Announcement

Collapse
No announcement yet.

Samenstellen van Studiootje

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Samenstellen van Studiootje

Hallo iedereen,

Ik produceer nu al een jaar of 3/4 elektronische muziek, maar begin nu echt te merken dat ik het niet langer meer red met een koptelefoon en mijn computer.
    Al een tijdje ben ik dus aan het overwegen om een klein studiootje te bouwen om niet alleen geluiden via plugins te maken, maar ook om mijn (elektrische)gitaarspel, vocals en eventuele pianostukken op te nemen.
    Alleen zelf vraag ik me heel erg af wat ik nou allemaal moet kopen.
    Een gigantisch budget heb ik als bijna 17-jarige niet, maar wel de tijd om genoeg te sparen.

Ik zat te denken aan het volgende:
    Een setje speakers
    Een audio interface
    Een condensator microfoon
    Een midi-keyboard
    Een DI-box

Zijn er producten die jullie mij aanraden of dingen die ik vergeet, maar wel cruciaal zijn voor een klein studiootje?

Met vriendelijke groet,
    Wouter Vingerhoed

Met die lijst kun je wat je wilt. Welke producten?
    Wat jou budget of wensen toelaat. :)

Comment

Maar zijn er nou echt producten die jullie mij erg aanraden? Ik heb namelijk zelf geen idee wat goed is of niet. :p

Comment

Hoi Wouterr,

Hier is geen zinnig antwoord op te geven.
        Speakers - Welk budget heb je en wat vindt jij goed klinken?
        Audio interface - welk mogelijkheden heb je naast een microfoon (met fantoom voeding) en line ingang nog meer nodig?
        Condensator microfoon - Tussen de 39 en 4799 euro te vinden.
        Midi keyboard - 1 octaaf of fullrange, aanslag gevoelig en gewogen key's?
        DI-Box - waarvoor?

Natuurlijk kan ik hier een lijst neerzetten wat volgens mij voldoet met de risico dat er tig ander meningen voorbij komen. (Ben je ook niet mee geholpen)
        Heb je een persoonlijk bericht gestuurd naar een (gratis) e-book 'Gulden regel homerecording' welke ik je adviseer om eerst eens te lezen.

Op je lijst zou ik wel ook nog een microfoon standaard en eventueel plop filter zetten. En vergeet kabels niet :).
        Last edited by BT-Studio; Monday-10-03-2014, 14:56.

Comment

Condensator microfoons heb je inderdaad van heel goedkoop tot heel erg duur.
          Voor demootjes en repetitieopnames gebruiken we een C-1 van Behringer (43,-), voor meer moet je hem ook niet gebruiken.
          Voor serieuze opnames een van een paar honderd euro.

Audio-interfaces zijn ook vanaf een paar tientjes te krijgen, de vraag wat je er dan van verwacht is dan een hele goede.
          Hoe meer functies, hoe duurder.

Studiomonitoren, hangt ook erg af van je smaak, genre, etc. Daarvoor zou ik ergens gaan luisteren en kijken wat bij jouw wensen past.

Ondanks dat je zegt niet een heel groot budget te hebben en altijd nog kunt doorsparen is het misschien toch handig weten wat je maximum is.
          Misschien wel per onderdeel...?

Comment

Heel erg bedankt voor de reacties :)
            Ik snap dat het allemaal beetje vaag is, dus hier heb ik een lijstje met wat ik er een beetje mee wil en dergelijken.

Ik produceer vooral elektronische genres zoals Progressive house, chill house, dubstep, et cetera, maar ik zit ook in een pop/rock/country-achtig bandje waarbij wij elektrische gitaar, akoestische gitaar, cajon, bas, piano en rhodes gebruiken, dus zou daar ook kleine demootjes mee willen opnemen.

Speakers - Ongeveer 300-500 euro voor een setje. Ik ga ze waarschijnlijk het meest gebruiken voor het maken van mijn elektronische muziek, dus wil ze daar graag op gericht hebben.
            Audio interface - Ongeveer 100-200 euro? (geen idee wat een beetje goed is). Ingangen waarmee ik microfoon, gitaarspel en pianospel kan opnemen zijn wel het belangrijkst (hoeven niet per se 3 ingangen op te zitten). (Ik las dat de Focusrite scarlett 2i2 goed was?)
            Condensator microfoon - Ongeveer 50-150. Ik ga met de microfoon zang en akoestisch gitaar spel opnemen, en misschien wat cajon geluid.
            Midi keyboard - Ongeveer 100-200 euro. Normale grootte van de toetsen is wel echt een must. Verder zou ik graag wat kracht tegen willen hebben als ik hem indruk, maar als dit heel duur is hoeft het natuurlijk niet, en aanslag gevoeligheid lijkt mij ook wel fijn.
            DI-Box - Ongeveer 50 euro. Ik had gehoord dat wanneer een semi-akoestische gitaar gelijk wordt aangesloten op een audio interface, er nog wel eens wat geruis en dergelijken mee wil komen en dat een DI-box dit zou verhelpen (als dit klinkklare onzin is kan hij natuurlijk van het lijstje af).

Verder heb ik nog een microfoonstandaard en een plopfilter liggen, dus die zijn niet nodig :)
            Ik hoop dat het nu wat duidelijker is allemaal, haha.

@BT-studio, heel erg bedankt voor het sturen van de boeken. Ik ga ze straks meteen even lezen! :)

Met vriendelijke groet,
            Wouter Vingerhoed

Comment

Ok dan, hier mijn mening :)

Speakers - Als je de kans hebt ga wat beluisteren en vergelijken!
              Audio interface - De Focusrite 2i2 is een goede keuze (Zie ook DI-Box)
              Condensator microfoon - Voor zang en akoestisch werk vindt ik (rond die prijs klasse) de Rode NT1a een aanrader (Heerlijk stil).
              Midi keyboard - Ook hiervoor zou ik je willen adviseren, ga proberen (voelen).
              DI-Box - met de 2i2 (heeft instrument ingang(Hi-Z)) niet nodig.

Maar voordat je een euro uitgeeft lees eerst die e-book. :) Link op site is hersteld..
              Succes met je studio. :cool:
              Last edited by BT-Studio; Monday-10-03-2014, 20:50.

Comment

Rode NT1a is zeker een aanrader, wel snel bij zijn, de prijs schommelt enorm en soms is lange tijd niet beschikbaar. Hij is nu 173,- maar is zeker ook afgelopen jaar boven de 200 uitgekomen. Zeer gaaf ding die een zangeres waarvoor ik wel eens wat opnam heeft voor het conservatorium, ze neemt er ook akoestische gitaarpartijen mee op en dat klinkt ook super. Mooi stil inderdaad.

Voor de toetsen en de speakers zou ik inderdaad afreizen naar Bax (of als dat echt te ver is een andere winkel) om te proberen wat je zelf het prettigst vind, vooral doen bij de toetsen. Mijn vriendin is bezig met het uitzoeken van een elek. piano. Waar ik één ding van geleerd heb: ga proberen, en laat je door de winkel informeren, daar heb ik in ieder geval heel veel geleerd. Ze wou een Yamaha P-35 kopen, even langs de muziekwinkel bleek dat het klavier totaal niet is wat ze zoekt, maar had het wel bijna via internet gekocht. Gelukkig maar dat ze even ging proberen.

Dus ik zou zeggen, ga proberen, ga luisteren, lees die boekjes van BT, geweldige informatie en zeer makkelijk te begrijpen, heb ze zelf ook op mijn computer staan ;)

Succes met het samenstellen van je studio! Ben benieuwd dat je allemaal gaat kopen.

Comment

Heel erg bedankt allebei!
                  Ik ga zeker gebruik maken van jullie advies en binnenkort eventjes langs bij (waarschijnlijk) bax :)
                  Ik zal ook nog eventjes laten weten aan het eind wat het allemaal geworden is, haha.

Bedankt!

Comment

Working...
                  X