Announcement

Collapse
No announcement yet.

Studio Monitors

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Studio Monitors

Hallo allemaal.

Het lijkt nu misschien of ik een beetje van de hak op de tak spring, maar ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

Ik ben eigenlijk helemaal gestopt met het hele dj-gebeuren, en ben me eigenlijk alleen aan het focussen op het home studio gebeuren. Als gevolg hier van gaat mijn volledige PA-set binnenkort de deur uit. Omdat ik van goed klinkende muziek hou, en graag goed wil kunnen afmixen wil ik naar een setje serieuze monitoren kijken. Mijn budget zit op max 900 euro voor alleen monitoren.

Ik wil het liefst een 3 weg monitor, omdat ik het liefst geen subwoofer meer wil, maar wel een goede bass-response.
    Ik zat zelf naar de KRK rp 10-3 en de event 2030 te kijken. Heeft iemand ervaringen met deze speakers?
    Mijn voorkeur gaat uit naar de 2030 vanwege de grootte, de looks en de lovende reviews. Echter heeft deze een bass poort aan de achterkant, en ik heb niet de ruimte om de speakers ver genoeg van de muur af te zetten om dit tot zn recht te laten komen. Ook ben ik bang, omdat de poort aan de achterkant zit, dat de bas direct op de muur afketst, mn kamer ingeslingerd wordt om vervolgens voor uitdoving te zorgen.
    Met dat in mn achterhoofd is de KRK weer erg aantrekkelijk, omdat deze een poort aan de voorkant heeft. Maar de prijs is ook weer veel lager, en ik wil niet op kwaliteit inleveren. Ook is de kamer waarin ze gebruikt worden vrij klein(3 bij 4 meter), waardoor de speakers misschien wel niet helemaal tot hun recht kunnen komen.

Beide monitoren hebben voor en nadelen.
    Mijn vraag is dus of iemand ervaring heeft met deze monitoren of andere monitoren in dit prijssegment.

Groet,
    Lars
    Last edited by larsholm; Tuesday-10-06-2014, 14:52.

Voor het serieuzere werk acht ik de rocket serie niet goed genoeg. Geen idee hoe deze drie-weg klinkt, maar de rocket-serie is toch echt meer een dj/beginnende producer monitor. Dat wilt uiteraard niet zeggen dat het niet kan...maar goed.

Ik heb toevallig eenmalig de 2030 gehoord. Ik was zeker er wel over te spreken, hoewel ik geen referentie van andere monitoren had op dat moment. Het zijn eigenlijk ook gewoon flinke jongens haha ;)

Maar ik zie totaal geen reden om voor 3weg te kiezen. Het kost eenmaal een stuk meer en je keuze is dan ineens heel beperkt voor je budget. Daarbij is in een kamertje van 3x4 een mooi setje 2-weg nearfield een stuk meer gepast. Sterker nog, ik zou niet groter dan 6 a 7 inch woofer pakken. Bij de betere monitoren zal je echt geen woofer nodig hebben. Ik zit zelf in een kamer van 5,5 x 3,5 met de Genelec 8040 (6,5 inch) >> meer dan genoeg laag.

Ik stel voor dat je gewoon een lijstje maakt met monitoren die in je budget zitten. Daarna prik je een mooie datum voor een luister sessie. In mijn ogen nog steeds de enige manier om een monitor te kopen: luisteren.

Comment

Waarom zou een drieweg systeem beter klinken als een tweeweg? Als je in dezelfde prijsklasse blijft moet je wel bedenken dat je bij een drieweg systeem meer onderdelen voor dezelfde prijs hebt, en dus per definitie de prijs per onderdeel, en waarschijnlijk dus ook de kwaliteit er van, omlaag gaat. Grootte speelt niet echt een rol wat betreft geluidskwaliteit. Je gaat waarschijnlijk wel wat betere basweergave hebben.
      Om een goede vergelijking te kunnen maken neem je best wat testcd's mee en gaat eens in de winkel luisteren.
      Geen idee hoe de rp 10-3 klinkt, maar de krk's die ik tot nu toe heb gehoord vond ik niet geschikt om te producen en af te mixen wegens een te gekleurde klank. Je vergelijkt hier trouwens wel twee monitors uit totaal verschillende prijsklassen

Comment

Genelec ligt helaas net boven mn budget. Helaas is het voor mij door werk en school bijna onmogelijk om een dagje naar goes te gaan. Ook wil ik op korte termijm graag overgaan op monitoren.

Er is een website die professionele vergelijkingsopnamen maakt van monitoren. Hieruit vond ik de 2030 uitspringen.

Het gaat naast produceren/afmixen ook om allerdaags muziekluisteren en uiteraard hoe ze er uitzien. Ik hou van een strakke, diepe en niet opgehypete bas, maar ik heb liever geen sub. Vandaar dat ik een 3 weg wil met een aparte bas-woofer en amp.

Ik heb het gevoel dat twee 2 way monitoren niet dezelfde bas neerzetten als een 3 weg als de event.

Heb jij misschien sugesties voor een leuke 2 weg onder de 900? Evt met sub als het nodig is..

@hollender

Ik heb nooit gezegd dat 2 weg minder goed klinkt :)
        Voor de bovenstaande redenen wil ik graag een drieweg.
        Last edited by larsholm; Tuesday-10-06-2014, 19:32.

Comment

Ik ben het eens met Hollender. Je hebt nu eenmaal een bepaald budget en aan dat budget zit een bepaalde geluidskwaliteit vast. Voor die 900 euro is het ene setje niet veel beter dan het andere setje, het is een kwestie van persoonlijke smaak. Een Genelec tweeweg zal absoluut niet zo klinken als een Genelec 3weg met dezelfde soort componenten. Echter is de prijs ook behoorlijk verschillend.

Je hebt je 900 euro en een midden/lage klasse 3weg gaat jouw bas echt niet veel strakker maken dan een midden tot hoge klasse tweeweg. Sterker, het paradepaartje van Event, de Opal, is een tweeweg...en die klinkt beter dan de drieweg middenklasser 20/30.

En het is uiteraard een eigen keuze om te kopen zonder te luisteren. Maar ik zou dat wel een beetje zonde vinden van de investering.

En suggesties...hoewel ik ze nog niet gehoord heb, heb ik flinke verwachtingen van de M-serie van Genelec. Je hebt volgens mij al wel in de gaten dat ik nogal fan ben van Genelec. ;) En zoals gezegd heb ik de 20/30 wel als aangenaam ervaren.

Ook ben ik eens een keer omver geblazen door de Yamaha msp5, ik stond te kijken wat voor geluid eruit kwam voor dit geld. Ik ga ervan uit dat de msp7 ook goed klinkt, deze valt enigszins binnen je budget.

Comment

Wat ik persoonlijk wel goeie monitors vind voor hun geld zijn de Yamaha's. De HS serie heeft een erg droge cleane sound. Zeer goed om af te mixen echter niets om een avondje lekker plaatjes op te luisteren in plaats van je hifi set. Yamaha MSP 7 is ook een aanrader, ligt echter enkele tientjes boven je budget. Zoals ik eerder al aangaf heb ik nog geen krk's gehoord die mij kunnen bekoren tenzij als dj monitor, en dan nog vond ik ze eerder wat rommelig. Maar er zijn massa's mogelijkheden en mijn kennis is eerder beperkt. Het loont zich echt wel om een keer een middagje af te zakken naar Goes met een aantal bekende cd's of eigen tracks en daar eens te luisteren welke monitor het best bij jou past. Je hebt het hier tenslotte niet over een weekje zakgeld dat je gaat spenderen. Er lopen daar vast wel mensen rond die jou fatsoenlijk kunnen adviseren... Een monitor blijft iets persoonlijks.

Comment

Oke, ik ga dan toch maar een keer een dagje naar bax toe. Ik vind 900 euro toch inderdaad te veel om op de gok uit te geven. Dan maar wat langer wachten..

Wel heb ik zo mn vraagtekens bij de testruimte van bax. het is namelijk een langwerpige ruimte waar een sweetspot creeren onmogelijk is. ook lijkt het me dat de klank bij mij thuis zich heel anders uit dan in dat hokje bij bax? Of zit ik dit nu weer helemaal verke

Comment

Elke ruimte heeft zijn eigen akoestiek, maar alles speakers staan daar wel in dezelfde ruimte waardoor je ze perfect1 op 1 kunt vergelijken. Want het gaat tenslotte om de monitors en niet om de akoestiek...

Comment

Inmiddels is er een uitstapje naar bax gepland. Ik heb de volgende monitoren op mn lijstje staan die ik wil beluisteren:

Genelec M-Series M040
                  KRk 10-3
                  Event 3020
                  Yamaha HS5 +HS8s
                  Presonus Sceptre S6
                  Adam A7x

Zoals je ziet heb ik mn budget met een korrel zout genomen, als het verschil in kwaliteit echt supergroot is ben ik bereid meer te betalen voor een goede monitor.

Heeft iemand nog monitoren die ik MOET beluisteren?

Comment

Originally posted by Hollender View Post
                    Elke ruimte heeft zijn eigen akoestiek, maar alles speakers staan daar wel in dezelfde ruimte waardoor je ze perfect1 op 1 kunt vergelijken. Want het gaat tenslotte om de monitors en niet om de akoestiek...
                    En die akoestiek heeft geen invloed op hoe die monitors klinken?
                    Volgens mij heeft akoestiek alles met geluid te maken, en monitors zijn de dingen die dat geluid produceren...
                    Nearfields kunnen kloten klinken in een grote ruimte net zo goed als mid of largefield beroerd in een kleine ruimte kunnen klinken.
                    (Weet niet wat voor ruimte larsholm heeft maar dit zijn mijn inziens vrij grote speakers...)

Comment

Ik beschik over een rechthoekige kamer van 4 bij 3 bij 2,5 (l b h)

Het gaat mijn niet om opgehypete bassen of mids op highs, maar ik wil wel een goede basresponse hebben. Dit omdat ik van mixen met diepe bassen hou, en ook tijdens het luisteren van muziek wil ik dat de bas aanwezig is.

Comment

De luister afstand tot de monitors zal bepalen of je near, mid of large nodig hebt.
                        De akoestiek (is meer dan alleen hoe groot de ruimte is) zal galm en frequentie respons deels bepalen.
                        Wat is een goede bas response? En dan zonder onze persoonlijke smaak voorkeur.
                        In de studio zou eerlijkheid boven smaak horen te staan.
                        Als ik een lekkere diepe bas wil horen (ja ik hou er ook wel van) luister ik op mijn HiFi installatie.
                        Op de monitors (in de studio) luister ik naar de balans.

Comment

Mijn luisterafstand zal als ik normaal bij mn pc zit ong 60 cm zijn. Als het nodig is kan dit tot 1 meter gemaakt worden.

Over de bas, wat jij zegt bedoel ik juist. Ik wil graag een eerlijke bas. Daarmee bedoel ik dat deze aanwezig, maar eerlijk moet zijn.

Comment

Originally posted by larsholm View Post

Heeft iemand nog monitoren die ik MOET beluisteren?
                            Ja, de LSR3-series van JBL.

Comment

Bedankt! Maar ik denk niet dat die op kan tegen monitoren die tweemaal zo duur zijn... Maar als ze ze bij bax hebben opgesteld zal ik ze toch even beluisteren.

Comment

Working...
                              X