er gaat nooit werk verloren. Ongelofelijk vergaand naar eigen smaak in te richten. open source dus gratis, zeer groot en uitgebreid starterpakket met serieuze software die sterk kan concureren met Microsoft en daar vaak ook compatible mee is. Lux uiterlijk en mogelijkheden zoals meerdere tabbladen in de browser en meerdere gelijktijdige burobladen ver voor Mac en Windows hiermee kwamen.

Linux TEGEN: ronduit moeilijk om het lopend te krijgen vooral met draadloze netwerken, slecht aan drivers te komen, soms van zeer populaire videokaarten is een gebrek aan drivers. Het is door programmeurs voor programmeurs. Beheers je dat programmeren dan is niets onmogelijk. Hoewel het installeren de laatste jaren flink beter is geworden is het nog altijd flink lastiger dan Windows.

Conclusie: het maakt allemaal geen drol uit. Mac preekt met een heel andere klasse computer een totaal ander publiek aan dan Microsoft doet. Mac heeft geen "gewone" computer en kunnen en mogen daarom niet worden vergeleken met de "Jan Alleman" computer, maar uitsluitend en alleen met professionele Windows systemen. En dit geld voor beide partijen Mac liefhebbers net zo goed als Windows liefhebbers. Vergelijk wat je met elkaar KAN vergelijken.

Ik zou persoonlijk veel liever zien dat de partijen Linux, Apple Mac en Windows om de tafel zouden gaan zitten en het beste van alle drie platforms op tafel zouden leggen om een nieuw, perfect platform te maken. Hetzelfde voor de hardware. Hier is de wereld het meest me gediend. We moeten zo langzamerhand verder gaan kijken dan geld verdienen en concureren, tenminste als we over 100 jaar niet terug in de tijd van Ceasar willen zijn.

Zo dit was mijn grootste post die ik hier ooit heb geschreven, maar ik werd er dan ook even flauw van. Nogmaals, mensen hou op te zeuren over Mac versus Windows, het doet er niets toe. Het is een applicatie, meer niet.
          Last edited by JPSholland; Monday-26-11-2012, 03:06.

Comment

Mij lijkt het juist verstandig om niet alle situaties over één kam te scheren.

Ben je een beginnende DJ, ben je voornamelijk thuis bezig en ga je af en toe op feestjes draaien, dan ben je met een laptop rond de 500 euro klaar. Vermoedelijk zit je eigen DJ-gear dan rond de 200 euro of iets in die richting, dus dan hou je de kosten nog redelijk binnen de perken en heb je een prima basissysteem zonder toeters en bellen.

Wanneer jij continu met je DJ-gear op weg bent en daar elk weekend op moet vertrouwen, dan zou een macbook mij persoonlijk ook meer aanspreken. Als jij dan draait met een DJ-set van pakweg 2000 euro, dan is het ook niet vreemd om daar een laptop van 1500 euro aan te hangen. Daarnaast zul je als 'pro DJ' ook rekening moeten houden met de toekomst. Je wil niet ieder jaar een nieuw systeem aanschaffen om maar mee te kunnen blijven lopen met ontwikkelingen in hardware- en softwareland. Dan zou ik als professional juist een overpowered systeem nemen, zodat je voldoende geheugen- en processingkracht hebt om in de toekomst ook zwaardere programma's te draaien. Kijk eens naar de ontwikkelingen in DJ-software. Waar het vroeger al knap was om je platen in elkaar over te laten lopen, moet nu alles met effecten, samples, loops, beatgrids, noem het maar op. Gigantisch veel processen die tegelijkertijd verwerkt moeten worden met zo min mogelijk latency.

Kun je je DJ-set van 2000 euro ook aan een Windows systeem hangen? Natuurlijk kan dat. Iedereen mag daar zelf een keuze in maken en het blijft altijd een gigantische discussie welk systeem nu beter is. Wat ik aanraad is om het systeem te nemen waar JIJ vertrouwen in hebt, waar je het beste gevoel mee hebt en waar jij het liefst mee werkt. Zorg daarnaast dat zowel je Mac als Windows systeem zo schoon mogelijk blijft en je zo min mogelijk extra's en fratsen er op gooit. Het is niet per definitie zo dat je systeem om zeep geholpen wordt als je wat software installeert, maar als het niet nodig is, is het niet nodig.

Waar ik wel problemen mee heb, is dat iemand een bepaald systeem opdringt aan een ander, waardoor je dus discussies als deze krijgt.
            In plaats daarvan zie ik juist liever een post die gevuld is met ervaringen en objectieve meningen, ondersteund door argumenten. Maar je laat iemand die advies vraagt zelf de keuze om te gaan voor het systeem naar zijn of haar wensen. En op basis van de argumenten die bij iedere ervaring naar voren komen, kan iemand zelf afwegen welk systeem het meest geschikt is voor de toepassing.

Comment

Kijk dit is ook mijn punt. Ik vind het prima dat iemand een mac aan raad. Niets mis mee maar kom dan met een waarom.

Ik vind het gewoon erg heel erg vervelend als mensen zeggen dit of dat moet je kopen want dan zit je altijd goed.

Waarom dan?

Ik hoop dat je hiermee begrijpt wat ik bedoel. Dat ik niet de voorstander van een mac wil afbranden omdat hij een mac heeft. Hierin is iedereen vrij en mag hij o zij van mij doen wat ze willen. Ik wil alleen de discussie wel voeren van waarom?

Net als JPS geeft tenminste invulling aan waarom. Dan kunnen we het over hebben of de mogelijkheid en de functies ook de gene zijn die passen bij de wensen en eissen.

Dan verder @ JPS
              Om toch even terug op bepaalde dingen te komen.

Ja ik ben er deze keer mee begonnen maar dan wel meteen met een waarom en een omschrijving en wat argumenten.

Dan de systemen die moeten doorgaan. Ja hier heb ik wel wat meer mee te maken gehad. De pro wereld buiten het licht en geluid ( en beeld ). Als ik kijk naar backup systemen en systemen waar dingen echt van afhankelijk zijn draait vreemd genoeg nooit ooit ook maar 1 mac systeem. Zo zijn er bijvoorbeeld genoeg gebouw beheer systemen die heerlijk op een windows draaien. Ook sturingen van complete stallen ( waarbij uitval dus echt dieren werkelijk zullen dood gaan ) draaien op een windows. Om op je broadcast terug te komen. Nee helaas geen mac. Ik werk nog met enige regelmaat bij de lokale omroep bij ons het dorp. Niks mac alleen maar windows. Nu zeg je natuurlijk ja bij jullie ..... Klopt wij zijn niet de grootste. Maar ook een studio 040 ( eindhoven ) maar ook een niet aller kleinste 3 fm werkt met dalet en jawel draait op windows. Ook een 538 draait met jawel dalet en windows. Dan nog meer en meer en meer. Kermis fm 1 van de grootste tijdelijke radio zenders van nl ( alleen tijdens kermis in tilburg ) werkt jawel met dalet en windows. Kortom nogal wat broadcast zenders die toch ook wel wat mogen zeggen draaien gewoon met windows. Dus hier is het niet iets zeggen om het zeggen maar weet ik waar ik ben geweest en wat ik gedaan heb en waar ik mee te maken heb gehad.

Als ik een digico koop van 15000 euro mag ik toch gewoon hopen dat hier het beste in gezet word en niet wat het meest bij de consument gebruikt word. Het is het systeem waar de tafels ( zowel digico als pearl ) echt op draaien. Gaat het op zwart heb je dus echt niets meer.

Dan de software voor een dbx en een zeg ook bpm studio controller. Dit zijn toch redelijk gevestigde merken en producten. Ik zou behoorlijk balen als ik met me mac aan kom en me proccesor niet eens in kan regelen omdat ik een mac heb. Erg handig hoor. Dat er zeer interresante software ( en ook meer ) voor video en beeld bewerking is. Ja klopt geloof ik ook graag en zie het daar ook vaker terug. Daar ligt gewoon een erg sterk punt van mac en in die markt zou ik ook zeer zeker naar een mac kijken. Maar HALLOOOO het gaat om dj software en draaien. Leuk dat het dan meer kan met beeld maar daar heb ik volgens mij niet zo heel veel aan met me controller en traktor.

Dan de ( standaard ) mac grap tja misschien niet netjes maar dat zit er bij nu eenmaal in. Ik roep zo ook net zo makkelijk niet erg netjes dingen over mezelf. Bedoel de term ron en net niet show is echt geen vreemde voor ons als het ergens tegen zit en er wat na elkaar geroepen word. Is misschien een eigenschap die minder is.

Het is gewoon ik heb zelfs nog mijn eerste ( ouwe ) acer laptopje. De accu is een keer vervangen en er zit een uitbreiding in werk geheugen en harde schijf in. Je merkt nu wel bij complexe dingen van hmmmm misschien is het toch wel beter om deze niet meer teveel te gebruiken. Ik heb persoonlijk namelijk nog nooit echt problemen met me machine's gehad. Ik heb toen een flinke poos een mac pro book gebruikt gehad van iemand die er wel bij zweert. Ik liep tegen zoveel problemen en beperkingen aan bij de mac dat het gewoon niet mijn ding is en ik of de wereld er nog lang niet overal voor klaar is. Als ik dan zie dat het wel standje flink in prijs is zonder dat ik er zelf echt meer waarde van heb denk ik hmmmm nee dankje. Betaal ik liever wat voor een leuke hp ( waar ik ook erg positieve ervaringen mee heb. )

Nogmaals er veranderd met de dag wel weer iets in mac en pc land. Helaas is het tot op heden zo dat ik teveel externe spullen van derde heb die niet met mac overweg kunnen. Of ja de mac niet met die apparatuur het is maar hoe je het wil zien.

Dan linnux. Ja heerlijk. Helaas kom je dan weer met de beperking van de rest van de wereld en moet je echt van alles zelf gaan liggen frutselen en dat is ook weer niet mijn ding. Wat we hebben wat kan op een linnnux moet ik zeggen wouw dat is gewoon heerlijk. Doet wat het moet doen. Blijft dat doen. ( draaien nu 1 systeem op linnux met cuelux )

Moet wel zeggen kijk dit is tenminste een reactie waar iemand iets mee kan. Waar het niet ophoud bij tja uhm dat is gewoon zo koop nu maar en het is goed. Dit is tenminste een reactie met kijk daarom dit of daarom dat.

Comment

Ik kan zelf ook een mac aanraden.

Waarom? (jawel, deze keer wel ;-) )

Ik vind zeker niet dat hp / asus / etc. allemaal zooi is. Nee, als ik daar osx op kan krijgen (stabiel) was ik daar waarschijnlijk zelfs voor gegaan. Want ik vind dat alles in windows er gewoon blikkerig uitziet, en vaak niet zo snel als mac is. Ook heb je vaak dat een programma de mac versie vaak wat uitgebreider is.

Apple is wat duur in vergelijking tot de gemiddelde windows merken.
                Maar da's pioneer ook in vergelijking met numark ;-)
                In een donkergrijs verleden heb een hp (of dell?) huppeldepup gehad, liet deze 1 x vallen en einde verhaal. Boem, kapot.

Mijn apple ( macbook pro 15" 2009 ofzoiets ) heb ik al diverse keren zwaar mishandeld, en op de grond gedropt maar bleef het gewoon doen, problemen, helemaal niks ( op inmiddels heeel wat deukjes na dan ;-) )

Met alles waar windows op staat heb ik deze ervaringen als met mac eigenlijk gewoon nog nooit gehad. Alles was net wat minder...

Een groot voordeel van mac vind ik dat alle programma's eigenlijk altijd wel aan staan, maar ergens heel ver backstage. Dus als ik even snel iets moet onthouden, teksteditor en het staat vast. Bij windows eerst helemaal in 'start' gaan zoeken en al dat. Ook bij windows is kruisje = weg, afgesloten. Dit is ook 1 van de redenen dat ik mac fijner vind werken.

Ook heb ik vaak het gevoel dat osx wat stabieler is, valt weinig tot nooit uit / weg.

Wat ik dan wel weer een erg groot nadeel van mac vind is dat er best wel vaak een update is die geld moet kosten, en dat vind ik echt slecht van apple. Bij windows heb je nu net windows 8, maar dat is dan ook meteen 1 grote verandering. Bij apple kost het gewoon erg snel geld.

Wat ik ook nog een groot nadeel is van apple is dat heeel veel programma's alleen voor apple zijn en ik weer voor EU100 windows moet kopen, en dan ook nog voor EU100 parralels om programma's erop te krijgen.
                Dat is voor mij een tijdje terug een reden geweest om bijna me laptop te vervangen. Maar heb het toch niet gedaan, omdat als ik een mac en windows laptop naast elkaar zet en vergelijk de mac er op heel wat punten beter uitkomt (sneller opstarten, sneller laden, internet, etc.)

@ Ronny, hoop dat dit een beetje iets als dat je bedoeld :-)
                Last edited by JanPetersen; Monday-26-11-2012, 20:12.

Comment

Eeeh, volgens mij heeft topic starter allang iets gekocht. :)
                  (Worst wat het zal zijn, als ie maar lekker met muziek bezig is.)

Comment

DJHansCore heeft volgens mij het budget voor een mac niet.

Wat na mijn mening een Windows pc al veel en veel sneller maakt is een SSD. alles wat kan laden gaat gewoon een stuk sneller en je systeem loopt naar mijn idee een stuk stabieler. Als je een HP laptop koopt kan je er een SSD bij kopen en die er zelf in zetten.
                    Als je naar laptops gaat kijken met een SSD er al ingebouwd dan kom je weer in een te hoge prijs klasse. Dus dat valt denk ik af.

Laptops heb je in allerlei soorten en maten, grote 17 inchers tot 12 inchers.
                    er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden, wil je bijvoorbeeld een Dvd brander of een extra hardeschijf (naast je SSD?) voor muziek. Als je dat graag wilt kom je al snel op een wat groter formaat laptop uit.

Onthoud ook dat snelle hardware warm word een kleine laptop heeft simpelweg te weinig ruimte voor een groot koellichaam. Er zit dus over het algemeen snellere hardware in een "grotere" laptop.

Ik raad je dus een "grote" laptop aan omdat je dan waarschijnlijk een 2e hardeschijf slot hebt, een DVD brander en er zit over het algemeen betere hardware in. Een SSD raad ik je ook aan omdat alles dan net wat sneller reageert en betrouwbaarder word. (je hebt natuurlijk wel de kennis nodig om een SSD in te bouwen)

Suc6 met je zoektocht naar laptops.

Gr
                    Robbert-Jan

Comment

Originally posted by JanPetersen View Post
                      I
                      Mijn apple ( macbook pro 15" 2009 ofzoiets ) heb ik al diverse keren zwaar mishandeld, en op de grond gedropt maar bleef het gewoon doen, problemen, helemaal niks ( op inmiddels heeel wat deukjes na dan ;-) )
                      Dit is gewoon een gevalletje waarvoor je hebt betaald. De mbp's bestaan uit 1 stuk aluminium, dat kost gewoon meer dan meerdere stukken gegoten kunststof.
                      Aan de andere kant is de aftersales service van Apple als zeer slecht. Wanneer er dus daadwerkelijk iets mis is met je mbp, dan ga je er voor dokken.

Originally posted by JanPetersen View Post
                      Ook heb ik vaak het gevoel dat osx wat stabieler is, valt weinig tot nooit uit / weg.
                      Os x is inderdaad heel stabiel. En het klopt ook dat ik ooit een windows laptop heb gehad die veel minder stabiel was. Maarja, dan ga je een systeem vergelijken die 4 of 5 keer zo veel kost. Lijkt me niet fair.

Comment

Wat ik zou aanraden is: een laptop met een flinke harde schijf, zit je ook niet zo met externe schijven te klooien. vervolgens een i5 processor, snel genoeg. Werkgeheugen zou ik niet zo naar kijken, inmiddels heb je er voor €35 8gb in zitten (vraagt de laptopfabrikant vele malen meer voor). Op het gebied van merken zou ik het bij Sony, Asus en Hp houden. Zitten degelijk in elkaar en je betaald er niet de hoofdprijs voor.

Een paar voorbeelden.

Asus R500VM-SX142V
                        Sony Vaio SVE1512W1EB
                        Asus N56VM-S3086V Heel mooi apparaat.

Evt. geheugenupgrade zou je met deze kunnen doen:
                        Corsair 4 GB DDR3-1333

Comment

en bedankt he

Comment

Het mooiste van de meeste mensen die overgestapt zijn vind ik meestal dat ze zeggen. Ja het is gewoon sneller en kan meer dan me oude laptop. Kijk daar zit al een behoorlijk belangrijk verschil. De meeste die vergelijken hebben een oude laptop van zeg 3 misschien 4 of zelfs 5 en meer jaar oud vervangen voor een nieuwe mac. Ik mag dan ook hopen dat deze meer presteert dan wanneer je je oude pc / laptop zou gebruiken.

Maar goed zoals al meerdere keren gezegd er is voor beide iets te zeggen. Zo brengt ook dus ook elk systeem zijn kenmerken, eigenschappen en helaas ook prijs met zich mee.

Comment

1. Ik adviseer ( zonder beperking van budget een mac )
                              Dit omdat IK ZELF dit het fijnste vindt voor dj-gebruik.
                              Moet ik werken met een ( niet-embedded) windows systeem in een live situatie levert dat altijd ergernis op.

Voor de gene die hierover vallen: lees de reactie nog eens en bedenk dat die mischien ook anders kan zijn bedoeld dan je denkt:

"altijd goed" .... Het maakt niet uit welke versie je neemt ze volstaan allemaal...

2. Er wordt aangegeven dat hier geen budget voor is:

3. Er worden andere adviezen gegeven: oh nee wacht er breekt wederom een bax-oorlog uit omdat fanboys elkaar gaan bestoken met (onzinnige) argumenten waarom het ander systeem beter zou zijn.

Zal ik eens een grote verassing vertellen:
                              Er is geen van de twee "het beste": elk susteem heeft voor en tegens en hoe die tegen elkaar afgewogen worden is voor iedereen anders.

Klaar punt uit: de eerst volgende die nu nog een argument voor of tegen een van de twee systemen geeft moet een rondje geven op de volgende bax-opendag. ;)
                              Last edited by SLGV; Wednesday-28-11-2012, 19:03.

Comment

Als bax dan toch weer gratis voor de drankjes en hapjes zorgt ben ik niet de beroerste om te trakteren hoor ;).

Ergens denk ik ook niet dat een discussie ( oorlog ) wat dan ook erg slecht is. Ik bedoel je krijgt nu wel opeens erg veel info en argumenten over een bepaald product.

Maar ik denk dat hier de grootste strijd wel weer gestreden is. De ts heeft zijn denk ik nodige gegevens. Als er nog vragen of opmerkingen zijn kan de ts volgens mij zelf wel weer vragen stellen voor meer info.

Comment

Working...
                                X