Announcement

Collapse
No announcement yet.

Setup voor live

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Setup voor live

Hallo,
    Ik ben een beetje klaar met het met mijn muis aan knopjes draaien in m'n DAW en wil wat hardware aanschaffen om live (in de huiskamer) te experimenteren.
    Om te beginnen wil ik de Roland TR8 samen met de Roland TB3 aanschaffen. Als dat leuk blijkt te zijn neem ik wellicht de andere producten uit de Roland Aira serie er ook bij, of ga ik kijken voor andere apparatuur. Maar hoe werkt dit precies met aansluitingen? Heb ik slechts een midi kabel nodig om de twee devices te syncen? En is het daarna dan gewoon een kwestie van de output van beide devices naar een mixer te sturen die dan weer 1 output geeft voor mijn monitors?
    Ik zag dat Roland zelf de MX1 mixer heeft in de Aira serie. Ik neem aan dat als je via USB je andere Aira devices daarop aansluit deze in stereo worden doorgevoerd, maar daarbuiten heeft deze mixer alleen mono inputs. Is het niet beter om een 'normale' stereo mixer hiervoor te gebruiken?

Hebben jullie verder nog tips qua kabels of dingen om rekening mee te houden als ik wil uitbreiden in toekomst?

Groeten
    Bas

Tja. Je zou ook kunnen denken aan een controller om de software aan te sturen i.p.v. met de muis.
    Maar als je toch met hardware aan de slag wil zal het een boel kabels en een mixer e.d. worden.
    Originally posted by bas_deejay View Post
    Ik neem aan dat als je via USB je andere Aira devices daarop aansluit deze in stereo worden doorgevoerd, maar daarbuiten heeft deze mixer alleen mono inputs.
    Neem van mij aan dat je nooit iets zomaar moet aannemen. ;)

Comment

Haha, ja dat is een goede tip. Laat ik dan starten met het stoppen van dingen aan te nemen, en mocht iemand weten hoe het zit met die USB aansluitingen dan hoor ik het graag :).
      Leuk artikel wat je doorstuurde! Voor mij is het niet dat ik een bepaalde sound wil creeeren, ik wil echt weer aan de knoppen draaien en weg van dat beeldscherm waar ik voor mijn werk al 8 uur per dag aan besteed. Ook klopt het dat ik die hardware beter wil begrijpen, en ik denk dat het een soort van fase is. Je gaat van hardware naar digital terug naar hardware en weer naar digital. Ik had 15 jaar geleden wat hardware wat ik allemaal heb verkocht, en waar ik nu natuurlijk weer van baal.

Enfin, ik heb dus sowieso een mixer nodig, dan ga ik daar nog wat meer info over zoeken, thx.

Comment

De TR8 en TB3 kunnen via USB op de MX1 aangesloten worden en sturen en ontvangen midi en audio op deze manier (in stereo voor de tb-3 en de TR-8 heeft volgens mij meerdere uitgangen?). Wat dat betreft heb je met een volledige Aira setup weinig gedoe met kabels. Volgens mij is het zo dat de mx-1 in combinatie met je DAW werkt als geluidskaart en dat daar een stereo output op zit voor je speakers. Ook een "normale" mixer heeft meestal grotendeels mono inputs en maar een beperkt aantal stereo inputs. Wat je in feite dan doet is 1 mono kanaal links pannen en 1 rechts, dan heb je alsnog een stereo kanaal.
        Zoals BT-Studio al aangaf kan een midi controller ook erg nuttig zijn, eventueel in combinatie met een klavier. Bv. Akai, Arturia e.d. hebben midi keyboards met zowel draaiknoppen als drumpads.
        Hardware gebruiken bij een live set is leuker, maar idd wel onpraktisch ivm opbouwen/afbreken en kabels enzo.
        Zowiezo altijd reserve kabels/stekkerdozen/pluggen/haspel meenemen bij optredens. Goede hoofdtelefoon. Eventueel iets van standaards oid in het geval dat er geen plek is om je spullen weg te zetten.
        Last edited by Yence505; Monday-03-10-2016, 16:20.

Comment

Working...
        X