Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mac of PC voor dj en producer.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mac of PC voor dj en producer.

Ik ben inmiddels al weer een tijdje bezig met produceren. Ik heb alleen nog geen goede studio setup terwijl ik die wel goed zou kunnen gebruiken. Ik kan een redelijk bedrag besteden maar als het kan geen duizenden euro`s. Ik twijfel tussen een Macbook pro of een PC met grote monitor. Dit is wat me goed lijkt, misschien hebben jullie betere ideeën. Ik wil wel graag FL studio blijven gebruiken dus ik zal sowieso Windows moeten installeren op een Mac. Kan iemand mij helpen?
    Last edited by Lucaslam_; Friday-03-01-2014, 18:13.

Leuk, een Mac / PC bash topic. :cool:

Bier - check
    Chips - check

Ik zeg, begin maar.... :razz:

Comment

Originally posted by BT-Studio View Post
      Leuk, een Mac / PC bash topic. :cool:

Bier - check
      Chips - check

Ik zeg, begin maar.... :razz:
      Ik dacht dat jij pas 17 was? ;)

Comment

Originally posted by Lucaslam_ View Post
        Ik heb alleen nog geen goede studio setup terwijl ik die wel goed zou kunnen gebruiken. Ik kan een redelijk bedrag besteden maar als het kan geen duizenden euro`s.
        Huh, Laatst een mac book pro aan de collectie toe gevoegd. Kreng kost gewoon 2600 euro ( de 15 inch versie dan he )
        Een 15 inch lijkt me toch wel het minste wat je nodig hebt om een beetje lekker te werken.

Dus hier zo ik gaan voor de windhoos

Ik wil wel graag FL studio blijven gebruiken dus ik zal sowieso Windows moeten installeren op een Mac.
        Dat zeg ik windows. Waarom een mac kopen als je er windows op gaat draaien? Kan me niet helemaal de bedoeling lijken ( kan wel :D )

Comment

Ik zou voor FL ook gewoon voor een windows gaan. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Comment

Ik zie toch veel goeie dj's een Mac met fl studio gebruiken..

Als ik voor een pc ga wat is dan een beetje een goede?

Comment

Originally posted by hoimijnnaamis View Post
              Ik dacht dat jij pas 17 was? ;)
              Is het al 2014 dan? :shock: Was ik maar 17.. :)

Ik zie toch veel goeie dj's een Mac met fl studio gebruiken..
              Juist. Dus als je een goede DJ wil zijn moet je wel een Mac hebben...

Comment

Vooral die laatste opmerking van BT-studio is mooi! Zal misschien wel wat vuur los laten barsten!

Ik ben zelf ook bezig met het inrichten en klaarmaken vaan een thuis studio. Nu had ik graag een Mac pro gekocht, echter waren mijn wensen met een pc ook te behalen en aanzienlijk goedkoper.

Ik heb een 19 inch behuizing gekocht voor mijn pc. Daar zet ik enkel producten in die ik nodig heb voor mijn studio en zal de pc daar ook alleen voor gebruiken. De pc bestaat uit:
                - goed getest moederbord
                - i7 processor
                - 16 GB geheugen
                - 128 gb ssd voor besturingsprogramma en cubase 7
                - 2 x 2tb harde schijf voor projecten/samples/en tweede voor de back-up
                - videokaart van marktplaats zodat er twee beeldschermen op kunnen werken
                - extra slot voor 4 x usb3 aansluiting
                - pci interne geluidskaart via Bax-shop
                - meerdere ventilatoren
                - voeding
                - dubbel bescherm lg
                - toetsenbord en muis

Samen kost mij dit systeem ongeveer 1250 euro. Hiernaast heb ik een tweedehands midi keyboard en koop ik nog de studiomonitoren, de monitor controller en de studio hoofdtelefoon. Het hoeft allemaal niet duur te zijn. Je moet gewoon kijken wat je eisen zijn en waarmee je dan uit de voeten kan. Het is niet zozeer wat beter is maar wat beter bij jou eisen past. Ik gebruik in mijn huis enkel Apple producten, alleen kom ik nu ook met een pc uit. Kijk naar je eisen en maak je keuze op basis daarvan!

Comment

Ik vind dat mockeyjojo gelijk heeft in wat hij segt een windows pc is in aanschaf indd goedkoper, alleen na mijn eigen ervaring na 2 jaar goed gebruik in licht en geluid gewoon op. Mac daar in tegen houd over het algemeen zijn snelheid , aangezien er maar 40 virrusen voor OSX bekend zijn, waarvan alle virrussen niet eens schadelijk zijn voor het systeem zelf. Ook kun je met windows geen gebruik maken van Logic X, nu zei je dat je FL zou gaan gebruiken. Dus maakt dat niet zoveel uit. Maar dat er gezegt word dat fl niet voor mac is is geen waar, er was al een beta versie en er zal binnenkort een volledige versie uitkomen. Ik ga ook binnen een paar weken een macbook pro aangschaffen, dan zal ik in deze post de +en en-en bekend maken, denk dat een macbook je gelukkiger zal maken, omdat je er gewoon meer kanten mee uit kan en het gewoon een erg stabiel systeem is, en dat vind ikzelf erg prettig met het maken van muziek

William
                  Last edited by DJWIllIAm; Monday-06-01-2014, 17:38.

Comment

Originally posted by DJWIllIAm View Post
                    alleen na mijn eigen ervaring na 2 jaar goed gebruik in licht en geluid gewoon op. Mac daar in tegen houd over het algemeen zijn snelheid
                    Raar.

Wij hebben hier zelfs windows bakken staan die meer dan 10 jaar oud zijn. Doen het nog steeds prima en meer dan netjes. Geen enkel probleem.

Zelf werk ik elke dag weer op een windows hp pro book van al weer dik 4 jaar oud. Koste toen iets van een 550 a 600 euro. Doet het nog steeds perfecto zonder problemen. Gaat elk feest wat we draaien mee. Dit zijn er een goed 100 per jaar. Zonder dat er ooit echt wat aan de hand is geweest.
                    Degelijkheid is dus iets wat ik durf te zeggen dat het gewoon onzin is dat je daar een mac voor moet kopen.

Beide systemen hebben voor en nadelen maar om een laptop van 2600 euro te gaan vergelijken met een laptop van een paar honderd euro vind ik sowieso al vrij vreemd dan zou je ook 2 gelijke prijzen moeten gaan vergelijken, niet el cheapo media markt laptopje met een high end 4 a 5 x zo duur systeem.

Comment

oow jammie Apple vs Windows bash topic :)

lets start

Een Mac is qua hardware en electronica identiek tov. wat in Windows/Linux computers aanwezig is.

Met andere woorden als je de software (dat is het echte gedeelte waarom een half afgebeten appel het dubbele kost voor soortgelijke specificaties) niet gaat gebruiken dan blijf je gewoon best een eind weg ervan.
                      Buiten dat als je enigszins verstandig bent op vlak van electronica kan je zelf de hardware samenstellen en hierop zelfs de Apple software draaien.

Wat wil ik hiermee zeggen? Dat een Apple sneller zou zijn of stabieler dan een Windhoos of Linux pc is eigenlijk een luchtkasteel verhaaltje. Het klopt dat Windows wat sneller het risico heeft om een virus op te lopen maar goed dat is navenant hun martkaandeel. Als morgen Apple plots 90 procent van de consumermarkt omvat dan zal diezelfde Apple ook vrij snel de nodige virusaanvallen over zich heen krijgen. In the end worden dezelfde cpu's en geheugen en electronica gebruikt voor elke Apple die van de band komt dat reeds gebruikt werd op de zelfbouw windhoos als door de windhoos fabrikanten op de markt verschenen is. Sterker zelfs meestal hinkt Apple als we naar pure electronica gaan kijken zelfs iets achterop.

Wil je enkel en alleen maar stabiliteit dan hoor je overigens bij geen enkele van de twee te zijn maar lekker Linux based te draaien :)

Het blijft de eeuwige strijd Apple is nu eenmaal sinds begin de jaren 2000 en hun iPhone plots terug enorm hip, het grappige is wel dat meestal alleen hierom een Apple gekocht word door mensen die meestal weinig tot geen verstand hebben van software/electronica/hardware enz.

In jouw geval zou ik gewoon voor een windhoos gaan zoals reeds geopperd werd aangezien je hoe dan ook FLstudio wenst te gebruiken.

PS. Windhoos? Mac OS? allemaal des duivels geef mij maar AmigaOS kickstart 1.3 xD
                      Last edited by SqueeZr; Monday-06-01-2014, 23:53.

Comment

Beide soorten computers zijn niet slecht, al hoewel ik zelf Mac prefereer. Het is geen 'luchtkasteelverhaaltje' dat Mac over het algemeen stabieler draait. Kijk maar naar artiesten van alle disciplines die Mac gebruiken: het besturingssysteem is betrouwbaarder omdat Apple het goed heeft afgesteld op hardware, terwijl Microsoft haar besturingssysteem probeert op zoveel mogelijk systemen te kunnen laten draaien. Dat wil niet zeggen dat er geen computerfabrikanten zijn die het voor elkaar krijgen om Windows vloeiend te laten lopen op hun computers. Een goede computer met Windows erop kan net zo stabiel zijn als een Mac

De tweede issue is wel de levensduur. Een gemiddelde Windows-computer is na een paar jaar al helemaal afgebrand en toe aan vernieuwing, terwijl Mac toch net even wat langer meegaat. Wat dat betreft is het ook goed om bij de prijs te kijken naar de levensduur, omdat een laptop van 500 euro die 2 jaar meegaat uiteindelijk duurder zal zijn dan een MacBook van 1000 euro die 5 jaar meegaat.

De derde issue is de software. Waarschijnlijk werk je nu veel op Windows-systemen, aangezien ¾ van de wereld daar op draait. Overstappen op Mac lijkt makkelijk, maar bepaalde basisfuncties zijn totaal anders, waardoor het enige tijd kan duren voordat je eindelijk die ene optie in dat ene programma kan vinden. Mac is gebaseerd op UNIX, terwijl Windows op zichzelf is gebaseerd. Twee totaal verschillende omgevingen. Ook moet je kijken naar het producersoftware dat je gaat gebruiken. FL studio beta is inmiddels voor Mac uitgekomen, wat betekent dat er binnenkort toch wel een volledige versie moet uitkomen voor Mac. Mocht je niet zo lang willen wachten, dan kun je beter een Windows-computer kopen. Windows op je Mac draaien is zonde van het geld, aangezien Mac OS X het prijskaartje van de gemiddelde Mac wel een stuk groter maakt.

Comment

Normaal begeef ik mij liever niet in een onzinnige MAC / PC bash. Maar toch even wat opmerkingen:
                          Een professioneel heeft een ander budget dan ik. Een krukje waar zij een plant op zetten heeft ook een ander prijskaartje dan mij Ikea krukje. Toch voldoet deze ook.
                          Levensduur, verwacht geen winst te maken op een computer... (En als je met het nieuwste van het nieuwste mee wil doen heb met elk computer om de drie maand een ander nodig)
                          Software... Gezien hoeveel er beschikbaar is (en dus ook mis kan gaan) voor PC? Neem bij voorkeur iets wat er ook voor ontwikkeld is.

Conclusie: Kies iets (wat je mooi vindt of kunt betalen) configureer de boel goed en MAAK MUZIEK!

Comment

Originally posted by gerbenhup View Post
                            De tweede issue is wel de levensduur. Een gemiddelde Windows-computer is na een paar jaar al helemaal afgebrand en toe aan vernieuwing, terwijl Mac toch net even wat langer meegaat. Wat dat betreft is het ook goed om bij de prijs te kijken naar de levensduur, omdat een laptop van 500 euro die 2 jaar meegaat uiteindelijk duurder zal zijn dan een MacBook van 1000 euro die 5 jaar meegaat..
                            Hier blijf ik dus gewoon tegenaan schoppen dat het echt onzin is. Er zijn meer dan genoeg laptops van tussen de zeg 400 en 600 euro die echt wel gewoon ook wat langer mee gaan. Zonder problemen. Omdat maar meteen alles op de stapel te gooien het is binnen 2 jaar kapot vind ik dus ook nogal een onzin. Enne laat hem nu eens een 2 jaar mee gaan. Dan koop ik toch gewoon elke 2 jaar een nieuwe ( leuke middenklasser van zeg mijn part 750 euro ) dan mag ik er 3 kopen voor 1 15 inch pro book van mac. Dan ben ik dus al weer 6 jaar voorzien en ik gok ( gezien de techniek en wereld ) dat de laatste ( derde ) die je dan koopt ook nog eens betere specs heeft dan jou mac book pro die je nu koopt. De techniek vliegt je namellijk om je oren. Net als bt-studio al zegt. Elke 3 maanden is de top al weer aan het achterhaald raken.

Comment

Working...
                            X