Announcement

Collapse
No announcement yet.

externe harde schijf of laptop

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• externe harde schijf of laptop

hey

ik draai met Traktor S2 & nen acer i5.
    hierbij sluit ik een USB externe schijf 3.0 aan waar mijn muziek op staat.

nu is mijn vraag wat is het minst belastend voor de laptop ?
    alle muziek op de laptop zetten en zonder externe spelen
    of
    enkel en alleen met externe spelen en niets op laptop zetten.

alvast bedankt voor jullie advies.

gunther

Ik draai zelf met Mixvibes. Hier heb ik een ssd in mijn laptop en op de laptop staat een klein mapje muziek. Nagenoeg al mijn muziek staat op een externe harde schijf en dat werkt probleemloos. Je zou ook met usb sticks kunnen werken, die hebben normaal gezien een snellere reactietijd als een harde schijf.
    Uiteindelijk denk ik niet dat het veel uitmaakt waar je muziek staat zolang het medium waar het op staat maar snel genoeg is met lezen.

Comment

Het is, op de accuduur na, geen echte belasting voor je laptop. Meestal worden externe harde schijven door computers gezien voor wat ze ook zijn: een harde schijf.
      Alles op je computer opslaan, heb ik gedaan maar dat doe ik niet meer. Ik hou mijn collectie van muziek bij op de externe en heb een selectie op de laptop zelf staan.
      Zo ben, als er wat gebeurd met mijn laptop niet al mijn muziek kwijt. De selectie op mijn laptop is er zodat ik ook weer niet totaal afhankelijk ben van de externe harde schijf.
      Ik draai met beide. 95% van wat er die avond gedraaid moet worden staat in principe op de laptop, maar mocht er een keer een verzoekje komen die ik niet op de laptop heb staan, kan ik altijd even mijn externe harde schijf door en in uiterste gevallen Spotify.

Als je een externe harde schijf hebt zonder eigen externe voeding, dan voedt hij zich via de usb aan de laptop. Dus als je dan op de laptop bezig bent en deze draait op de accu en je hebt je externe harde schijf er aan, zal de accu sneller leeg gaan. Dat is de enige belasting die ik kan bedenken.

USB sticks werken ook leuk, een paar van gekocht en gesorteerd per genre. Maar mijn externe harde schijf blijft de hoofdopslag, al was het puur en alleen al uit back-up.
      Maak trouwens iedere maand nog een extra back-up op een andere harde schijf. Mijn muziekverzameling is ondertussen zo groot, moet er niet aan denken om die kwijt te raken.
      Dat zal dagen en dagen rippen en terugzoeken op iTunes betekenen...

Comment

hey

accuduur is geen probleem want de voeding zit in de laptop.
        wat ik wel merk is dat zijn fysiek geheugen ( CTRL + ALT + DEL en dan taakbeheer en prestaties ), na een aantal uur draaien zakt.
        wat ik dan doe is de externe er eventjes uithalen en muziek spelen vanop laptop en dan weer externe erin.
        lijkt belachelijk maar hierdoor stijgt het fysiek geheugen weer naar zijn normaal niveau.
        daarom dat ik dacht dat zonder externe te spelen dit beter zou zijn.

grts

Comment

accuduur is geen probleem want de voeding zit in de laptop.
          wat ik wel merk is dat zijn fysiek geheugen ( CTRL + ALT + DEL en dan taakbeheer en prestaties ), na een aantal uur draaien zakt.
          wat ik dan doe is de externe er eventjes uithalen en muziek spelen vanop laptop en dan weer externe erin.
          Ik herken deze situatie bij mezelf niet, ik draai zelf met VDJ op een Acer Aspire One met een 1.8 dualcore en 4 GB werkgeheugen en ik merk
          na verloop van tijd niet echt een vermindering in de prestaties. Ik kijk dan niet naar taakbeheer, misschien dat er na een tijd meer gevraagd wordt van
          de computer, maar dat ik merk ik zelf niet.

Comment

de prestaties van de computer blijven wel gelijk, geen probleem daarmee

let ook eens op die cijfers, ik heb 6 GB ram. bij begin staat fysiek geheugen beschikbaar meestal rond de 4000 maar na een 6tal uur draaien rond de 200.....

Comment

Jouw fysieke geheugen kan niet afnemen. Ik neem aan dat je bedoeld het gebruikte fysieke geheugen. Hoe lager die waarde hoe beter natuurlijk. Zie het een beetje als een indicatie van hoe hard jouw pc moet werken, hoe meer geheugen hij gebruikt hoe harder hij werkt. En zelfs als een pc moet werken is dat niet echt een probleem.
              De grootste bottleneck zal de leessnelheid van het medium zijn waar jouw muziek op staat. Een oude externe harde schijf zal dus waarschijnlijk eerder problemen veroorzaken door trage reactie en lage leessnelheid dan bijvoorbeeld een nieuwe externe usb 3 schijf of een usbstick.

Comment

Misschien nemen de prestaties af omdat de laptop warmer wordt en de cpu zijn prestaties naar beneden schaalt. Het fysieke geheugen kan niet afnemen wel kunnen er meer processen in geladen worden zodat een programma minder plaats krijgt in het geheugen. De bandbreedte van USB 3 is in princiepen genoeg om geen vertraging te veroorzaken en hangt alleen af van welke harde schijf hierin draait en op welke snelheid.
                Het beste is zoveel mogelijk achtergrond programma's ( in win.ini ) uitzetten zodat alleen het noodzakelijke blijft draaien zoals onder andere een anti virus

Comment

Als de prestaties afnemen omdat de cpu te warm wordt dan heb je een probleem met je koeling. De boel eens opengooien en goed schoonmaken is dan de boodschap. Een recente laptop die een beetje performant is kan zonder probleem meerdere programma's tegelijkertijd draaien. Als jij al aangeeft dat je 6 gig ram hebt, is dat voor mij al een teken dat de laptop redelijk performant is. Ik kan hier met mijn laptop met Mixvibes draaien, ondertussen een hele catalogus muziek volledig analyseren (bpm, gain, etc) en surfen tegelijk zonder dat ik haperingen heb.

Comment

Originally posted by gunther View Post
                    de prestaties van de computer blijven wel gelijk, geen probleem daarmee

let ook eens op die cijfers, ik heb 6 GB ram. bij begin staat fysiek geheugen beschikbaar meestal rond de 4000 maar na een 6tal uur draaien rond de 200.....
                    Dat zou niks uit moeten maken....
                    Wat je pc doet is het nummer laden en op je Ram zetten en dan doet hij er nog wat andere dingen mee. maar het maakt niet uit of hij laad van een HDD of externe HDD het blijft dezelfde schijf. het enige verschil is dat de interne geen gebruik maakt van je usb aansluiting maar van (waarschijnlijk) Sata aansluiting.
                    De sata aansluitingen zijn 3GigaByte per seconden en de usb 3.0 aansluitingen 10GigaByte per seconden. Dan denk je natuurlijk de usb is sneller. ja dat is hij maar je schijf kan meestal max 400MegaByte per seconden laden of trager. Dus qua prestaties maakt het niet uit of je een interne of externe hebt. Extern is meestal wel handiger als je bv geen plaats meer hebt voor nieuwe schijven in je laptop en/of je moet snel groote bestanden of hele muziek albums met de honderden verplaatsen van pc naar pc. Meestal is de interne schijf van een laptop ook niet zo snel maar dat zou ook niet uit moeten maken omdat het laden dan max 5s duurt in plaats van 2. Ook ligt het eraan of je procesor wel snel genoeg is :P als je schijf sneller is dan je procesor aankan dan is het ookfoute boel. weg gegooid geld voor extra snelheid.

Kortom ik zou lekker kiezen voor een 512/1024 gb Externe HDD of als je echt lekker snelheid wilt een samsung ssd in een stevige hoes :)

Comment

Working...
                    X