Announcement

Collapse
No announcement yet.

Storing usbmidicontroller keyboard

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Storing usbmidicontroller keyboard

Ik heb sinds kort een Oxigen61 keyboard en wil graag wat spelen met ignite maar ik heb een vervelende storing. Ik hoor veel cracks met name als ik wat grotere akkoorden aansla. Het is net alsof de onboard geluidskaart van de PC de informatiestroom niet aankan. Als de oplossing een externe kaart zou zijn dan ben ik graag bereid hierin (tot op zekere hoogte) te investeren. De oplossing van BAX is volgens mij onmogelijk. Ze raden een Audio interface aan met midi i/o. Ik kan me niet voorstellen dat ik de usb aan moet sluiten op de din midi aansluiting van de interface. Wie heeft ervaring en met bijvoorbeeld de lexicon alpha.

Ik denk dat er wat verwarring is ontstaan. Heb even aan de hand van je geregistreerde mail van het forum in ons systeem gekeken. Ik denk dat diegene die je per mail geadviseerd heeft, niet goed heeft opgemerkt dat het om een Oxygen 61 ging (die vanzelfsprekend geen MIDI-output heeft, maar direct met USB aangesloten wordt).

Het advies voor een externe audio-interface is uiteraard wel correct, aangezien de computer, zoals je zelf al aangeeft, de informatiestroom niet goed kan verwerken, waardoor er bijgeluiden en haperingen kunnen ontstaan.

Zelf heb ik de Lexicon Alpha een tijdje in bezit gehad, maar heb deze uiteindelijk zelf vervangen door een AKAI EIE interface. De Lexicon levert sowieso wel een iets betere kwaliteit dan de meeste onboard geluidskaarten, maar het blijft uiteraard wel een budget-interface.

Persoonlijk heb ik ook goede ervaringen met de Steinberg UR22 en de Focusrite Scarlett 2i2. Die laatstgenoemde is een interface die we erg veel verkopen, die goed in elkaar zit en een prima geluidskwaliteit biedt. Als het nog ietsje goedkoper moet zou de Tascam US-122 MKII nog een goede kandidaat zijn, maar persoonlijk heb ik liever gebalanceerde audio outputs wanneer er met studiomonitoren gewerkt wordt. Wanneer je zelf eigenlijk alleen werkt met een hoofdtelefoon bijvoorbeeld, maakt dat natuurlijk niet zo gek veel uit. :)
    Last edited by Rick; Saturday-23-11-2013, 12:00.

Comment

Bedankt Rick... Ik weet nu dat ik op de goede weg ben. Alle audio interfaces zijn geënt op het mixen van microfoon en overige input zoals gitaar, echter ga ik hem alleen gebruiken voor het keyboard. De realtek onboard kaart in het HP workstation heeft een slechte reputatie. Dus verwacht ik zeker een verbetering zelfs met de budget lexicon en wellicht zelfs met de behringer uca 202. Als ik het voorzichtig doe en aansluit en probeer kan ik als dat nodig mocht zijn binnen de retour termijn nog upgraden naar de steinberg bijvoorbeeld. toch ?

Comment

Vergeet niet dat je audio interface een belangrijke schakel is betreffende latency (vertraging). Wanneer je een noot speelt op dat keyboard, wil je ook 'direct' het geluid terughoren vanuit je computer. Bij een goedkope audio interface heb je al snel een merkbare vertraging, wat niet lekker speelt als je hele akkoorden speelt. Je wilt dus zo min mogelijk latency, maximaal 20ms.

Bezuinigen op een goede interface zou ik dus alleen al om die reden niet doen. :) Ik gebruikte zelf de Alpha voor luisteren van muziek, dan is zo'n goedkope interface niet erg (want, je triggert zelf niets binnen je software). Wanneer je een keyboard of analoge input wilt gaan gebruiken, trigger je zelf de software (met een commando of signaal). Dit wil je zo snel mogelijk kunnen terughoren.

Daarom zou ik zelf liever gaan voor de interfaces die ik in mijn vorige posts had aangehaald.

Comment

Daar heb je een punt Rick,
          Daar zou ik zeker niet mee geholpen zijn ! Ik heb overigens vanmiddag mijn Notebook even aangesloten en die vertoont geen storingen. Maar die is ook een jaartje jonger. Ik weet nu wel zeker dat het niet de usb kabel of het keyboard is. Ik ga eens even goed dubben...want dit gaat me bijna de prijs van het keyboard kosten en het is tenslotte alleen voor de hobby. Erg bedankt voor jouw meedenken en de adequate beantwoording. I'll be back !

Comment

Geen dank, denk er nog eens goed over na. ;)

Comment

En toch nog een aanvullende vraag..Om de latency tot het minimum te beperken zou de MAYA44 PCI (MW=MAYA44) inbouwkaart wellicht ook een oplossing zijn. Hoe beoordeel je deze in vergelijk met bijvoorbeeld de Steinberg externe ?

Comment

ESI Maya kaarten zijn ook prima, maar let wel dat je daar weinig instelmogelijkheden op hebt (allemaal softwarematig) als je gaat werken met externe audiobronnen. De UR22, 2i2 en cosoorten vind ik zelf makkelijker, omdat het plug & play kastjes zijn waar je ook nog wat knoppen op hebt. Om maar een voorbeeld te noemen, voor je hoofdtelefoonoutput heb je al een aparte volumeknop en soms zelfs een mix-knop zodat je de inputbronnen direct kunt voorbeluisteren. Zijn hele kleine dingetjes, maar kan toch verrekte handig zijn. :)

Comment

@ Rick: Ik heb om budgettaire redenen toch voor de Lexicon alpha gekozen. Ik ga er van uit dat het kwalitatief minder is dan de door jou voorgestelde modellen maar ik wil het toch proberen. Ik test hem op minder storende kraakjes en weinig latency. Zo je dat wilt hou ik jou en andere eventuele lezers op de hoogte. Mocht het onoverkomelijk slecht zijn dan pak ik hem netjes in en doe ik een verzoek aan BAX om een upgrade naar een beter model. Evenzogoed dank voor jouw goede uitleg maar ik ben nu eenmaal eigenwijs met een lage bestedings ruimte. :???:

Comment

RESULTAAT #1 Hedenmorgen ontvangen 1x Lexicon alpha. Ik heb hem aangesloten, de driver geïnstalleerd, De driver update vanaf de site van Lexicon geïnstalleerd en....NIKS. Nu blijkt de ASIO niet te werken (wel in maar niet out) De door mij gedownloade ASIO4ALL werkte echter direct helemaal goed. Ik heb echt véél tracks tegelijk laten afspelen met de vreemdste synthesizers maar geen enkele storing tot nu toe. Ook de latency is goed instelbaar. Kortom tot nu toe...een prima ding voor een prima prijs en....natuurlijk prima geleverd door BAX! I'll keep you posted !

Comment

RESULTAAT #2 Ik heb de audio interface gedurende deze week getest en voor mijn gebruik (alleen via midi keyboard controller) prima bevonden. Geen rare storingen meer en de latency is echt te verwaarlozen. Prima combinatie dus. Wel heb ik veel problemen ondervonden met het registreren van de gratis cubase 5 LE versie. Ze proberen met allerhande moeilijke coderingen het illegaal kopiëren te voorkomen. Dat lukt niet want de vst 5 versie is in ruime mate voor handen op internet. Tot slot het volgende, Ik heb dus een m audio oxygen 61. Het configureren (assigning) van de knoppen en schuiven in bijvoorbeeld ignite is voor mij totaal onduidelijk. de knopen voor opname doen het overigens gewoon standaard. Iemand ervaring hiermee??

Comment

Working...
                      X