Announcement

Collapse
No announcement yet.

Studio Monitors

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Voor die afstand (rond de 1 mtr) zal nearfield voldoen.
    Voor een goede bas respons zou (naast goede monitors) basstraps in de kamer een overweging kunnen zijn.
    Zie pb voor luister tips. :)

Comment

Je PB had ik al doorgenomen, daar zitten inderdaad goede tips bij!

Mocht ik last hebben van ongecontroleerde bassen ga ik zeker bass traps proberen, maar ik ga het (gezien de prijs van die krengen) toch eerst proberen zonder, en evt met trim. Mocht dit niet het gewenste resultaat hebben zal ik basstraps zeker overwegen!

Een ander puntje is nog wel de plaatsing van de monitoren zelf. Is dit een kwestie van trail and error of valt hiet nog wat aan te redeneren?

Dit is een schets van mn kamer:
      Untitled.jpg

Linksonderin een deur.
      Linksbovenin een deur met raam (ong van plafond tot grond) op de linker muur.
      Linksbovenin een raam (ong 1 meter vanaf de grond tot plafond) op de bovenste muur.
      Rechtsonderin een bed in de hoek, onderin een kast en bovenin een hoekbureau.

Mijn plan was om de monitoren op de rode posities te zetten, met mijn monitoren daartussen. Hierdoor zit ik ong 60 cm van de monitoren af. De blauwe posities creeren ong 1`meter ruimte tussen oor en monitor.

Mijn vraag is nu dus als volgt: Kan ik beter de rode of blauwe posities nemen.
      Attached Files

Comment

Plaatsen is altijd een uitdaging. :)
        Daarover staat wel wat interessants op een bepaald website onder het kopje 'weergave' ;)
        Als ik naar je plaatje kijk zou ik (indien mogelijk) proberen beide monitors op oor hoogte (verhoging op bureau en ander op een stand) op gelijk afstand van buitenste muren te plaatsen (met daartussen dan je beeldschermen).
        Afstand tussen de monitoren zelf is uit testen.

Nog even over basstraps (en ander akoestisch behandeling) deze voorkomen o.a. dat het geluid wordt gecanceld (wat niet met eq of zo is te voorkomen).
        Zelfbouw zou ook een optie kunnen zijn (zie artikel Studio akoestiek op zelfde website die ik hierboven bedoel).

Comment

Aan de opstelling die jij geeft zat ik zelf ook al aan te denken.
          Zou de mogelijkheid om ze op de 'rode' posities te zetten dan om redenen (reflectie, canceling ozd) niet aan te raden zijn? Dat is namelijk wel het handigste (vind ik zelf)

Comment

@ BT: Akoestiek is ontzettend belangrijk, maar je kunt moeilijk van een winkel verwachten dat ze de vele akoestische mogelijkheden kunnen nabootsen. De akoestiek van een ruimte bepaal je normaal helemaal zelf op de manier waarop je ze inricht. Wat ik bedoelde is dat je op deze manier zo'n beetje de eerlijkste vergelijking kunt maken aangezien de omstandigheden hier voor iedere speaker gelijk zijn.

Basstraps kun je vrij eenvoudig zelf maken, ook overige akoestische aanpassingen moeten niet te veel kosten (toch niet zo veel als de kant-en-klare oplossingen) als je een beetje handig bent. Dacht dat het http://www.homerecording.be/ was waar je redelijk veel informatie terugvind over het inrichten van een studio en de gebruikte materialen.

Comment

Rode posities kan ook maar bas zal vooral in de hoeken opbouwen (vandaar dat basstraps in de hoeken worden geplaatst).
              Maar je kunt het allicht gewoon proberen.

@Hollender, natuurlijk mag ik niet verwachten dat een winkel mijn ruimte na kan bootsen.
              En je hebt gelijk dat omstandigheden voor elk speaker daar gelijk zijn, maar voor de één dus beter dan de ander. :)
              Mooiste zou gewoon zijn om diverse speakers eerst thuis uit te kunnen testen...

Comment

Oke duidelijk, ik ga dan gewoon wat dingetjes proberen! Eerst maar eens langs bax aankomend weekeind.
                Last edited by larsholm; Monday-16-06-2014, 14:15.

Comment

Ik ben gister naar bax geweest, en ik ben tot de conclusie gekomen dat de Event 2030 de best klinkende monitor in mn budget was. Ik heb ook genelecs, krk's, yamahas en eve monitors beluisterd, maar die klonken allemaal net niet zo compleet als de events. Allemaal miste ze net wat mids, of was het hoog wat schel, of miste het geluid wat diepgang. Dit kwam ik in de events allemaal wel tegen.

Een setje mopads en eventueel nog een SM studio monitor volume control erbij en gaan met die banaan!

Iedereen heel erg bedankt voor de adviezen!

Comment

Working...
                  X