Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vraag over Maschine of iets vergelijkbaars

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vraag over Maschine of iets vergelijkbaars

heee iedereen,

Ik wil de maschine mikro mk2 kopen om zelf liedjes te maken.
    Is dit handig of zijn er betere apparaten in de prijsklassen van 300 euro.

Alvast bedankt.

Topic verplaatst vanuit de kennisbank naar 'computer en studio' .

Daarnaast wil iedereen op het forum snel advies. Dus een topic aanmaken met 'Dringend advies nodig !!!' is niet nodig. Sterker nog, de meesten zullen het topic overslaan met een dusdanige titel, omdat het de lading niet dekt.

Terugkomend op je vraag, het ligt er helemaal aan wat je wensen, eisen en budget zijn. De Maschine kan een mooie aanvulling zijn op een reeds bestaande of beginnende studio, maar zorg er ook zeker voor dat je een goede computer/laptop hebt waar het hele spul op moet komen te draaien. Immers, de Maschine is geen stand-alone product zoals de Akai MPC's die vroeger veel gebruikt werden.

Verder kan de Maschine (Mikro) inclusief bijbehorende software in een willekeurige DAW draaien, wat een voordeel is wanneer je ook andere elementen aan je tracks wilt gaan toevoegen die je niet zo makkelijk met de Maschine kunt toevoegen (zoals lange vocals).

Toch denk ik dat verschillende andere studioliefhebbers hier je nog verder op weg kunnen helpen met advies, zeker als je ons vertelt wat je inmiddels al hebt qua studiomateriaal.

Comment

Het klinkt heel erg alsof je tracks wilt maken met alleen de maschine. Of is dit niet het geval?
      Zoals Rick al aangaf, is de maschine niet stand-alone te gebruiken en zou het een uitbreiding moeten zijn van ...

Als je wilt beginnen met je eigen nummer maken, dan moet je op zoek gaan naar een DAW (ofwel digital audio workstation). Dit is een stuk software dat de basis vormt van je studio en dus de basis voor het producen van muziek. Veelgebruikte DAW's zijn Logic (alleen mac), Ableton Live, FL Studio, Studio One, etc. etc.

Ga jezelf vooral veel inlezen, er staat meer dan genoeg op het internet en wie weet kan je binnenkort al je eerste nummer maken.

Succes!

Comment

Heee

Ik heb voor de rest geen apparatuur wel een laptop met Windows 8,
        maar ik wil echt beginnen met eigen liedjes maken en ook life mee spelen.

Grtjes Floran

Comment

Je wilt dus zelf live inspelen? Als producer begrijp ik?
          Wil je met je controller en laptop samen of alleen met de controller spelen?

Comment

Nee ik wil echt zelf sample's en tracks maken en met me laptop en dan de maschine mikro als dat een geschikt apparaat is

Comment

Prijsklasse 300 euro is het een zeer goed apparaat, je hebt ook de concurrent met de akai mpd 32. http://www.bax-shop.nl/midi-drumpads...t-details.html

Comment

Mij lijkt Ableton Live de beste software voor jouw toepassingen. Ableton heeft een heel goede Live functie (duh, anders zou het ook gaan Ableton LIVE heten), hij heeft namelijk een goede, overzichtelijke view met alle samples die je in je programma hebt staan. Ook zijn effecten makkelijk te besturen. Verder is het ook voor 'gewoon' produceren heel goed in gebruik. Alles is overzichtelijk en elke dag ontdek je weer meer functies die je dan kan toepassen in je muziek. Natuurlijk kun je ook externe plugins zoals Massive, Reaktor, FM8, etc. importeren (maar dat kan met elke produceer software). Wel een groot nadeel aan Ableton is dat het niet geschikt is voor beginners. En dat is ook echt een probleem. Ableton heeft in het begin een heel steile leercurve. Als je het eenmaal onder de knie hebt, dan gaat het heel wat makkelijker. Maar voor een beginner is het zo goed als onmogelijk om dat traject van intensief leren te doorlopen. Simpelweg omdat je al heel snel vastloopt. Je weet niet waar wat zit, wat wat doet, kortom, je ergert je te pletter aan de software. Ik zou het daarom alleen aanraden als er iemand is die je daar bij wil helpen. En dan ook intensief. Vanaf de basics. Wil je echter liever beginnen met makkelijkere software, dan kan je ook gaan voor FL studio. Die heeft echter geen goede live functie. Ik heb nog nooit een live productie met FL studio gezien/gehoord. Gewoon omdat FL studio niet zo'n view heeft waarin alle samples die je voor een bepaald nummer hebt staan. Fl heeft echter wel een hele makkelijke leercurve. Daarom beginnen heel veel mensen met FL studio. Ook is het vergeleken met andere software, niet duur.
                Wat ik je in ieder geval kan aanraden is om een aantal soorten software uit te proberen,. Download de demo, en dan kies je zelf wat je het fijnste vind werken.

Comment

Begin dan eerst fatsoenlijk om te gaan met de software voordat je zo'n maschine koopt. Daarbij is dergelijke software ook een flinke aankoop.

Met DJMa5treat ben ik het niet eens. Ableton Live is zeker niet onmogelijk moeilijk voor beginners. Sterker nog, alle DAWs werken ongeveer met hetzelfde principe. Wanneer je de ene DAW in de gaten hebt, dan snap je het principe van allemaal eigenlijk wel.
                  Ja, ik geloof best wel dat een beginner eerder leuke loopjes kan maken in FL. Maar dat noem ik geen produceren. Wanneer je begint met serieus produceren, dan is FL net zo moeilijk als ieder ander DAW.

Je moet er gewoon 1 kiezen die je mooi vind, welke je fijn vind werken. De Live functie van Ableton kan inderdaad een meerwaarde voor je zijn.
                  Maar uiteindelijk moet je veel uren en uren maken om het te leren. En welke DAW je dan gebruikt maakt dan ook niet meer uit.

Comment

Nou ik heb toen ik begon met producen, de demo van ableton live geprobeerd. Voor mij was dat toen echt onmogelijk, daarna had ik magix gekocht kreeg ik vrij snel onder de knie, daarna fl studio, ging ook redelijk 4 maanden geleden weer ableton geprobeerd, en ik had er haast geen problemen mee. Sindsdien gebruik ik ook Ableton.

Ik zou dus niet meteen beginnen met ableton maar met bijv. fl studio, als je dat onder de knie hebt kun je bezig gaan met ableton en dan hardware gaan kopen.

Comment

Misschien dat het dan ook met de leeftijd en/of voorkennis te maken heeft. Maar in mijn ogen blijft het feit dat je veel uren en uren moet maken, of dat nou FL is of iets anders.

De TS kan voor zichzelf het beste inschatten wat dan voor hem het beste is.

Comment

Ja, dat zou kunnen, ik had totaal geen voorkennis (en natuurlijk jong :P).

Maarja hij moet maar gewoon een aantal demo's proberen.

Comment

Originally posted by dwdw1998 View Post
                          Nou ik heb toen ik begon met producen, de demo van ableton live geprobeerd. Voor mij was dat toen echt onmogelijk, daarna had ik magix gekocht kreeg ik vrij snel onder de knie, daarna fl studio, ging ook redelijk 4 maanden geleden weer ableton geprobeerd, en ik had er haast geen problemen mee. Sindsdien gebruik ik ook Ableton.

Ik zou dus niet meteen beginnen met ableton maar met bijv. fl studio, als je dat onder de knie hebt kun je bezig gaan met ableton en dan hardware gaan kopen.
                          niet helemaal mee eens.......heb jij bijvoorbeeld aan de rechterkant de help er weleens op na geslagen?
                          staan genoeg tutorials in over hoe met het programma om te gaan en links onderin het venstertje kun je zien wat een knop doet als je er met je muis boven hangt
                          allemaal erg handig als je net in ableton begint

ook op youtube is er zat te vinden

@topicstarter

maschine is een aanvulling als je al een goede laptop hebt met een DAW erop
                          en als je live in wilt spelen zou ik eerder een keyboard/controller adviseren
                          ik gebruik zelf een M-audio axiom 49 omdat ie ook lekker veel draaiknoppen en sliders heeft die je kunt toewijzen in je DAW
                          Last edited by Bassline; Friday-01-03-2013, 17:27.

Comment

Originally posted by Bassline View Post
                            maar hee das voor watjes en dat klikte je natuurlijk gelijk weg;)
                            Ik denk dat het voor zich spreekt dat dit soort reacties helemaal nergens voor nodig zijn en ik ook niet meer wens te zien.

Comment

was met een knipoog rick

Comment

Working...
                              X