Announcement

Collapse
No announcement yet.

Headphones VS Monitors

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Headphones VS Monitors

Hallo Bax-leden!

Weer een tijdje terug dat ik wat gepost heb op het baxforum.

Ondertussen heb ik mijn alias veranderd naar Royal Junk en twee releases op mijn naam staan dus de producties gaan lekker.

Maar nu wil ik uitbreiden, cheap speakers doen t voor mij niet meer als het aankomt op de mix/mastering.

Ik heb al wat rond gekeken op google e.d. en daar komen steeds meer mensen met het idee gewoon te produceren op degelijke headphones (duurdere in hun klasse) omdat veel mensen tegenwoordig muziek via oortjes luisteren en daardoor is het geluid ongeveer gelijk. snapje?

Ik vroeg me af wat jullie hiervan vinden.. geld voor dure speakers heb ik op het moment niet (dan denk ik aan 400€ per stuk speakers). Krk Rp 6 leek me ook wel wat maar dat is eigenlijk ook net niks, dan blijft het zo dat je beter iemand anders kunt laten masteren. Dus dat zou zonde zijn van het geld, lijkt mij.

Maar goed, ik ben benieuwd wat jullie vinden!

Persoonlijk heb ik een ultrasone 750 pro hoofdtelefoon. Dit is een gesloten hoofdtelefoon die het erg goed doet om mee te produceren. De klank is erg netjes en zelfs naar mijn mening een stuk beter dan de wel bekende sennheiser.

Kortom een erg fijne hoofdtelefoon. Klank is erg netjes zit toch wel erg comfortabel voor een hoofdtelefoon. Maar tja het is wel een hoofdtelefoon. Zo heb ik ook nog op maat gemaakte in-ears. Is wel een flink stuk duurder maar geloof me meer dan waard. Klinkt nog veel gedetailleerder en gaat ook niet irriteren na langer in hebben zoals de hoofdtelefoon.

Ook verschillende monitoren heb ik in me bezit. Kan je 1 ding zeggen. Jah heerlijk om mee te produceren. Echt produceren doe ik helaas niet meer de afgelopen jaren al weer omdat ik er eigenlijk niet de tijd voor heb en als ik de tijd heb ik er geen zin in heb. Dus heel veel meer dan snel wat in elkaar knippen en plakken met een beetje fatsoenlijke afwerking zit er op het moment niet in.

Ik bezit nu op het moment ook een setje krk 6 maar deze zitten gewoon op me home cinema set. Dus snel ff wat knippen en plakken wil ik ze nog wel eens voor gebruiken maar als het toch nog wel iets meer is gebruik ik meestal mijn 4312 speakers van jbl. een keer ergens tegenaan gelopen en ik moet heel eerlijk zijn dat ondanks ik geen jbl fan ben deze toch wel erg lekker werken.

Maar dan waarom de monitoren. Niet de in-ears of de hoofdtelefoon. Klinkt misschien raar maar ik voel me opgesloten en in een soort van ander wereldje als ik me oortjes in heb of me hoofdtelefoon op. Alsof ik even van de wereld af ben en echt alleen daar mee bezig. Klinkt raar maar het gevoel wat ik erbij heb vind ik toch anders en minder prettig. Het kan wel maar vreemd genoeg heeft het toch zeer zeker niet mijn voorkeur.

Comment

bedankt voor je mening!

Telt zeker mee in mijn overweging.

Ik heb inderdaad ook het gevoel dat een headphone niet de ruimte biedt (als je begrijpt wat ik bedoel) die geluid nodig heeft. Een home cinema set geeft meer diepte en gevoel aan geluid. Maar des al niettemin ben ik nog steeds niet zeker over mijn keuze.

Headphones geven wel weer een beter detail over de productie die je maakt (gelezen) dus lijkt me beter en daarnaast heb je vrijwel niet te maken met akoestiek.

Blijft voor nu een twijfel.

Comment

Een hoofdtelefoon kan erg praktisch zijn voor producing-werkzaamheden (bijvoorbeeld als je 's nachts heel creatief wordt... ;)), maar de ruimtelijkheid en het stereobeeld van een set monitoren ga je niet helemaal benaderen met een hoofdtelefoon. Het punt is, de drivers van je rechterspeaker hoor je ook in je linkeroor (maar de linker drivers overheersen), terwijl oorschelpen helemaal afgesloten zijn. Hierdoor krijg je dus een heel ander geluidsbeeld en het is erg lastig om dat met in-ears of een hoofdtelefoon te evenaren.

Comment

Het zou niet Headphones vs monitors moeten zijn maar en.
          Kans dat je muziek op headphones wordt beluistert is natuurlijk groot vandaag de dag maar wellicht ook in de auto of over speakers. Wel zo handig om te weten of het daar dan ook een beetje op klinkt. Wat Rick al vermelde zal over speakers de boel elkaar kunnen beinvloeden (Denk aan fase problemen) welke je met een hoofdtelefoon er niet uit haalt.
          Dus ik zou zeggen, een goed hoofdtelefoon en leer je speakers kennen.

Comment

Ja wat u zegt BT

Het lijkt mij dus nu de beste optie op een headphone te kiezen (shure o.i.d.) en dan daar alles op produceren en als er stereo imaging moet gebeuren dat via de speakers doen zoals ik het altijd al heb gedaan.

Bedankt voor jullie reacties, ooit op een dag zal ik wel investeren in studio monitoren maar dat komt later wel :)

Comment

Bij mij is het ook beide. Maar eerlijk gezegd gaat er niets boven monitoren in mijn geval. Op een hoofdtelefoon hoor ik het op een gegeven moment niet meer. Ik weet niet hoe ik dat moet beschrijven. Het komt erop neer dat ik mijn hoofdtelefoon vaak gebruik als referentie en om opzetjes te maken. Maar het preciezere werk kan ik echt alleen op monitoren.

Maarja masteren op monitoren. Ruimte behandelen plus een setje near-field die voor mastering geschikt zijn, dan ben je wel een meervoud van 400 euro kwijt.

Edit:
              Als ik je een hoofdtelefoon mag aanraden. Luister absoluut eens een keertje naar de beyerdynamic dt 770 Pro.
              Last edited by LesterSuvon; Thursday-23-05-2013, 20:23.

Comment

Is een Shure 840 in combinatie met een focusright scarlet 2i2 aan te raden?

Comment

Oke ik zit nu erg te twijfelen.

Ik ben niet in staat om de headphones te testen, maar muziek scholen raden de AKG 271 MKII aan maar anderen vinden de Shure 840 toch beter klinken.

Heeft iemand ze getest?

Comment

Ik heb deze beiden gehoord. Eerlijk gezegd kan ik me niet meer precies herinneren hoe ze waren. Enige wat ik wel weet is dat degene die ik uiteindelijk heb gekozen (dt 770 pro) de andere ver achter zit liet. Wat betreft gesloten hoofdtelefonen dan.

Maar dat is mijn ervaring. Als je jezelf als producer serieus neemt, dan neem je jouw eigen afwegingen en ga je testen. Als dat echt onmogelijk is, dan zou dat voor mij een reden zijn de aankoop even uit te stellen. Of je koopt er een aantal en stuurt de mindere terug op naar bax. Ik weet niet of dat zo gaat, kan je even vragen.

Comment

Working...
                    X