Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volgende upgrade? Budget tot ongeveer 170 euro

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Volgende upgrade? Budget tot ongeveer 170 euro

Hey allemaal,

Ben al een tijdje bezig met produceren en af en toe het opnemen van rap. Heel af en toe ook een elektrisch drumstel, elektrische gitaar en akoestische gitaar maar dit is heel zeldzaam. Nu ben ik van plan mijn studio te upgraden. Dus of iets erbij of iets vervangen. Het budget is tot ongeveer 170 euro.

Mijn huidige setup:

- KRK Rokit powered 6 studio monitoren
    - Steinberg UR22 audio-interface (aantal kanalen vindt ik prima).
    - one 2 go microfoonstatief (hengel micofoonstatief)
    - Samson Q7 microfoon
    - Samson PS01 popfilter
    - Behringer C-1 microfoon
    - Novation launchkey 61 midi-keyboard
    - Cubase elements AI LE 7
    - Samson RH100 koptelefoon
    - Sennheiser HD215 koptelefoon
    - Behringer xenyx 502 mengpaneeltje

Nu is het dus de bedoeling om hier iets aan toe te voegen of iets te vervangen, wat mij zou kunnen helpen om mijn producties tot een hoger level te brengen. Alleen nu vraag ik me ook af of dit wel nodig is, want zoals BT-studio dat zo mooi zegt: "Oefening baart kunst, niet de spullen"

Producten waar ik zelf aan denk: mengtafel met betere EQ en ingebouwde effecten, effect apparatuur, nieuwe/betere studio microfoon of een synthesizer. Maar andere ideeën zijn ook welkom. Ook zitten denken aan iets met de akoestiek verbeteren, maar ik zit in mijn slaapkamer en kan daar geen reflectie spullen aan de muur hangen... Een reflectiescherm e.d. zijn wel weer mogelijk.

Zelf weet ik dus niet zo goed wat en of ik het überhaupt wel moet doen. En zo ja, wat dan (maak het zo gespecificeerd als u/jij zelf wil(t) ) ?

Producten waar ik zelf aan denk: mengtafel met betere EQ en ingebouwde effecten, effect apparatuur, nieuwe/betere studio microfoon of een synthesizer.
    Dat zou ik juist zoveel mogelijk digitaal houden, aangezien je binnen je software vaak al veel van dat soort functies hebt. Indien je persé hands-on control wilt, zou je kunnen kijken naar een compacte MIDI controller, maar dan moet je wel precies weten wat je nu mist. Zomaar iets kopen om maar wat extra's te hebben lijkt me zonde van het geld. ;)

Het mooiste is dan juist dat je al je binnenkomende signalen zo 'droog' mogelijk kunt opnemen en later in je software makkelijk correcties kunt uitvoeren, met effecten kunt spelen, etc. En mocht dat mis gaan, dan kun je altijd opnieuw beginnen, zonder dat je je hele signaal opnieuw moet recorden.

Eventueel kun je overwegen je audio-interface te vervangen voor eentje met meer inputs, maar de vraag is of je de bronnen (gitaren & drums) tegelijk of apart opneemt. Indien dat laatste van toepassing is, zou het niet nodig zijn om die te vervangen.

Ook zitten denken aan iets met de akoestiek verbeteren, maar ik zit in mijn slaapkamer en kan daar geen reflectie spullen aan de muur hangen... Een reflectiescherm e.d. zijn wel weer mogelijk.
    Wat mis je momenteel in je akoestiek? Alleen als je iets specifiek kunt aanwijzen waar je problemen hebt in je geluid is reflectie- en diffusiemateriaal een mogelijke oplossing om je akoestiek wat te tweaken. Maar, zomaar een setje Auralex tegen je muur plakken is ook al snel een waste of money als je niet precies weet wat er schort aan je geluid, wat de panelen precies doen en wat het effect vervolgens gaat zijn.

Comment

Het aantal kanalen vindt ik prima op mijn audio interface. Ik neem inderdaad apart op.

Wat betreft het mengpaneel en de effect apparatuur heb je inderdaad wel gelijk. Zo'n midi-controller, daar heb ik inderdaad ook overna zitten denken. Heb ook liever wat knoppen (al heb ik al enige, op mijn Novation Launchkey maar alleen faders voor volume en centralisering) maar tot hoever kan je hier mee gaan? Kan je ook effecten aansturen? En aan wat voor controller moet/kan ik dan denken?

En die akoestiek verbeteren, ik heb weleens met een semi-professionele artiest wat opgenomen (zang is z'n geval). En hij vond de akoestiek echt slecht, we z'n ook lang bezig geweest met effecten om het te verbeteren (en uiteindelijk ook maar half gelukt). Zelf hoor ik het niet, maar ik heb dan ook alleen maar bij mij thuis opgenomen en ben het dus "gewend".

Dus wel gedacht aan het singaal droger op te nemen, maar ik gebruik bijna nooit mijn condensator microfoon voor rap. Leuk ding hoor, maar ik vindt die Q7 gewoon net wat beter. En om nou een reflectie filter (waar je minimaal € 45,- voor kwijt bent) aan een microfoon te hangen die goedkoper is.....

Dus op dit moment toch wel benieuwd naar zo'n midi-controller, wat ik daarmee kan doen...

En zit zelf ook te kijken naar een drumcomputer, omdat ik drums zo lastig vindt om te maken. En ook vaak sample's daarvoor gebruik... Zoiets als de Alesis SR-16 drum machine.

Comment

Ik ben het HELEMAAL met Rick eens.

Een midi-controller (zeker als je de voorkeur aan knopjes, schuiven i.p.v. muis geeft) is zeker een goed idee.
        Voor je budget (en werkt prima met cubase) zou dit bijna wel kunnen.
        Verder, drums zijn even lastig te maken op een drum machine als in software (oefenen dus :))
        Last edited by BT-Studio; Monday-28-07-2014, 11:01.

Comment

Originally posted by BT-Studio View Post
          Ik ben het HELEMAAL met Rick eens.

Een midi-controller (zeker als je de voorkeur aan knopjes, schuiven i.p.v. muis geeft) is zeker een goed idee.
          Voor je budget (en werkt prima met cubase) zou dit bijna wel kunnen.
          Verder, drums zijn even lastig te maken op een drum machine als in software (oefenen dus :))
          Bedankt voor je reactie BT-Studio!

Gaan we voor een MIDI-controller. Die optie van jou ziet er mooi uit! (en wat betreft het budget, 15 euro moet overheen te komen zijn).

Maar ik vraag me af, wat is nou het voordeel van de door jou genoemde op bijvoorbeeld (los van de prijs):

De B-Control BCR2000 is de ideale desktop-partner voor het aansturen van talloze virtuele draaiknoppen. Geen gedoe meer met het verslepen van de muis, maar eenvoudig knoppen toewijzen en draaien maar!

Comment

Voordeel? Geen.
            De BCF2000 heeft gemotoriseerd faders (voor als je de mixer in Cubase gebruikt) als je liever met draaiknoppen werkt kan de BCR2000 meer 'voordeel' (meer knopjes :)) zijn.
            Tis maar net WAT je wil gaan "controlen"..

Comment

Originally posted by BT-Studio View Post
              Voordeel? Geen.
              De BCF2000 heeft gemotoriseerd faders (voor als je de mixer in Cubase gebruikt) als je liever met draaiknoppen werkt kan de BCR2000 meer 'voordeel' (meer knopjes :)) zijn.
              Tis maar net WAT je wil gaan "controlen"..
              Wederom bedankt voor je reactie! Dan ga ik denk ik toch voor de BCR2000, want ik heb al een aantal faders op mijn Novation Launckey (voor het mixen) en voor effecten werk ik denk ik toch liever met knopjes.

Dus binnenkort maar weer even een bestelling plaatsen:)

Comment

Het aantal kanalen vindt ik prima op mijn audio interface. Ik neem inderdaad apart op.
                Dan hoeft daar niets aan te veranderen.

Wat betreft het mengpaneel en de effect apparatuur heb je inderdaad wel gelijk. Zo'n midi-controller, daar heb ik inderdaad ook overna zitten denken. Heb ook liever wat knoppen (al heb ik al enige, op mijn Novation Launchkey maar alleen faders voor volume en centralisering) maar tot hoever kan je hier mee gaan? Kan je ook effecten aansturen? En aan wat voor controller moet/kan ik dan denken?
                In principe kun je bij de meeste VST's alle functies aansturen die je maar wilt, bij de meesten zit een ingebouwde MIDI Learn functie ingebouwd, zodat je on-the-fly parameters kunt aanpassen, ook als het venster wat meer verstopt is op je scherm. Je koppelt dan een functie aan een knop.
                En die akoestiek verbeteren, ik heb weleens met een semi-professionele artiest wat opgenomen (zang is z'n geval). En hij vond de akoestiek echt slecht, we z'n ook lang bezig geweest met effecten om het te verbeteren (en uiteindelijk ook maar half gelukt). Zelf hoor ik het niet, maar ik heb dan ook alleen maar bij mij thuis opgenomen en ben het dus "gewend".
                Maar 'het is slecht' is natuurlijk een wat vage beschrijving. Heb je teveel echo, klinkt het dof? Want het kan net zo goed liggen aan de microfoon, bepaalde instellingen of uiteraard de zanger zelf. ;) Houd er rekening mee dat een vocaal spoor erg 'saai' klinkt en je het verder moet aanvullen om het als een geheel compleet te krijgen.
                Dus wel gedacht aan het singaal droger op te nemen, maar ik gebruik bijna nooit mijn condensator microfoon voor rap. Leuk ding hoor, maar ik vindt die Q7 gewoon net wat beter. En om nou een reflectie filter (waar je minimaal € 45,- voor kwijt bent) aan een microfoon te hangen die goedkoper is.....
                Misschien zit daar het probleem nu juist. Dat is een, met alle respect, goedkopere dynamische microfoon, die waarschijnlijk van nature wat 'dof' klinkt en meer bedoeld is voor spraak en lichte backing vocals bijvoorbeeld. Voor studio-omgevingen zou ik dus zeker wel een condensator mic gebruiken, met een popfilter om je harde klanken weg te kunnen filteren. Reflectieschermen kunnen handig zijn, maar zolang er geen andere nabije audiobronnen zijn die bijgeluiden in je opnames kunnen veroorzaken, is dat nog geen must.
                Dus op dit moment toch wel benieuwd naar zo'n midi-controller, wat ik daarmee kan doen...
                Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. :)
                En zit zelf ook te kijken naar een drumcomputer, omdat ik drums zo lastig vindt om te maken. En ook vaak sample's daarvoor gebruik... Zoiets als de Alesis SR-16 drum machine.
                Drummachines zijn leuk, maar ook hiervoor geldt dat software dat net zo goed kan en dan heb je ook gelijk een stuk meer mogelijkheden. MIDI controller + goed stuk software kan net zo goede resultaten bieden als een drummachine zelf. Maar, blijft ook een kwestie van voorkeur. Ook omdat sommige producers gewend zijn om beats te bouwen met hun drummachine en dat ding van binnen en buiten kennen. Begin je echter vanaf 0, dan zou ik al meer richting software neigen.

Comment

Wederom bedankt voor je reactie, Rick.

Ik ga op dit moment voor een midi-controller. Maar ben (voor in de toekomst) ook wel benieuwd naar een goede studio-microfoon (aangezien ik alleen een C-1 van Behringer heb). Zelf leek mij de Audio Technica AT2050 wel wat. En € 200,- is ook een beetje wat ik er max aan uit zou willen geven.

Al moet ik eerlijk zijn, ik ben verliefd op de Shure SM7B. Maar € 400,- voor een microfoon, dat kan ik de komende jaren echt niet neerleggen.

Comment

Working...
                  X