Announcement

Collapse
No announcement yet.

Studio bouwen, hulp nodig met producten uitzoeken!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Studio bouwen, hulp nodig met producten uitzoeken!

Hallo jongens en meisjes die ook geinterreseerd zijn in de mooie wereld van geluid maken,

Ik ga binnenkort verhuizen en heb plek om (eindelijk) een semi-ok studio te bouwen.

Zelf heb ik al een aantal instrumenten en dergelijke. (in de ul/li onder aan mijn post!) maar ik heb nog wat extra dingen nodig denk ik.
    Mijn budget word maximaal 5000 euro.

Benodigdheden (die ik zelf al zo weet)
    • Geluidsdiffuser
    • Basstrap (vetste naam voor een stuk foam OOIT.)

Hierbij moet natuurlijk nog worden toegevoegd, wat hier onder ontbreekt!

Zelf heb ik al:
    • Basgitaar
    • Elektrische gitaar
    • Akoestische gitaar
    • Akoestische drumkit
    • PC (tower, scherm, peripherals)
    • Speakers (maar wel ruimte voor upgrade. Gebruik nu behringertjes)
    • Natuurlijk ook versterkers voor de gitaren/basgitaar
    • Midi keyboard
    • Tascam USMK144 (moet echt nieuwe, deze bevalt me TOTAAL niet)
    • zin.

Ik zou het super vinden als jullie mij zouden kunnen helpen met de benodigde spullen vinden! Hier volgt wat informatie over de kamer:

De kamer is rechthoekig, 10 bij 8 meter + klein hokje voor vocal booth. Het moet verdeeld worden in meerdere kamers, een kamer waar de PC met de software voor het software-magie-muziek-creëren staat, maar ook een kamer (de grotere kamer) waarin de piano (upright, steinberg!) en de instrumenten komen te staan als we/ik/ander persoon gewoon wat willen spelen, inspiratie opdoen. Dan is er een kleine vocal booth (hier is al ruimte voor)

Elke hulp word erg ge waardeerd! Alvast bedankt,

Tijn

-edit: Muziek die veelal zal worden gemaakt zal varieren. Niks specifieks, van harde metal, naar jazz tot trap enzo. (Meerdere mensen zullen er gebruik van maken)

Wat generiek advies, want je zal toch echt zelf de details in moeten vullen...

- Zorg ervoor dat je pc stil is.

- Bepaal eerst of je een opnamestudio, montagestudio, productiestudio of radiostudio bouwt.... Het leek me dat je een opnamestudio wilt maken (met montagemogelijkheid) :)

- Zorg voor een goede DAW (ik ben zelf voorstander van Presonus Studio One Professional, mede omdat je single track melodyne erbij krijgt, de interne effecten prima zijn voor pop/rock en het zeer intuïtief werkt)

- ga eens op youtube kijken wat reampen (reamping) is, als je nog niet weet wat dat is

- Ik zie ook een midi keyboard op je lijst staan. Dan zou ik sowieso Native Instruments Komplete aanschaffen, daar heb je een goed begin waar je alle kanten mee op kan: pop/rock, edm, 'filmerig', wereldmuziek, soul & jazz.

- als we inderdaad over een opnamestudio hebben, gaat er snel 5-10 % van je budget naar een prima condensatormicrofoon en zeker minstens 20 % naar microfoons. Ik zou zelf googlen naar welke microfoons er meestal gebruikt worden voor wat. Ik heb even geen zin om het allemaal uit mijn hoofd te halen / op te zoeken in elk geval :).

- wat basstraps en diffusers en zo betreft moet je bij een ander zijn :)

Comment

Originally posted by MadSteven View Post
      Wat generiek advies, want je zal toch echt zelf de details in moeten vullen...

- Zorg ervoor dat je pc stil is.

- Bepaal eerst of je een opnamestudio, montagestudio, productiestudio of radiostudio bouwt.... Het leek me dat je een opnamestudio wilt maken (met montagemogelijkheid) :)

- Zorg voor een goede DAW (ik ben zelf voorstander van Presonus Studio One Professional, mede omdat je single track melodyne erbij krijgt, de interne effecten prima zijn voor pop/rock en het zeer intuïtief werkt)

- ga eens op youtube kijken wat reampen (reamping) is, als je nog niet weet wat dat is

- Ik zie ook een midi keyboard op je lijst staan. Dan zou ik sowieso Native Instruments Komplete aanschaffen, daar heb je een goed begin waar je alle kanten mee op kan: pop/rock, edm, 'filmerig', wereldmuziek, soul & jazz.

- als we inderdaad over een opnamestudio hebben, gaat er snel 5-10 % van je budget naar een prima condensatormicrofoon en zeker minstens 20 % naar microfoons. Ik zou zelf googlen naar welke microfoons er meestal gebruikt worden voor wat. Ik heb even geen zin om het allemaal uit mijn hoofd te halen / op te zoeken in elk geval :).

- wat basstraps en diffusers en zo betreft moet je bij een ander zijn :)
      -Mijn PC is zeer stil, maar ik ga nog maatregelen nemen (langszaam draaiende noctua's, stille waterkoeling) om hem zo stil mogelijk te krijgen.

-Wat ik wil bereiken met de muziekruimte is het opnemen van instrumenten, maar ook kompleet digitaal muziek maken. Hiervoor gebruik ik Cubase, vind ik persoonlijk een fijn stukje software hiervoor.

-Reamping klonk interresant, maar toen kwam ik er achter dat ik hier al gebruik van maakte, maar ik wist de naam ervan niet ;)

-Midi keyboards heb ik inderdaad!

-Mijn condensator-mic vind ik voor het niveau waar we het voor gebruiken perfect, het is een Rode NT1. Voor drums wil ik nog wel de benodigde drum-microfoons aanschaffen.

-Ach, iemand zal me wel kunnen helpen met de foam-panelen. No worries :p

Bedankt voor je reactie, ik waardeer 't zeer!

Comment

- Oef, waterkoeling? Als het om stilte gaat zou ik dat nou juist niet doen. Doe dan gewoon een goede, stille luchtkoeler op je cpu. Persoonlijk heb ik een Corsair 330R met een Cooler Master Hyper 412S. Koelt perfect en is lekker stil.

- Cubase is ook een prima DAW natuurlijk en de NT1 is een zeer goede condensator inderdaad.

Glad I could help :)

Comment

Goede (met voldoende in en uitgangen voor multitrack opnames) audio interface.
          Goede (ze geven tenslotte het geluid weer waarop je je werk gaat doen) monitor luidsprekers.
          Tja, en verder kun je het zo gek maken als je wilt (of budget reikt). :)

Comment

Originally posted by MadSteven View Post
            - Oef, waterkoeling?
            -Waterkoeler is zelf helemaal gevuld, zo'n custom ding ;)
            Komt geen geuild vanaf, als ik mijn grote aircooler met stille noctua's erop zet, hoor ik het beter als m'n stille waterkoeler :)

Comment

Ik snap het probleem niet waarom de koeling met water meer problemen, geluid zou geven dan lucht.

Water kan namelijk net iets meer dan 4x zoveel energie verplaatsen als lucht ( mits zelfde kg en delta t om van uit te gaan )
              Dan hebben we het nog niet eens gehad over de geleiding van energie. Water neemt veel makkelijker warmte af dan wanneer er gebruik gemaakt word van lucht.
              Ook stromingsgeluiden zijn met lucht eerder waar te nemen dan met water.

Ik zou zeggen loop eens een v&d binnen. Leuk joh zon luchtgordijn. Tering veel geluid en enorme verplaatsing van materie terwijl de warmte die ze afgeven geleverd word door 2 kleine buisjes die je niet eens hoort.

En dan voor de ts.

Ik zou ook eens kijken naar statieven, plopfilter, kabels, werkstation ( of bureau als je dat liever hoort )
              Wie weet zelfs even naar je stroomvoorziening kijken

Voor microfoons, kijk eens naar merken als akg. Hebben erg tof spul voor dat wat het kost.

Comment

Even voor waterkoeling: Dat water wordt langs je CPU (en misschien GPU('s)) geleidt. Dit komt dan in een zogeheten radiator terecht die het water weer afkoelt met een heatsink en fans.

Waterkoeling is effectiever, maar niet per-se stiller. Dit komt omdat je het hele warmtewisselingsproces tussen koelribben en lucht naar de rand, of zelfs naar buiten je case verplaatst. Ook breng je nog een extra geluidsbron toe in de hele kring; namelijk een waterpomp.

Daarom is waterkoeling (goedkope CQ betaalbare dan) vaak wel effectief maar zeker niet stiller dan een grote luchtkoeling.

Comment

Het is maar net hoe je het uitvoert.

Indien juist uitgevoerd kan het wel een stuk stiller zijn dan met lucht.

Punt dat als je niets of weinig wil betalen zal blijven dat het dan ook niet zoon wondertje word.

Enne de pomp maak ik me niet zo druk over. Die kunnen vele malen stiller zijn dan de stilste ventilator. Ook stof is niet zoon issue bij een pomp als bij een ventilator.

Comment

Working...
                  X