Announcement

Collapse
No announcement yet.

Simpele studio opzet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Simpele studio opzet

Ik ben bezig met een heel simpele studio-opzet (lees; ik ben een absolute leek) voor met wat vrienden een heel simpel carnavalsnummer in elkaar te zetten. Vorig jaar ook al gedaan, maar dan met een kennis die wat uit de buurt woont en een soortgelijk ministudiootje heeft. Hier en daar wat rondgestruind en wat heb ik nu;

Edirol PCR-1 keyboard
    Focusrite 2i2
    Dap pr32t speakers

Prima om mee te beginnen lijkt me. Ik mis nu alleen nog de benodigde bekabeling. Hoe sluit ik alles op elkaar aan? Line outputs van de Focusrite moeten op de speakers neem ik aan. Maar is dat dan een Jack 6,3 naar open einde? Focusrite moet van usb 2.0 naar standaard usb van de computer? Hoe sluit ik het keyboard op de Focusrite aan?

Jullie lezen het vast; leek dus. Help?!

Ik kan het mis hebben, maar de Dap PR32T is een passieve luidspreker, en die kun je niet rechtstreeks op de Focusrite aansluiten, daar heb je dus nog een versterker voor nodig.

Wat ga je op die Focusrite aansluiten? Een microfoon, of zo?

De Midi controller sluit je via USB op je PC aan, je maakt dan gebruik van de geluiden van je DAW.

Peter

Comment

Originally posted by pboosten View Post
      Ik kan het mis hebben, maar de Dap PR32T is een passieve luidspreker, en die kun je niet rechtstreeks op de Focusrite aansluiten, daar heb je dus nog een versterker voor nodig.

Wat ga je op die Focusrite aansluiten? Een microfoon, of zo?

De Midi controller sluit je via USB op je PC aan, je maakt dan gebruik van de geluiden van je DAW.

Peter
      Ah, daar gaat het dus al mis, op die versterker had ik niet gerekend. Volgens mij heb ik nog wel een reguliere audio versterker staan, voldoet dat? En hoe werkt de aansluiting dan?

Ik dacht verder aan de aansluiting Keyboard-focusrite(als externe geluidskaart)-pc? Vandaar de focusrite...

Comment

Dat keyboard maakt geen geluid van zichzelf (ik heb 'm niet, maar als ik de specs zo zie op de Roland site), sterker nog, die heeft een eigen geluidskaart aan boord, en maakt daarbij de focusrite overbodig (al zal die laatste kwalitatief veel beter zijn). Even in ascii-art:

keyboard -> PC <-> focusrite -> versterker -> luidsprekers

De kabel tussen PC en keyboard/focusrite is een USB kabel, de kabel tussen focusrite en versterker is een standaard kabel (waarschijnlijk 6,3 jack -> rca), en naar je luidsprekers hangt een beetje van versterker en luidsprekers af (als het schroefverbindingen zijn, dan gewoon een dikke 2,5 mmkwadraat rood/zwarte kabel of zo.

Daarmee kun je de focusrite gebruiken om het geluid, dat middels MIDI signalen vanaf je keyboard in je DAW geluiden opwekt, naar de versterker te sturen, die dat dan in iets hoorbaars omzet in je luidsprekers.

Een tweede variant is bij jou zo mogelijk:

pc <-> keyboard -> versterker -> luidsprekers

Je keyboard heeft een RCA uitgang, dus afhankeljik van je versterker waarschijnlijk RCA-RCA (ook standaard).

Maar zoals gezegd: het keyboard produceert zelf geen geluiden, die produceert uitsluitend MIDI-signalen.

Peter

Comment

Verder, let wel dat de DAP PR32T voor een 100V systeem is.

Comment

Ah, pboosten, dat verklaard het één en ander. Dank daarvoor.

Als ik het goed begrijp zijn beide varianten mogelijk, maar geeft de eerste variant het beste geluid? Zouden actieve speakers nog iets veranderen aan de geluidskwaliteit, of maakt dat naast het extra apparaat (versterker) verder weinig uit?

En BT-Studio, geeft dat problemen dan?

Comment

Originally posted by Wouwtert View Post
              En BT-Studio, geeft dat problemen dan?
              Met een 'normaal' HiFi versterker wel. ;)

Tip: Leesvoer.
              Last edited by BT-Studio; Friday-23-09-2016, 15:15. Reason: Tip toegevoegd.

Comment

Originally posted by Wouwtert View Post
                Als ik het goed begrijp zijn beide varianten mogelijk, maar geeft de eerste variant het beste geluid? Zouden actieve speakers nog iets veranderen aan de geluidskwaliteit, of maakt dat naast het extra apparaat (versterker) verder weinig uit?
                Ik ken de geluidskwaliteit van dat keyboard audiointerface niet, maar iets zegt me dat een midi-controller een midi-controller hoort te zijn, en niet gecombineerd zou moeten worden met een geluidskaart. Focusrite is gewoonweg goed.
                vwb actieve luidsprekers: die heb je natuurlijk in allerlei varianten/prijsklasses en er zullen er ongetwijfeld bij zijn die vele male beter klinken dan die DAPs. Maar er bestaan ook slechtere.

Peter
                Last edited by pboosten; Friday-23-09-2016, 15:04. Reason: BT had al geantwoord

Comment

Working...
                X