Announcement

Collapse
No announcement yet.

Weinig lage frequenties bij gebruik studio monitors

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Weinig lage frequenties bij gebruik studio monitors

Hallo,

Ik heb recent twee Yamaha HS7 studio monitors gekocht maar vindt dat ze in de lage frequenties vrij zwak zijn. Ik weet uiteraard dat het niet de bedoeling is dat bepaalde frequenties extra benadrukt worden op nearfield monitors, maar ik vroeg me af of het normaal is voor een nearfield monitor dat de lage frequenties ook echt minder luid klinken dan de mid en hoge frequenties?

Alvast bedankt!

Studio monitor speakers zullen (als het goed is) inderdaad de laag niet hypen.
    Dat het minder luid klinkt ligt aan hoe ons gehoor werkt (Fletcher Munson curve).
    Om laag even luid als de hogere frequenties te horen is veel meer energie nodig.
    Een ander veel voorkomend probleem bij weergave (en dan met name de volume van de laag) is de akoestiek van je kamer.
    Hoe klinkt de laag in de hoeken van je kamer?

Comment

Originally posted by BT-Studio View Post
      Hoe klinkt de laag in de hoeken van je kamer?
      Het is een duplexruimte onder een zadeldak. De monitors staan op het hogere niveau van de duplex. Wat zijn in dit geval de hoeken die je bedoelt (dit is waarschijnlijk totaal anders dan een rechthoekige ruimte)?

Dit is mijn eerste ervaring met nearfield monitors, vandaar weet ik niet goed of het de bedoeling is dat de bas slechts in kleine mate aanwezig is en ik daar wat aan zal moeten wennen als ik muziek wil gaan produceren (dat is het doel namelijk) i.p.v. al te gaan kijken naar 8" monitors.

Comment

Met hoeken bedoel ik waar de vloer of een muur een ander vlak (muur of plafond..) tegen komt.
        Welk form de ruimte heeft maak niet uit (ook niet of het boven of beneden staat (als het de zelfde ruimte is).
        Goede studio monitors zullen een (onvervormd) laag produceren (en bij een goede ruimte akoestiek is deze ook hoorbaar).
        Deze is echter minder nadrukkelijk aanwezig dan bij "gekleurde" luidsprekers, zodat ze ook niet de nabij gelegen frequenties maskeren.

Natuurlijk zou je ergens luidsprekers kunnen vinden welke een lekker bas produceren.
        De risico is echter dan ook aanwezig (als akoestisch probleem niet is opgelost) dat als je 20 cm verschuift de boel alweer heel anders klinkt.
        Laat staan dat je mix wellicht dun of juist modderig klinkt als je het buiten je studio beluisterd.

Begin anders eens eenvoudig met de afstand tussen de luidsprekers en de omringende muren te veranderen (verplaats je luidsprekers) en te luisteren wat dit met het laag doet.

Comment

De ruimte is op dit moment zo optimaal mogelijk ingericht in die zin dat ik ze nu ook voor andere activiteiten buiten het produceren kan gebruiken. Ik zal de monitors dus moeten gebruiken zoals ze nu opgesteld staan, indien ik een andere inrichting zou willen dan is dat weer een probleem voor andere dingen die er staan (mijn DJ-setup zou dan weer slecht staan bijvoorbeeld).

In elk geval heb ik eens geluisterd of er veel verschil is tussen het geluid in de sweet spot en in de hoeken van de kamer. Beneden zijn de mid frequenties (bijvoorbeeld vocalen) uiteraard iets minder hard (in de sweet spot lijkt het wel of die vocal live ingezongen wordt) maar het geluid klinkt beneden nog verassend hetzelfde, het verschil is klein. Boven klinken de hele lage frequenties op de plaats waar het dak de vloer raakt iets luider, maar het is opnieuw slechts een klein verschil met het geluid in de sweet spot.

Natuurlijk zou je ergens luidsprekers kunnen vinden welke een lekker bas produceren.
          De risico is echter dan ook aanwezig (als akoestisch probleem niet is opgelost) dat als je 20 cm verschuift de boel alweer heel anders klinkt.
          Laat staan dat je mix wellicht dun of juist modderig klinkt als je het buiten je studio beluisterd.
          Ja, daarom ben ik deze discussie vooral gestart. Misschien zijn grotere monitors eerder slecht dan goed in mijn situatie.

Comment

Zolang je de ruimte en luidsprekers (en dan met name hun tekortkomingen) kent kun je daar rekening mee houden.
            Kortom je weergave kennen (vertalen) is belangrijkste.

Comment

Is het positief dat het geluid overal in de ruimte bijna hetzelfde klinkt zoals ik in de vorige post schreef?

Comment

Originally posted by jftm View Post
                Is het positief dat het geluid overal in de ruimte bijna hetzelfde klinkt zoals ik in de vorige post schreef?
                Als het gaat om frequentie weergave, ja dan is dat zeker prositief. :)

Comment

Dat is goed nieuws, omdat ik op dit moment niet van plan ben om te gaan investeren in studio isolatie (aangezien ik maar een beginnend 'bedroom producer' ben).
                  Momenteel is mijn redenering dat het dan mogelijk eerder slecht is dat ik mijn HS7's zou inruilen voor een set HS8 monitors, aangezien het geluid nu vrij goed is in de akoestisch onbehandelde ruimte. Met een set die meer laag produceert wordt het risico op vervorming dan misschien veel groter.

Comment

Verschil in laag tussen de HS7 en HS8 is 50Hz t.o.v. 39Hz (met mazzel 40Hz t.o.v. 35Hz) in vermogen van laag 60W t.o.v. 75W.
                    Als je bezig gaat met mixen van de lage frequenties zou ik een goede hoofdtelefoon (geven in het algemeen laag beter weer omdat ze geen nadeel van akoestisch invloed hebben) gebruiken.
                    Maar vergeet niet dat veel (hoorbaar) laag in onze muziek niet eens in die frequenties zit.

Comment

Bedankt voor de link, die tekst was heel interessant.
                      Als je bezig gaat met mixen van de lage frequenties zou ik een goede hoofdtelefoon (geven in het algemeen laag beter weer omdat ze geen nadeel van akoestisch invloed hebben) gebruiken.
                      Ja, ik wil de monitors ook graag kunnen gebruiken om een track op te leren mixen. Dus een hoofdtelefoon lijkt me dan inderdaad toch ook een 'veiliger' alternatief om het risico te vermijden dat ik akoestische problemen zou creëeren met een HS8 set.

Comment

Working...
                      X