Announcement

Collapse
No announcement yet.

Studio monitoren in een duplexruimte

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Studio monitoren in een duplexruimte

Hallo,

Ik wil 5" studiomonitoren aanschaffen om elektronische muziek te leren produceren. Ik zou ze boven in een duplexruimte plaatsen. Achter deze link zit een zeer beknopte visuele voorstelling, misschien helpt dat toch iets. Iemand van Auralex vertelde me dat ik de monitoren best tegen een zijwand plaats. De lage tonen schijnen deels weg te vallen als ik de monitoren met de achterkant in de richting van de blauwe pijl zou plaatsen omdat er zich een te grote ruimte achter de monitoren bevindt. Een tijdje geleden las ik op de website van Genelec (webpagina's die nu blijkbaar zijn verwijderd) dat monitoren zelfs dicht tegen een muur moeten staan (zo'n 5-30cm als ik me niet vergis).
    Ik vroeg me af of iemand deze uitleg kan bevestigen omdat ik ook al regelmatig gelezen heb dat monitoren achteraan net veel ruimte moeten hebben zodat er minder basreflectie is.

Wat de monitoren zelf betreft: ik heb momenteel een voorkeur voor de Yamaha HS5, maar indien bijvoorbeeld de plaatsing van de baspoort een invloed heeft op deze topic dan overweeg ik ook alternatieven zoals de JBL LSR305, Mackie MR5, ADAM F5 of Focal Alpha 50.

Alvast bedankt voor de reacties!

Ik zou je graag de tip geven om te kijken of je het maken van muziek echt leuk vind. Want in het begin zal je je toch als eerst focussen op wat alle begrippen zijn en hoe alles een beetje werkt. Ook bij het vinden van de DAW zal je wat tijd kwijt zijn.

Comment

Bedankt voor je snelle reactie. Nou, dat weet ik wel. Produceerde vroeger ook al en nu weer aan het oppakken. Het cubase Pro 8 gekocht en een tweedehands mac pro al reeds eerder daarnaast nog wat apparatuur (Roland TR-8, X0XB0X, Impulse 61).

Suggesties zijn altijd welkom :-)

Comment

Antoine = jftm ?

Comment

Originally posted by Antoine View Post
          Bedankt voor je snelle reactie. Nou, dat weet ik wel. Produceerde vroeger ook al en nu weer aan het oppakken. Het cubase Pro 8 gekocht en een tweedehands mac pro al reeds eerder daarnaast nog wat apparatuur (Roland TR-8, X0XB0X, Impulse 61).

Suggesties zijn altijd welkom :-)
          Sorry ben abuis. Zat in verkeerde topic

Comment

Geen probleem ;)

Comment

Aangezien het om een duplexruimte gaat is er op de rode stippellijn (zie afbeelding) geen wand. Bij de rechtse studiomonitor is er op +/- 70cm afstand een schuin dak. Is het aangeraden om op de rode stippellijn een wand/afdekking te plaatsen?
              (De oranje rechthoeken stellen de monitoren voor, hopelijk helpt de eenvoudige tekening om mijn vraag wat concreter te maken.)

Comment

Heb je akoestische problemen dan?
                Op zich zou ik zeggen plaatst ze daar neer en luister eens of er problemen zijn.

Comment

Working...
                X