Announcement

Collapse
No announcement yet.

Studio isoleren maar niet de akoestiek weghalen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Studio isoleren maar niet de akoestiek weghalen

Hoi!

Ik ga binnenkort waarschijnlijk op kamers, en dan moet ik mijn kamer gaan isoleren aangezien mensen niet graag meeluisteren met mijn muziek haha.
    Maar hoe kan ik dit het beste doen? Met noppenschuim, of piramideschuim dacht ik zelf.
    Maar ik las ook dat de akoestiek slechter kan worden doordat je teveel schuim of op de verkeerde plekke gebruikt?
    Ik wil niet perce de akoestiek verbeteren (al zou dat een hele fijne bijkomstigheid zijn) maar het gaat mij meer om het isoleren zodat je in de kamer ernaast geen muziek hoort.
    Ik zelf heb er geen probleem mee om een groot deel van de muur vol te hangen met bijvoorbeeld http://www.bax-shop.nl/schuimplastic...0-cm-antraciet of dit soort schuim: http://www.aixfoam.nl/absorptieplaten-sh003-piramiden

Hoe zou je je kamer het best hiermee kunnen isoleren maar dat de akoestiek niet minder word of misschien verbeterd word?
    Laten we zeggen dat het om een studio van 3 * 2,5 ongeveer is.
    Gr Florian

Isolatie is inderdaad heel wat anders dan akoestisch behandeling (wat je met dat spul in je links doet).
    Het is ook gelijk moeilijk goed te doen.
    Een muur isoleren kun je het beste doen met een voorzet muur (vrij van de bestaande muur).
    Massa is dan belangrijk en dat het geen contact maakt (of geïsoleerd staat) van de bestaande muur
    Dan nog zul je via de vloer en plafond geluid overdracht hebben.

Comment

Hoi BT-Studio, Oke, dus eigenlijk is het isoleren niet zo goed mogelijk? Enige oplossing door er een extra wand voor te plaatsen?

Comment

Hoi Florian,
        Klopt. Die schuim panelen zullen hooguit wat hoog/midden absorberen (mits dik genoeg) maar niks met de laag (waar juist veel energie in zit) doen.
        Isoleren is niet makkelijk en de kleinste fout in de constructie kan al je werk terniet doen.
        Akoestisch behandelen (niet isoleren) is een ander verhaal.
        Maar ook daarvoor geld, doe alleen wat nodig is (al lijkt het allemaal nog zoo mooi).

Comment

Super BT-Studio!
          Ben een heel stuk wijzer geworden over hoe en wat ik zal moeten doen om te isoleren.

Comment

Geluid is een lastig ding, helaas. De beste oplossing is een "doos-in-doosconstructie". Je bouwt dan eigenlijk een complete nieuwe ruimte losstaand van de eigenlijke ruimte. Dat vereist een supernauwkeurige uitvoering. Er hoeft maar ergens contact te zijn (bij de deur bijvoorbeeld) en je hebt toch geluidsoverdracht. (vergelijk : 2 blikjes met een touwtje ertussen die je vroeger als speelgoedtelefoon gebruikte).
            Ook als je een voorzetwand plaatst moet je heel goed opletten wat je doet. Zomaar een wandje metselen lost niet zoveel op. Je kunt beter een zg "buigslappe voorzetwand" maken. Hier wat tips :

Veel succes in elk geval !

Comment

Working...
            X