Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vragen beginnende producer.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vragen beginnende producer.

Hallo Mede-muziekliefhebbers,

Ik ben Wouter Stap, 15 jaar en soort van beginnende producer. Heb al vaak op dit forum gekeken en weet wat ik zo langzamerhand nodig heb. Maar sommige dingen zijn me nogal onduidelijk.

Ik heb verschillende demo's gedownload. FL Studio vond ik zeer interessant ; het was erg overzichtelijk. Maar als ik bijvoorbeeld kijk wat ik nog meer zou kunnen aanschaffen, nadat ik de software + Goede studioboxen, zie ik een Synthesizer en een Midi-Keyboard/Controller. Ik weet al wat een Midi-Keyboard is, maar niet wat een Synthesizer is. Ik zoek overal op, maar het wil me maar niet duidelijk worden.. En wat is dan bijv de Sylenth1 of de Nexus ?

Ook heb ik een demo van Reason gedownload. Ik kon hier niet veel mee, is Reason misschien makkelijker met Midi-Keyboard ?

En wat zijn precies samplers ?

Veel vragen, maar ik hoop dat één of meerdere hierop kunnen reageren en-of mij helpen.

Vriendelijke Groet

Wouter Stap

Hoi Wouter!

Ik ben zelf geen producer, dus ik kan je niet een al te uitgebreid antwoord geven, maar misschien heb je er wat aan.

Over je sequencer: Het is goed dat je hier en daar wat demo's gedownload hebt, ik zou zeggen, probeer een tijdje eentje uit. Lees/bekijk veel tutorials en probeer er een tijdje mee te werken. Je kan altijd nog overstappen, en je zult de volgende sequencer sneller onder de knie hebben. Ook is het handig om te weten wat verschillende programma's kunnen, en je leert er altijd van.

Een MIDI keyboard is een device wat communiceert met MIDI-signalen. Een signaal wat uit cijfers bestaat, en niet uit audio. Een MIDI-Keyboard kan dus als jij een toets indrukt, de gegevens van die noot versturen (bijvoorbeeld de pitch, velocity, en duration). Door dat te versturen naar je DAW of een plugin kan die dat koppelen aan bijvoorbeeld een piano of vioolsample en die zal dan met de juiste pitch, velocity en duration klinken.
    Een synthesizer geeft als output wel audio. Er zijn een hoop verschillende soorten synths, en ik weet er het fijne niet van. Maar een synth genereert bijvoorbeeld audio door bepaalde waveforms (sinussen, zaagtanden, blokgolven, enz.) bij elkaar op te tellen of met elkaar te laten moduleren. Hierdoor zijn er oneindig veel geluiden nodig. Ook kun je als input een ander instrument gebruiken en daar van alles mee doen.
    Een sampler is een vorm van synthese, waarbij je ingeladen geluidssamples kunt beinvloeden op allerlei manieren, door bijvoorbeeld de afspeelsnelheid te veranderen, te pitchen, stapelen, moduleren, enz. enz.

Nogmaals, ik ben helemaal niet bekend met synths en dergelijke. Iemand anders kan dat vast veel beter uitleggen. Maar ik vind het gewoon leuk om te reageren want dat is voor mij ook weer leerzaam. Dus opmerkingen/verbeteringen zijn welkom!

Comment

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik begrijp het nu toch wat meer. Is er iemand die toevallig ervaring heeft met Reason ? Toen ik de demo een tijdje had gedownload en ik me er echt in verdiept had merkte ik al gauw dat dit niet zo heel makkelijk was. Heb je hiervoor nou een Midi-Keyboard voor nodig ?

Comment

Je hebt niet per se een midi keyboard om sounds te maken. Maar het is altijd handig als producer. Je kan ook de noten inklikken in je piano roll. Het klinkt vaak minder natuurlijk, en is tijdrovender en niet goed voor je RSI, maar het kan wel. Het kan zijn dat Reason ingewikkeld is, maar elk programma heeft ook weer zijn voordelen. Welk programma je ook kiest, je moet sowieso gaan oefenen. Als je voor Reason wilt gaan is het handig als iemand die je kent je misschien even de basis principes uitlegt. Dan kan je zelf verder leren.

Comment

Ja helemaal gelijk, er zijn verschillende programma's voor het producen.
          Ik gebruik zelf FL Studio en Ableton Live, met een aantal plugins.
          Fl studio heeft de meest overzichtelijke lay-out, maar minder opties.
          Ableton zit daarintegen wat moeilijker in elkaar maar heeft ook meer opties.
          Reason is een nog moeilijker programma waar ik zelf ook haast niks van snap.
          Maar het ligt er vooral aan wat jij het fijnst vindt werken.
          Als je ooit nog bijvoorbeeld een launchpad of zoiets dergelijks koopt, kun je beter voor ableton gaan, omdat launchpads gemaakt zijn voor ableton.
          Je bij de launchpad dan wel een lite versie van ableton maar dan heb je veel minder opties.
          Maar voor het beginnen zou ik persoonlijk voor fl studio gaan, het is makkelijker en overzichtelijker. Als je dat snapt kun je switchen naar een programma.
          Dat heb ik zelf ook gedaan.

Comment

Working...
          X