Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pioneer DJM-850 vs Denon DN X1600

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Pioneer DJM-850 vs Denon DN X1600

Hallo!

Ik ben nu al eventjes aan het kijken om mijn gear te upgraden. Ik ben DJ en producer en ik zou mijn upgrade natuurlijk zo rendabel mogelijk willen doen.

Momenteel heb ik het volgende in mijn setup:
    • 2 x JB Systems HighQ30D TT's (DJ)
    • Denon DN-X120 (DJ)
    • Reloop Digital Jockey 2 (DJ)
    • Line 6 tonepod (producen)

Van de Reloop ben ik echt allesbehalve tevreden, maar ik hou hem voorlopig bij. Al is het maar om wat extra MIDI-knoppen opzij te hebben. De DN-X120 is voor het geld dat ik hem gekocht heb, een goeie mixer, maar het is niets professioneel natuurlijk.

Wat wil ik met mijn upgrade doen?

Ik wil eerst en vooral een kwalitatieve mixer, voor thuisgebruik. Wat versta ik hieronder? Ik wil een mixer hebben, waarbij ik op 'clubniveau' kan mixen. Het is altijd een kleine 'shock' als ik thuis van de Denon of Reloop, naar een Pioneer switch voor live gebruik. Belangrijk detail, ik kan frequent een DJM900 Nexus gebruiken bij een vriend thuis, dus ik ga sowieso nog voldoende ervaring opdoen met de Pioneers, die toch overal staan.

Tegelijkertijd wil ik met mijn upgrade ook overstappen naar timecode met vinyls. Oorspronkelijk dacht ik om een Audio 6 aan te kopen en zo over te stappen naar Timecode, maar ondertussen zijn er een aantal heel sterke mixers op de markt met een Traktor certified interface, zoals de DJM-850/900 en de Denon DN-X1600/1700. Zo kan ik de aankoop van een Audio al verwaarlozen.

En dan als laatste -en ook het moeilijkste-, wil ik mijn mixer voorlopig ook gebruiken als audio interface om te producen in Ableton. Ik ben voorlopig echt nog maar een heel basis-producer en ik veronderstel dat het wel nog een jaartje of 2 zal duren vooraleer ik op een bepaald niveau kom. Maar ik zou toch graag nu al een iet of wat kwalitatieve geluidskaart willen hebben, om dan eventueel binnen een jaar of 2/3 te investeren in een degelijke audio interface.

Uiteindelijk ben ik dan uitgekomen bij 2 mixers, die min of meer in mijn budget passen. De DJM-850 en de Denon DN-X1600. Beide zijn mixers op clubniveau, 4-kanaals, hebben de Traktor-interface en kan ik als audio interface gebruiken.

Zowel Denon als Pioneer zijn dijken van merken en hun producten zijn ook kwalitatief, maar bij Pioneer heb ik toch altijd het gevoel gehad dat je ook een serieus stuk voor het 'merk' betaalt, terwijl je dat bij Denon bijlange niet hebt. Het vervelende aan de zaak is wel dat ik nergens in de buurt een DN-X1600 ten gronde kan testen, dus ik ben nu volop bezig met research rond deze mixer.

Dus, om de belangrijkste vragen samen te vatten: DJM-850 of DN-X1600 en in welke mate is het aan te raden om een DJ-mixer als externe geluidskaart te gebruiken bij het producen?

Alvast hartelijk bedankt!
    Last edited by xDama; Sunday-13-01-2013, 21:11.

Hoi xDama,

Geen verstand van die DJ spul maar,

"Maar ik zou toch graag nu al een iet of wat kwalitatieve geluidskaart willen hebben, om dan eventueel binnen een jaar of 2/3 te investeren in een degelijke audio interface."

Wat mankeert er aan die je nu al hebt dan?

Comment

Originally posted by xDama View Post
      Zowel Denon als Pioneer zijn dijken van merken en hun producten zijn ook kwalitatief, maar bij Pioneer heb ik toch altijd het gevoel gehad dat je ook een serieus stuk voor het 'merk' betaalt, terwijl je dat bij Denon bijlange niet hebt.
      Dat is ook eigenlijk wel zo. Met de X1600 en DJM850 helaas geen ervaring, maar kort geleden een DJM800 en een Denon X1100 naast elkaar gehad en dan schrik je toch wel een beetje. De DJM800 klinkt in vergelijking zo slecht, alsof er een 6:1 compressie over het signaal zit, niet te geloven...

Comment

Originally posted by BT-Studio View Post
        Hoi xDama,

Geen verstand van die DJ spul maar,

"Maar ik zou toch graag nu al een iet of wat kwalitatieve geluidskaart willen hebben, om dan eventueel binnen een jaar of 2/3 te investeren in een degelijke audio interface."

Wat mankeert er aan die je nu al hebt dan?
        Nu heb ik een eenvoudige Line6 tonepod, die ik ooit gekocht heb om digitaal gitaar te kunnen opnemen. Op zich beter dan een standaard geluidskaart, maar qua geluidskwaliteit/latency/etc is dat bijlange niet zo denderend. :)

Originally posted by renevanh View Post
        Dat is ook eigenlijk wel zo. Met de X1600 en DJM850 helaas geen ervaring, maar kort geleden een DJM800 en een Denon X1100 naast elkaar gehad en dan schrik je toch wel een beetje. De DJM800 klinkt in vergelijking zo slecht, alsof er een 6:1 compressie over het signaal zit, niet te geloven...
        Ja, het is wennen aan een Pioneer. Ik heb al een paar keer op een 900 Nexus gedraaid en in ik heb inderdaad een gelijkaardig gevoel qua audio-output. Een bijzonder krachtig en sterk signaal, maar tegelijkertijd het gevoel alsof daar een stevige portie compressie op zit, waardoor ik een pak minder subtiel kan mixen.

Ondertussen ben ik er al een aantal dagen uit, wat ik ga doen. De DN-x1600 is besteld en met een beetje geluk heb ik hem dit weekend. Voorlopig gebruik ik de interne audio interface om te producen, maar ik ga op termijn opnieuw een spaarspotje aanleggen, om redelijke audio interface bij te kopen.

Ik ben wel enorm benieuwd naar de DN-x1600!

Comment

Working...
        X