Announcement

Collapse
No announcement yet.

Goede desktop of laptop voor in de studio

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Goede desktop of laptop voor in de studio

Hoi allemaal!

Mijn huidige laptop is niet echt geschikt om programma's zoals Cubase te draaien. Loopt steeds vast etc. Daarom ben ik opzoek naar een nieuwe laptop, maar het mag ook een desktop zijn. Ik vindt het geen probleem om er zelf een samen te stellen als dit beter is/word maar ik weet niet zo goed waar ik op moet letten. Ik gebruik op dit moment Cubase (dit ga ik ook in de toekomst zo houden), dus wat kan ik dan het beste nemen.

Zat na te denken over een Mac, zou misschien ook nog eens heel makkelijk in combinatie met mijn iPad (die ik af en toe gebruik om muziek te produceren) werken. Maar heb het gevoel dat deze dingen een beetje overprijst zijn, of denken jullie hier anders over?

Ik zou graag wat tips willen, waar ik op moet letten bij een samenstellen. Of misschien wel een goede tip voor een mooie laptop/desktop.

Het bedrag dat de laptop/desktop mag gaan kosten is maximaal € 1500,-, maar duurder is niet altijd beter dus goedkoper is natuurlijk ook welkom!

Alvast bedankt!

Ik vind een Macbook absoluut niet overpriced. Er zijn veel laptops met dezelfde specificaties voor veel minder geld, dat klopt. Maar een Macbook is wel heel degelijk en solide gebouwd, wat ik van veel windows laptops met een laag prijspijl niet vind. Een perfect gevoelige mousepad, fijn en mooi verlicht toetstenbord, degelijke aluminium behuizing...dat kost ook allemaal geld en dat zit dan ook in de prijs. Het is maar net waar je behoeften liggen. Daarbij vind ik het OS van Apple wel echt beter dan Windows, maar wellicht is dat persoonlijk.

Echter meen ik ooit gelezen te hebben dat Cubase op windows beter zou presteren dan op OS X. Volgens mij op gearslutz gelezen, geen idee wat de reden daarvoor zou zijn.

Comment

Klein probleem is dat als je een deftige mac boek pro wil deze dik over de 2000 euro kost

Als het toch op 1 plaats blijft staan zou ik persoonlijk sowieso voor een computer en niet voor een laptop gaan. Lekker groot scherm erbij en gaan.

Comment

Mac en Windows hebben zo beide hun voor en nadelen:

Mac:
        +degelijkheid, een gemiddelde MacBook gaat langer mee dan een Windows laptop.
        +software én hardware van dezelfde fabrikant, al sinds het begin een voordeel van Mac, onderdelen werken door een perfect aansluitende softwareaansturing beter.
        Zo kan een Mac's processor dezelfde prestaties halen als een Windows computer met een iets betere processor.
        +minder virusgevoelig, al wordt dit argument veel minder van waarde naar mate de jaren vorderen. Voor onze MacBook hebben we laatst toch maar McAfee aangeschaft.

-wat je koopt, hou je. Een windows PC is makkelijker te upgraden, bij een mac kan dit haast niet en als het kan is het heeel erg duur.
        -verschrikkelijke samenwerking met Windows
        -veel zit verborgen in het systeem, waar je bij Windows er veel makkelijker bij komt.

Windows
        +goedkoper
        +keuze in besturingssysteem en hardware, winkels als Norrod en MyCom laten je zelf een complete PC samenstellen als je dat wil.
        +meer voor te verkrijgen aan software, etc

-minder degelijk, met betrekking tot laptops.

Zelf zou ik gezien jouw budget en eisen gaan voor een Desktop.
        Als je je computer op dezelfde plek laat staan.
        Waarom:
        -laten mogelijkheid te upgraden, waar met laptops dit niet kan, op werkgeheugen na.
        -degelijker, laptop is gevoelig voor stoten, etc, gaan vaak ook niet langer mee dan 2-3 jaar.

Aan een laptop zitten ook voordelen, zoals het meenemen van je werk.
        En produceren vanaf een laptop is ook goed mogelijk. Herinner me dat Blof hun album Umoja
        helemaal hebben opgenomen met één MacBook. Voor een groot scherm:
        Koop een 17" laptop en je hebt al een aardig groot scherm (kan makkelijk met het budget)
        en er kan altijd nog een tweede scherm aan. Voor onze MacBook staat op de studeerkamer ook een
        scherm van 22".

Kortom zet alle voor en nadelen van elk systeem en van de PC en laptop naast elkaar en kijk
        wat voor jou het fijnste is.

Comment

Bedankt voor jullie reacties! Dan ga ik waarschijnlijk toch voor een desktop, aangezien het meenemen van mijn werk niet echt nodig zal zijn.

Maar nu zit bij mij nog steeds een flinke twijfel, Windows of een iMac. Ik hoor bijvoorbeeld vaak dat als je toch een Windows computer neemt je er goed een kan samenstellen. Hierdoor zal je een goed aangepaste computer krijgen, waarbij je op (voor jou) onnodige onderdelen kan besparen en juist in andere onderdelen meer geld stoppen.

Maar het valt me wel op dat je vaak genoeg in de muziek branche een iMac ziet. Bij het conservatorium bijvoorbeeld hebben ze alleen maar iMac's.

Ik ga zeker nog even de voor- en nadelen tegenover elkaar zetten, maar als jullie nog advies hebben dan hoor ik het graag!

Comment

Hallo speaker,

Succes met je keuze. Wat het ook mag worden een tip zal zijn: gebruik het alleen voor muziek maken!
            Veel computers welke het 'niet meer trekken' hebben last van, van alles wat er bij op is gezet.
            Mac of PC? pfff veel plezier met deze bash. Op beide kun je prima werken. Tis ook maar net wat je gewend bent en 'mooi' vindt (En geld voor hebt).

Belangrijker... Als je een keuze gemaakt hebt, maak wat moois :)

Comment

Originally posted by BT-Studio View Post
              Hallo speaker,

Succes met je keuze. Wat het ook mag worden een tip zal zijn: gebruik het alleen voor muziek maken!
              Veel computers welke het 'niet meer trekken' hebben last van, van alles wat er bij op is gezet.
              Mac of PC? pfff veel plezier met deze bash. Op beide kun je prima werken. Tis ook maar net wat je gewend bent en 'mooi' vindt (En geld voor hebt).

Belangrijker... Als je een keuze gemaakt hebt, maak wat moois :)
              Bedankt voor de tip! Ik zal er rekening mee houden, dan moet ik mijn laptop van nu maar gaan gebruiken voor mijn school etc. (dat overleeft ie vast wel, als Cubase etc. eraf is).

En ik zal er zeker wat moois mee (proberen te) maken! :)

Comment

Maar het valt me wel op dat je vaak genoeg in de muziek branche een iMac ziet. Bij het conservatorium bijvoorbeeld hebben ze alleen maar iMac's.
                Het is niet zo dat er een ideale computer is voor muziekbewerkingen hoor. Artiesten als VanVelzen werken bijvoorbeeld wel gewoon met Windows.
                Ook zijn er veel grote studio's in Amerika, toevallig laatst op een documentaire gezien, die werken met Windows.

Ik ben het hier dan ook volledig mee eens:

Comment

Originally posted by Dablyou View Post
                  Het is niet zo dat er een ideale computer is voor muziekbewerkingen hoor. Artiesten als VanVelzen werken bijvoorbeeld wel gewoon met Windows.
                  Ook zijn er veel grote studio's in Amerika, toevallig laatst op een documentaire gezien, die werken met Windows.

Ik ben het hier dan ook volledig mee eens:
                  Oke! Nou dan ga ik maar eens goed kijken. Bedankt in ieder geval!

Comment

Ik vind een iMac toch wel een hele mooie computer hoor, zou deze dan ook graag willen hebben. Hoe denken jullie over dit model:

De Apple iMac ME086 is een all-in-one computer met een zeer fraai design en een haarscherp beeld vanuit praktisch elke kijkhoek. De 4e generatie Intel-processor is krachtig genoeg voor al uw grafische- en audioprojecten.

Dan kom ik dus een stukje goedkoper uit dan die € 1500,- en zou ik mijn oude laptop kunnen houden (wilde ik eerst inruilen), voor andere zaken en als 2de scherm.

Ik ga in mijn DAW, maximaal gebruik maken van 10-midi sporen, 10-opname sporen en maximaal 2 effecten per spoor (gemiddeld).

Comment

Dan kom ik dus een stukje goedkoper uit dan die € 1500,- en zou ik mijn oude laptop kunnen houden (wilde ik eerst inruilen), voor andere zaken en als 2de scherm.
                      Bedenk wel dat Windows en Apple beide prachtige systemen zijn, maar slecht samengaan. Een externe harde schijf moet je net als een iPod synchroniseren voor je er ook maar IETS mee kan. Nadeel, want het maakt overzetten van grote bestanden naar de windows-computer lastig. Ik heb voor de MacBook een aparte externe harde schijf moeten aanschaffen. Omdat het zo'n gedoe is.

Wil ik je even op wijzen ;)

Comment

Originally posted by Dablyou View Post
                        Bedenk wel dat Windows en Apple beide prachtige systemen zijn, maar slecht samengaan. Een externe harde schijf moet je net als een iPod synchroniseren voor je er ook maar IETS mee kan. Nadeel, want het maakt overzetten van grote bestanden naar de windows-computer lastig. Ik heb voor de MacBook een aparte externe harde schijf moeten aanschaffen. Omdat het zo'n gedoe is.

Wil ik je even op wijzen ;)
                        Bedankt ;). Dat is inderdaad dan wel weer lastig... Oh waarom is dit ook zo"n gedoe :p

Comment

Nog even wat informatie op gezocht, over dat overzetten enzovoort. En op zich zou dit wel moeten kunnen lukken. Daarom toch weer bij de iMac uitgekomen:

Dus wat denken jullie?

De Apple iMac ME086 is een all-in-one computer met een zeer fraai design en een haarscherp beeld vanuit praktisch elke kijkhoek. De 4e generatie Intel-processor is krachtig genoeg voor al uw grafische- en audioprojecten.

Ik zag laatst ook een wat oudere iMac die ik kon kopen (met 6 maanden garantie). Het model was late 2009, maar de specs waren wel beter dan van deze, de specs waren namelijk als volgt:

27" 2.8 GHz Core i7, 8GB, 1,5TB

Zou dit niet beter zijn? De specs zijn beter, of zeggen jullie van maar die loopt zoveel jaar achter die is net zo goed (of zelfs slechter) dan nu.

Ik hoor graag nog even wat advies!

Comment

Misschien een stomme vraag.
                            Hoe wil je een imac zelf nog echt upgraden in de toekomst?

Ook zal je er rekening mee moeten houden dat je geen interne hardware zomaar kan aansluiten en je dus alles extern zal moeten nemen.

Mis een Mac power tower :cool:

Maar anders zou ik toch echt gewoon lekker voor de Windows gaan. Een pc van 5 jaar oud koop ik sowieso al niet.

Comment

27" 2.8 GHz Core i7, 8GB, 1,5TB
                              Vijf jaar oud? Hmmm. Zou ook ik niet voor kiezen. En i5 vs. i7 maakt niet gek veel uit, i5 schijnt voor sommige software zelfs de voorkeur te hebben.
                              Neem ook weer in het achterhoofd dat processors in een mac beter 'presteren' dan in een windows computer, zoals ik eerder al zei.
                              Ook moet je bedenken dat de i5 en i7 processors vergeleken met 2009 al weer een paar generaties verder zijn.

Misschien een stomme vraag.
                              Hoe wil je een imac zelf nog echt upgraden in de toekomst?
                              Het grootste nadeel van iMac's en laptops.
                              Wat je hebt hou je. Zoals ik eerder al zei, Windows Desktops zijn tenminste nog te upgraden.
                              Al is dat ook niet goedkoop, over een paar jaar zal het moederbord verouderd zijn, dus voor je nieuwe onderdelen erin zou willen zetten
                              zul je die dus ook moeten vervangen, en echt grote upgrades (kijk maar wat een i7 processor nu kost los) gaan veel geld kosten.
                              Maar zeker een punt om mee te nemen, maar voor een beetje upgrade van een Windows PC kun je nog steeds geen iMac kopen.

Een Mac Pro kent dit probleem niet, maar dat is voor jouw budget niet te realiseren. Upgrades daarvan zijn ook niet mis...

Ook zal je er rekening mee moeten houden dat je geen interne hardware zomaar kan aansluiten en je dus alles extern zal moeten nemen.
                              Kan je fijn vinden, ik heb zelf geen moeite met idee dat alles dan extern zou moeten, is wel wat duurder in sommige gevallen.

Je moet gewoon de voor en nadelen naast elkaar leggen en goed bekijken wat je precies wilt en met welk systeem je dit het beste kan realiseren
                              met jouw budget. Probeer uiterlijke dingen zoveel mogelijk buiten beschouwing te laten, want prestaties en toekomstperspectief en het aansluiten bij jouw verwachtingen is veel belangrijker.

Apple kan prachtig zijn, maar ook heel beperkend, denk er dus goed over na, want een miskoop zou zonde zijn.

Comment

Working...
                              X