Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hulp nodig bij keuze van studiomonitor

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hulp nodig bij keuze van studiomonitor

Hallo,

Ik ben een tijdje geleden begonnen met het produceren en mixen van tracks. Ik heb onlangs een Dj controller aangeschaft en begin het nu redelijk onder de knie te krijgen. Helaas heb ik geen goede speakers of dergelijke en doe ik alles met een Beats hoofdtelefoon. Ik zit er dus aan te denken om een studiomonitor te kopen. Ik heb echter geen idee wat ik nou moet kopen en wat de beste optie is voor mij. Ik hoop dat iemand mij een beetje wijzer kan maken wat een goede keuze zou zijn voor mij. Hieronder volgt wat informatie.
    - ik werk in een kamer van 4x4
    - ik wil er zowel mee produceren als mixen
    - ik wil niet meer dan 600 euro uitgeven, het liefst minder

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Groetjes

In dat budget zijn er veel modellen die bij je eisen en wensen aansluiten. De meest gekozen exemplaren zijn KRK's uit de RP-serie, tegenwoordig ook Pioneers uit de S-DJX reeks.

Vergeet echter niet als je gaat produceren, dat een externe geluidskaart voor je computer een aanrader is. Niet alleen voor verbetering in geluidskwaliteit, maar ook om latency en aanverwante zaken tegen te gaan.

Het beste is om eens langs te komen in de winkel om e.e.a. eens te beluisteren. Op een budget van 600 euro is een kostenplaatje voor reiskosten niet zo gek veel, zeker niet nu er her en der dagkaarten voor het OV verkrijgbaar zijn. ;) Dan weet je in ieder geval dat je naar huis gaat met iets wat perfect op je eisen/wensen aansluit, of heb je iig meer inzicht gekregen als je daarna zelf nog op het gemakje voor jezelf een afweging wilt maken.

Comment

Is een externe geluidskaart echt een must-have? Want in dat geval ga ik iets minder uitgeven aan de monitors en een externe geluidskaart aanschaffen. Zou je mij eventueel een voorbeeld kunnen geven waar ik het verschil kan horen? Ik heb weinig verstand van technische zaken als geluidskaarten, maar heb gelezen dat er in mijn Midi controller ook een geluidskaart zit, wat is daar het voordeel van? Over een tijdje ben ik vrij dan zal ik zeker kijken of ik een dagje vrij kan maken om jullie eens te bezoeken ;)

Comment

"Extern" is niet een must. Er zijn ook hele goede inbouw kaarten te koop.
        Verder zal het veschil hem voornamelijk in de (aansluit)mogelijkheden en performance (latency) zitten.
        Geluidstechnisch zijn ze ook vaak beter gebouwd. Of je verschil in weergave gaat horen zal ook weer een combinatie van kaart met speakers zijn.
        Crappy computer speakers op een hi-end of standaard kaart ga je waarschijnlijk niet horen.
        Kwaliteit monitors op een hi-end of standaard kaart met getrainde oren wel. (Meesten horen vooral het verschil om de investering te verandwoorden :))
        De zwakste schakel zal de maximaal kwaliteit bepalen. (Dus een bron als b.v. MP3 en je bent al verloren)

Wat een "must-have" is? Is maar net wat jij MOET hebben.;)
        Last edited by BT-Studio; Thursday-26-06-2014, 09:05.

Comment

Uiteindelijk mix ik met mp3 bestanden, dus zal ik tijdens het mixen geen voordeel hebben van een externe geluidskaart denk ik? Hoe het met produceren zit weet ik niet, maar ik kan d'r altijd nog eentje bijkopen.

Comment

Originally posted by BT-Studio View Post
            "Extern" is niet een must. Er zijn ook hele goede inbouw kaarten te koop.
            Verder zal het veschil hem voornamelijk in de (aansluit)mogelijkheden en performance (latency) zitten.
            Kostentechnisch (en wanneer je eens een andere PC koopt) is het wel makkelijker om een externe te nemen.

Kwaliteit monitors op een hi-end of standaard kaart met getrainde oren wel. (Meesten horen vooral het verschil om de investering te verandwoorden :))
            Niet mee eens, zelfs met vrij eenvoudige (lees: budget) studiomonitoren hoor je het verschil tussen een onboard kaartje en een vrij nette externe kaart al goed. Heeft niet zozeer iets te maken met roze bril i.m.o.

Comment

Ik ga een externe kaart van een vriend lenen als ik mijn monitoren binnen heb, dan kijk ik wel of het verschil echt groot is. Ik zit nu te twijfelen tussen de KRK RP8 en de KRK RP6. Ik heb de RP6 gehoord en vond ze super klinken. Ik wil echter wel wat meer uitgeven en de RP8 kopen als die echt beter is. Kan iemand mij vertellen of de RP8 echt beter is dan de RP6 en wat het verschil tussen de twee precies is?

Comment

Originally posted by Jesse3 View Post
                Kan iemand mij vertellen of de RP8 echt beter is dan de RP6 en wat het verschil tussen de twee precies is?
                Wat beter is zul jij moeten beoordelen (Zal ook afhangen van de ruimte, en doel van gebruik. Geen één is standaard 'beter'.)
                Verschil kun je hier vinden.

Comment

De RP8 is groter dan de RP6, en ik werk in een redelijk kleine kamer (4x4). Ik heb de RP6 in mijn eigen kamer gehoord en dat klonk goed. Als ik naar de winkel ga om de RP8 te proberen dan zal die daar anders klinken dan in mijn eigen kamer, dus veel verder kom ik niet door naar de winkel te gaan. Ik probeer er dus achter te komen of de RP8 niet sowieso te groot is voor mijn kamer.

Comment

Je zou de RP8 kunnen bestellen, in je kamer beluisteren en als ze niet bevallen terugsturen en omruilen voor de RP6 (toch Rik?).

Comment

Dat zou inderdaad kunnen, als ze dat toestaan. Ik heb nog een laatste vraag, welke kabels heb ik precies nodig als ik 2 studio monitoren wil aansluiten?

Comment

Waarop moeten ze aangesloten worden?

Comment

Ik wil ze kunnen gebruiken op mijn laptop en op mijn Hercules DJ Controller :)

Comment

Neem aan dat het op de 3,5mm uitgang van de computer moet (heeft die Hercules DJ Controller (welke) een audio uitgang dan?)
                            Dat kan met deze kabel.
                            Last edited by BT-Studio; Monday-14-07-2014, 21:43.

Comment

Hercules DJ Controller air (maar word binnenkort vervangen door een pioneer). Dan heb ik er daar dus 2 van nodig, komt dat combipakket dat ze aanbieden goed uit.

Comment

Working...
                              X