Announcement

Collapse
No announcement yet.

welke geluidskaart

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• welke geluidskaart

Hallo allemaal ik heb eens een vraag.
    Wat raden jullie voor geluidskaart aan.
    Ik heb een mini laptop en nu draai ik de arturia 49 erop
    Maar zoals verwacht trekt mijn laptop dat geluid niet kraakt piept .
    Iedergeval het klinkt nergens naar.

Wat zijn je eisen en budget? Bijv. wat wil je aan kunnen sluiten? Wil je fantoomvoeding voor een condensatormicrofoon (microfoon bedoeld voor in de studio, die hebben een aparte voeding nodig om te kunnen werken. Veel geluidskaarten hebben zo'n voeding)? Heb je zelf al iets in gedachten?

Comment

Kevin, Piep en kraak is meestal de computer niet de geluidskaart.
      Al die data moet verwerkt worden en als dat niet (op tijd) gebeurt krijg je piep en kraak.
      Een ander geluidskaart gaat daar niks aan veranderen.

Comment

Dat hoeft niet. Ik heb net een nieuwe geluidskaart (maar BT, jij weet dat inmiddels al), en ik had eerst af en toe wel gekraak e.d. en nu ben ik daar vanaf. Dit komt dan doordat de geluidskaart wat taken overneemt van je processor, heb ik horen zeggen. Of dat klopt, weet ik niet. Maar bij mij werkt het wel.

Comment

Er zijn geluidskaarten met een z.g. DSP (Digital Signal Processor) welke taken kunnen overnemen van de computer.
          FireWire DSP-kaart met 4 SHARC DSP’s, voor Mac en Windows 7. Wordt geleverd met alle plug-ins van Universal Audio. Deze emuleren de legendarische studio-effecten van grootse merken uit de professionele audiowereld.

Asio (met een niet al te kleine buffer) geeft de computer ook "ruimte". (Maar geeft ook vertraging in geluid) Goede drivers helpen natuurlijk ook een boel. (DJMa5treat) :)
          Kliks en plops komen veruit in de meeste gevallen doordat de processor (vooral voor audio) niet op tijd zijn taken kan uitvoeren.
          Ook kiezen voor niet absurde hoge sample en bit rates kan helpen. :)
          Leesvoer: http://www.bt-studio.nl/e-books/
          Last edited by BT-Studio; Friday-15-02-2013, 21:54.

Comment

geluidskaart

als eerst bedankt voor de reacties .
            het is eigenlijk heel simpel ik wil mijn midi controller arturia 49 keybord.
            met de fabrik software gewoon laten lopen dus geen gekraak nu hoor ik somige geluiden niet eens .
            dus als ik het gewoon goed begrijp trekt mijn computer dat gewoon niet.
            en ik heb er best wat voor over maar een dsp van 4000 euro gaat hem niet worden haha

Comment

Originally posted by DJMa5treat View Post
              Wat zijn je eisen en budget? Bijv. wat wil je aan kunnen sluiten? Wil je fantoomvoeding voor een condensatormicrofoon (microfoon bedoeld voor in de studio, die hebben een aparte voeding nodig om te kunnen werken. Veel geluidskaarten hebben zo'n voeding)? Heb je zelf al iets in gedachten?

uuuhm een arturia 49 is een keybord

Comment

DSP van 4000 euro is wat overdreven. Maar als je allemaal plugs moet gaan kopen dan gaat het snel richting de 2000 euro. Hoewel ik UAD aan iedereen kan aanraden, lijkt mij het alles behalve een goede keuze voor je.

Een minilaptop. Dan denk ik al gauw aan een 2 core processor met een kloksnelheid van misschien 2 GHz. Ja eerlijk is eerlijk, dat is geen computer waar je op kan produceren. Bij het eerste de beste projectje waar je meerdere sporen met plugins hebt lopen, zal je processor niet genoeg rekenkracht hebben om de audio te verwerken. En dat gaat een geluidskaart zeker niet oplossen.

Dus ga sparen voor een super laptop of normale tot super desktop. ;)

Comment

Nu het verhaal zich (mede dankzij LesterSuvon, waarvoor dank :)) draait naar een desktop/laptop om überhaupt wat te kunnen kan ik het volgende al vermelden.

De techniek is tegenwoordig vergevorderd genoeg dat je voor 400 euro (zelf - assemblage) alles qua desktop kan hebben om een tijdje vooruit te kunnen. Grootste prijzen klappers zijn de CPU, moederbord & opslagruimte (naar gelang van de gewenste ruimte)

Je hebt uiteraard ook nog de voeding, RAM, eventueel een videokaart voor Dual-screen in de toekomst (ik raad sowieso een externe videokaart aan. Hoeft maar 10 euro te kosten als je ff goed zoekt, CD/DVD (dual) lezer voor installatie programma's. Een geschikte behuizing en je bent hardware matig klaar.

Een OS op de kop tikken kan wat lastiger wezen.

Een geluidskaart zal niet bijzonder veel uitrichtten als je capaciteiten van je laptop/desktop inderdaad niet sterk genoeg zijn.

Ook is een belangrijke vraag of je stationair of on the road veel muziek componeert? Veel thuis en dan componeren = Desktop per definitie. (Veel meer bang for the buck zoals het noemen)

On the road ligt het eraan hoeveel je weg bent en hoe vaak je eraan kan werken. Is het minimaal (minder dan een uur per dag?) wacht dan gewoon tot je thuis bent en werk er dan aan op je desktop. Een desktop geniet bij velen om te starten de keiharde absolute voorkeur.

Soms is de ruimte er niet voor of zijn er andere redenen. Mocht je wel de kans zien om een desktop kwijt te kunnen raad ik 100% dat aan.

@TS, draaien met arturia 49? In het algemeen kan je niet draaien met een (midi?) 'keyboard'?

Comment

even meeliften op dit topic

Ikzelf zoek ook naar een niet al te dure externe geluidskaart voor mijn vaste ( draaipc ) bij voorkeur iets met 2 kanalen zodat ik 2 geluidskanalen naar mijn mixer kan sturen . ( voorluisteren en draaien ) input is niet belangrijk

Wat is een goede kaart voor mijn doeleinde ?

Comment

@hierboven, Er lopen wat dingen door elkaar.

1 - Wil je geen inputs en 2 outputs? Indien ja, dan bedoel je 1 master uitgang en 1 monitor uitgang. Geen 2 kanalen zodat ik 2 geluidssignalen naar je mixer kan sturen
                      2 - Waarom wil je in godsnaam 2 dezelfde output kanalen (ik ga hierbij van stereo uit) naar je mixer sturen? Als dat al geen interne verwarring in je apparaten bezorgt dan wel kortsluiting, kan je 1 output kanaal op je mixer makkelijk opsplitsen daar.
                      3 - Draaipc? Dit topic is gemaakt door iemand die een geluidskaart zoekt die produceert. Daarnaast heb ik ook al diegene gecorrigeerd in mijn post boven jou. Voorbeluisteren in een studio vind ik overigens wel een giller van een quote eerlijk gezegd haha!
                      4 - Goede kaart voor jouw huidige doeleinde? Geen. Wanneer je een duidelijker verhaal kan maken wat je wilt kom dan maar is terug. Idem dito voor je maximale budget wat ik mis.

Comment

Volgens mij bedoeld marcelbrndw 1 stereo kanaal welke muziek afspeelt en 1 stereo kanaal om (zonder dat deze over de speakers wordt afgespeeld dus) te gebruiken als 'voorluisteren'. :) En dus niet 'het zelfde' als eerste stereo kanaal.
                        Niet voor "producen" maar voor DJen. Toch?
                        Volgens mij voldoet elk 5.1 (omdat het alleen om uit gaat) hier wel aan.

Comment

"Even meeliften op dit topic" - haha:D

Hoewel ikzelf geen ervaring ermee heb, lijkt mij dit een erg goede keuze.
                          Het kost weinig en Native Instruments is toch wel een grote naam in dj-land. Daarbij zijn de andere gebruikers er erg tevreden over.
                          Last edited by LesterSuvon; Sunday-17-02-2013, 00:14.

Comment

geluidskaart

goeiemorgen
                            bedankt voor de andwoorden .
                            maar mijn vraag was simpel beantwoord .dank hiervoor
                            ik ben dus gewoon toe aan een beter computer dacht ik al haha ik produceer ook niet op die mini laptop dus das makkelijk

dank aan allen die gereageerd hebben

Comment

Kevin,

voldoet je pc aan deze specs? : PC/Windows: 1 GB RAM; 2 GHz CPU

enne mensen de topicstarter heeft een arturia 49
                              dat is een midicontroller/keyboard welke met een softsynth (Analog Experience - The Laboratory0 geleverd wordt al dan niet geimplenteerd in een DAW

zoals ik zijn probleem zie probeert hij er nu geluid uit te krijgen door de Analog Experience - The Laboratory aan te sturen

Dit heeft dus NIKS met draaien te maken

@kevin heb je al geprobeerd met asio4all je laptopgeluidskaart aan de praat te krijgen?
                              deze moet je in je software dan wel selecteren als asio, je kunt fdaarna eventueel met buffergrote spelen
                              dit zo je plop/pliep/kraak en latency te goede kunnen komen

Comment

Working...
                              X