Announcement

Collapse
No announcement yet.

Studiomonitoren

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Studiomonitoren

Hallo!

Sinds een half jaartje ben ik bezig met het produceren van (latin/progressive) house muziek (in FL studio 10).
    Ik maak voor het geluid gebruik van mijn Logitech 2.1 speakerset (Z623).
    Nu ben ik me de laatste tijd heel erg aan het afvragen of ik monitoren moet aanschaffen. Is het niet gewoon mogelijk om kwalitatief goede muziek te produceren op mijn Logitech set? En wegen de pluspunten van monitoren wel op tegen de prijs?
    Ik zat allereerst te kijken naar KRK RP5's (die een vriend van me ook heeft en waarop ik in de gauwigheid wat van m'n muziek kon afspelen). Ik hoorde daarop niet 123 verschil met mijn Logitech's (behalve dat de lage tonen miste, maar nu is dus de vraag of dat door de relatief kleine 5 inch speakers komt of omdat ik niet goed heb afgemixt door mijn Logitech's..).
    Vervolgens vroeg ik mij af of het niet verstandiger was om de RP8's te nemen voor waarschijnlijk(?) genoeg bass. Maar ik bedacht me dat hierbij het mid misschien heel erg wegvalt (iemand ervaring?).
    Nu hoorde ik wel dat de 3e generatie betere bass heeft en dat daardoor de RP6 misschien genoeg is voor voldoende bass maar ook een mooi mid.

Kortom, een lang stuk tekst met veel vragen, hopelijk heeft iemand de tijd om ze te beantwoorden!

PS: is een geluidskaart nodig (ik wil natuurlijk niet dat na het kopen van dure monitoren, de geluidskwaliteit verre van optimaal is doordat de geluidskaart uit mijn laptop misschien veel slechter is dan een externe)? Maarja, zo'n scarlett kost ook weer 138 euro haha :/

Persoonlijk zou ik als eerste juist een goede geluidskaart nemen.

Hier merkten wij zelf ook het grootste verschil op. Zelfs tussen de externe geluidskaarten zal je verschil merken. Dit zal wel minder groot zijn dan wanneer je de interne gebruikt maar toch is dit ook merkbaar.

Maar goed je neemt een fatsoenlijke geluidskaart en een setje fijne monitoren. Je zal merken dat het dan toch wel wat levendiger en stukken beter zal klinken.
    Wij draaien normaal altijd alles met een externe geluidskaart maar zo af en toe komt het er dan toch op neer dat er weer eens wat van de andere laptop ( eigenlijk licht ) gedraaid word. Zelfde kwaliteit tracks zelfde laptop alleen dan via de minijack. Geloof me daar word je niet vrolijk van als je de rest van de avond met je externe kaart gedraaid hebt.

Dus toen maar eens een middagje testen. Zelfde laptop, zelfde mixer, zelfde settings en zelfde set. Echt ongelofelijk wat dan een simpele geluidskaart van een zeg iets van 150 euro al voor een verschil maakt. Als je dan nog eens een duurdere neemt word het verschil alleen maar groter ( of je hebt meer mogelijkheden het is maar net wat je hebt )

Dus persoonlijk ja neem een andere geluidskaart.

Comment

Ronennieshow,

Ben benieuwd of jullie deze zelfde conclusie kunnen trekken als je echt een blinde test zou doen. Zeker als het verschil zo groot is.
      Ben ze namelijk nog nergens tegen gekomen (A-B-X test) die dit bevestigen.
      Dus niet leverancier test of particulieren welke net geïnvesteerd hebben in hardware maar echte blinde test.
      Kan er wel zat vinden die het tegenovergestelde beweren.

Heb gelukkig wel een goede geluidskaart dus maak me geen zorgen. ;)

Bijna vergeten @JvD, Goede monitor speakers klinken niet goed (vette bas e.d.) maar eerlijk. (Laten je de problemen in je mix horen.)
      Als je je speakers goed kent (weet wat geluid betekend als het op ander speakers wordt afgespeeld) kun je in theorie op elk speaker mixen.
      Maar goede monitor speakers zijn makkelijker te lezen. (Alle frequenties worden goed weergegeven zonder ondergesneeuwd te worden.)
      Last edited by BT-Studio; Monday-13-01-2014, 23:13.

Comment

Originally posted by JvD View Post
        Nu ben ik me de laatste tijd heel erg aan het afvragen of ik monitoren moet aanschaffen. Is het niet gewoon mogelijk om kwalitatief goede muziek te produceren op mijn Logitech set? En wegen de pluspunten van monitoren wel op tegen de prijs?
        Ik zat allereerst te kijken naar KRK RP5's (die een vriend van me ook heeft en waarop ik in de gauwigheid wat van m'n muziek kon afspelen). Ik hoorde daarop niet 123 verschil met mijn Logitech's (behalve dat de lage tonen miste, maar nu is dus de vraag of dat door de relatief kleine 5 inch speakers komt of omdat ik niet goed heb afgemixt door mijn Logitech's..).
        Door jouw verhaal maak ik stiekem de conclusie dat jouw behoefte aan monitoren helemaal niet zo groot is. In een half jaar kan je geen perfect getraind gehoor hebben. Plus als je met hele serieuze afmix bezig bent, zou je ook wel een andere reactie hebben op je logitech set. (denk ik zo)
        Het lijkt mij slimmer om gewoon door te gaan op je logitech set en je geld bewaren totdat je echt nodige behoefte hebt aan monitoren. Misschien heb je dan ook wat meer te besteden, want persoonlijk word ik ook niet zo warm van de rockit serie van krk voor het serieuzere werk. Daarbij ben je je logitech set gewend, en eer dat je aan rockit's weer gewend bent...dan krijg je misschien al wel behoefte aan beter spul.

Overigens is de bass in logitech setje enorm geboost. Dat ben je dus gewend, en daarom lijkt het alsof monitoren heel erg hun laag missen. Maar eigenlijk vind ik zelfs het laag bij krk rockits al best wel gepushed.

Geluidskaart lijkt mij overbodig als het alleen geluidkwaliteit als doel heeft. Latency-problemen of inputs/outputs zou wel meer een reden zijn in jouw situatie. Natuurlijk zit er wel behoorlijk verschil in het geluid, maar het lijkt me niet dat je dat echt merkt dan wel nodig hebt. Succes man

Comment

@bt studio

Ja zelfde track zelfde set alleen een minijack op een laptop of een beetje degelijke geluidskaart hoor je echt wel heel duidelijk.
          Zelfs het verschil in geluid van een mixer was bij sommige erg goed te merken. Zo klinkt een dateq lpm 7.3 naar mijn mening stukken beter dan een pioneer djm 800.

Wat we vreemder vonden was dat het programma waar je het mee afspeelde zelfs kleine verschillen maakt. Zo klinkt traktor vreemd genoeg anders dan bpm studio en vond ik persoonlijk dat bijvoorbeeld winamp zomaar minder lekker klonk dan de andere 2.

Enne tijdens het testen en vooral spelen was het al lang geen nieuwe hardware meer. ;)

Comment

Bedankt voor jullie reacties!

@ronennieshow Zo'n Scarlett 2i2 geluidskaart (goede prijs/kwaliteitsverhouding als ik de reviews zo lees) bijvoorbeeld zou dus al mooiere geluidskwaliteit opleveren volgens jou? Of is er een andere die aan te raden is?

@BT-Studio Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat het geluid op mijn speakers betekend als ik het op andere speakers zou afspelen haha. Hoe kom je daar achter als vrijwel elke speaker toch een tikje eigen geluid aan de muziek geeft?

@LesterSuvon De eerste reden waarom ik aan monitoren dacht was eigenlijk: 'stel dat ik binnenkort mijn eerste eigen track af heb, dan zullen er vast veel mensen zijn (met monitoren of met een goed gehoor ;)) die er wat op aan te merken hebben'. Als oplossing daarvoor zag ik de monitoren haha, maar door jouw reactie wacht ik daar toch nog maar even mee denk ik, bedankt! Mag ik vragen waarom jij niet zo'n fan van Rokit's bent? Rokit's zullen vast al wel een vooruitgang zijn toch, maar wat zijn in jouw ogen betere dan (als ik later overga op monitoren)? De VXT's bijvoorbeeld, of gewoon een totaal ander merk?
            Latency-problemen houden vertraging van laptop naar speakers in als ik het goed begrijp? Daar heb ik volgens mij geen last van (laptop paar maanden geleden gekocht, met goede specs naar mijn weten haha). Dan zou volgens jou een geluidskaart ook overbodig zijn als mijn doel is om de muziek zo neutraal mogelijk te laten klinken?

Groeten! :)

Comment

Kijk, ik probeer je te behoeden van minder slimme beslissingen die ik zelf ook heb gemaakt, maar waar ik achteraf een andere mening over kreeg. Ook ik heb in het begin/halverwege veel geld uitgegeven aan gear met de gedachte dat het nodig was om fatsoenlijk te kunnen produceren. En dat is onzin.

Wanneer je na een tijdje wat meer gevorderd bent, dan zijn de handelingen die je maakt veel preciezer (afmix). En je gehoor zal naar mate je meer leert, ook beter worden waardoor je dus het 'precieze' kan horen. En in dat proces zal je geleidelijk echte behoefte krijgen aan monitoren, want die zijn namelijk gemaakt dat je de juiste beslissingen maakt in die precieze afmix. Zodra je die behoefte heb, zal waarschijnlijk de rockits niet volstaan. Ik zeg dus niet dat het slechte producten zijn, alles behalve. Maar ik zie het dan ook meer als dj monitoren dan studio monitoren. Maar goed, dat is mijn ervaring.

Geluid is dan ook persoonlijk. En zodra je gehoor wat beter is, dan zal je monitoren ook anders beoordelen dan hoe je dat nu doet. Ik heb overigens ervaring met de vxt4 in combinatie met de 10s, vxt serie is dus wel degelijk al in de klasse waar je naar moet gaan kijken in de toekomst. Hoewel ze mijn persoonlijke voorkeur niet hebben, dus staar je niet blind op 1 of 2 merken.

Een externe geluidskaart zou in principe eerder je geluid neutraler maken dan andersom. Maar nogmaals, zonder latency problemen zou ik me er niet zo druk over maken. Als je eenmaal echt dikke monitoren heb uitgezocht is het wel een prima idee om er een lekkere interface op aan te sluiten.

Het belangrijkste is gewoon om plezier te hebben in het producen en dus vooral veel doen. Dan leer je het snelst. Overigens misschien geen slecht idee om een goede hoofdtelefoon een keer uit te kiezen. In verhouding heb je voor weinig geld een veel neutraler geluid. Wellicht dat je jouw gehoor dan wat sneller vooruit gaat. Ik had ook eerst een goede hoofdtelefoon voordat ik mijn genelecs kocht, nooit spijt van gehad. Succes man.

edit: Je moet nooit bang zijn dat mensen wat aan te merken hebben op jouw muziek. Je kan er alleen maar van leren. Daarbij moet je altijd maar denken dat commentaar hebben heel gemakkelijk is.
              Last edited by LesterSuvon; Tuesday-14-01-2014, 20:21.

Comment

@BT-Studio Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat het geluid op mijn speakers betekend als ik het op andere speakers zou afspelen haha.
                En dat is je speakers leren kennen. :) Als het geluid op jou speakers niet veel laag heeft maar op ander 'in het algemeen' wel, kun je dus op jou speaker nog meer laag geven, enz.
                Hoe kom je daar achter als vrijwel elke speaker toch een tikje eigen geluid aan de muziek geeft?
                Goede monitor speakers dus niet. Die klinken 'neutraal'. En ja je muziek zal op elk ander installatie of ander hoofdtelefoon of.. anders klinken maar indien goed gemixd 'in het algemeen' goed.

Comment

@LesterSuvon Bedankt voor je reactie, heb ik echt wat aan :) Goede hoofdtelefoon is wel een goed idee ja! Heb zelf de Sennheiser HD201 die ik wel eens gebruik met producen, maar dat is een beetje een budgethoofdtelefoon. Heb je toevallig nog een advies/aanrader voor een goede hoofdtelefoon? ;)
                  Als ik m'n eerste track ooit af heb, zal ik deze ook wel op het forum posten :) Ik heb trouwens geen moeite met kritiek hoor, dat zie ik alleen maar als (nuttige) feedback! Het is meer dat ik een beetje perfectionistisch ben denk ik haha.

@BT-Studio Thanks! Het komt er dus op neer dat ik mijn eigen producties ongeveer zo moet afmixen dat ze ongeveer zo klinken als hoe professionele nummers door mijn speakers klinken! (toch? :))

Comment

@BT-Studio Thanks! Het komt er dus op neer dat ik mijn eigen producties ongeveer zo moet afmixen dat ze ongeveer zo klinken als hoe professionele nummers door mijn speakers klinken! (toch? :))
                    Helemaal goed. :)

Advies voor hoofdtelefoon: ga ze proberen! Wat de één goed vindt klinken en lekker vindt zitten vindt een ander....

Comment

Ik ben persoonlijk heel erg te spreken over de beyerdynamic dt 770 pro. Ik bezit zelf de 250 Ohm versie. Naar mijn mening doet deze hoofdtelefoon absoluut niet onder voor veel duurdere hoofdtelefoons. Plus er zit toch wel behoorlijk wat bass in voor een studiohoofdtelefoon. Maar dat is dan geen stoomboot bass, maar dus echt strak. Zeker voor elektronische muziek dus een aanrader.

Ik werk ook heel erg lekker met de sennheiser hd25. Bij deze klinkt het wel iets sneller te lekker, maar hij is ook goed om mee te draaien. Als je deze hoofdtelefoon heel goed kent, zoals ik, dan valt er goed op te producen.

Verder is het gewoon het beste om een keer te luisteren, al denk ik dat je met de dt 770 bijna geen verkeerde keuze kan maken. Maar het is ook net wat je fijn vind, open of gesloten, on ear of erover.

Comment

Bedankt mede-forumleden! Dan ga ik binnenkort maar eens naar Goes afreizen om een aantal hoofdtelefoons te testen!

Comment

Nog even één vraagje..

Als ik in Fruity Loops een deel van m'n mix afspeel waar relatief veel geluiden in voorkomen, begint het geluid een beetje te kraken :/
                          Zijn dit dan 'latency-problemen' (wat dus betekend dat ik toch maar een geluidskaart moet kopen) of is het wat anders?
                          CPU en dergelijke worden nog niet eens voor de helft gebruikt dus daar ligt het (lijkt mij) niet aan.

Groeten!

Comment

Dat is toch echt je cpu. Je kijkt waarschijnlijk in je task manager naar de cpu. Ik weet niet of FL het heeft, maar misschien kan je daar ook de status van je cpu gebruik zien.

Bij mij in Logic kan ik dus zien hoe de processen worden verspreid over mijn 4 cores. Met een oude versie van DIVA synth heb ik in het verleden nogal problemen gehad omdat de rekenkracht niet goed verdeeld werd over de 4 cores. Er hoeft dus ook maar 1 core het moeilijk hebben en je gaat dat gekraak al krijgen.

Het kan ook aan FL liggen. Voor mijn gevoel verspreidt logic pro X de processen beter over de 4 cores dan logic 9.

Comment

Nee ik had wel in FL gekeken!
                              Overigens doet hij het minder nu ik m'n laptop opnieuw heb opgestart.
                              Ook is het CPU gebruik minder (staat op 35 nu terwijl die op dat punt in de mix eerst 50 aangaf).
                              (Maar misschien kijk ik verkeerd, zie afbeelding).
                              FL CPU.jpg

Comment

Working...
                              X