Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yamaha HS8

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Yamaha HS8

Hallo.
    Ik heb gehoord dat 8" monitoren het meest interessant voor mij zijn omdat ik vooral met electronic dance music bezig ben.

Verschillende merken zoals Mackie, Yamaha en Pioneer brachten/brengen deze zomer nieuwe modellen uit.
    De HS8 van Yamaha is bijvoorbeeld al uit, maar ondertussen wordt de HS80m nog verkocht. Is er eigenlijk veel verschil tussen de HS80m en zijn opvolger?

Alvast bedankt.

Verschillen in geluidskwaliteit en -prestaties, is lastig te zeggen. Wel weet ik dat bij de nieuwe HS-serie de magnetische afscherming voor CRT-schermen is weggelaten omdat de meesten produceren met flatscreens en laptops.

Qua frequentiebereik gaat de nieuwe versie iets verder door in het laag, waardoor je een wat meer nauwkeurige weergave van lage frequenties hebt. (38 Hz bij de nieuwe versie, 42 Hz bij de oude versie).

Verder is het concept nagenoeg gelijk gebleven zo te zien.

Comment

Ik heb dus gehoord dat 8" monitoren het beste zijn voor elektronische muziek, maar ik weet eigenlijk niet of de akoestiek van mijn ruimte er wel geschikt voor is.
      Het is een kleine duplexruimte (beneden ca. 7mē en boven ca. 8 mē) waar ze boven moeten staan. Het is een houten plafond (schuin dak) en de ene muur is van gyproc en de andere is een stenen muur.

Comment

Daar kom je maar op 1 manier achter, dat is door de monitoren te plaatsen en te experimenteren met de opstelling. Je hebt op deze monitoren gelukkig een HF trim zitten, waardoor je de weergave van het hoog kunt compenseren door de mogelijke akoestische invloeden die je laagweergave veranderen in positieve of negatieve zin.

Daarnaast worden 8 inch monitoren inderdaad veel voor elektronische muziek gebruikt, omdat je een vrij fors frequentiegebied hebt waarin ze actief zijn. Zo krijg je ook de lage bassen goed mee in je referentiegeluid. Een 5 inch monitor bijvoorbeeld is hier een stuk minder in en presteert vooral goed op instrumenten en vocalen.

Verder zou ik een setje Mopads aanraden, die de monitoren isoleren van de ondergrond waar ze op geplaatst worden (vaak een bureau o.i.d.) en het daarnaast mogelijk maken om je monitoren beter te richten zodat je je optimaal in de sweet spot bevindt tijdens een luistersessie.

Comment

Working...
        X