Announcement

Collapse
No announcement yet.

Studio starten: heeft het nog zin?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Studio starten: heeft het nog zin?

Dag mensen,

Ik ben inmiddels een dikke tien jaar bezig met het opnemen en mixen van muziek. Ik ben gestart in 2006 tijdens mijn studententijd met een Digi 002, een Neumann TLM103 en ben zodoende links en rechts klussen blijven doen. Ik heb de universiteit kunnen af maken, ben inmiddels 33 jaar en heb een vaste baan waarmee ik in loondienst met fulltime werken (4 dagen van 9 uur) zo'n 60.000 euro bruto per jaar verdien.

In mijn huis wat ik drie jaar geleden heb gekocht, heb ik de inpandige garage omgebouwd tot een kleine studio. Ik heb er twee ruimtes van gemaakt, de relatief grote ruimte is ongeveer 5 x 3 meter en de mixruimte is ongeveer 3 x 3 meter. Ik neem voornamelijk overdubs op, ik mix werk van mezelf of van anderen en incidenteel neem ik de basis van een hele band in één keer op (drummer in grote ruimte, bassist en gitarist/zanger bij mij in de mixruimte, iedereen met headphones).

De studio heb ik zo professioneel mogelijk aangelegd. Alles goed geïsoleerd middels hoogwaardig isolatiemateriaal en dubbele voorzetwanden, kabels gesoldeerd en achter de muur gelegd voor verbindingen tussen de twee ruimtes, hoogwaardige akoestische behandeling (Primacoustic), airco voor beide ruimtes etc. Ik ben bij de buren gaan luisteren toen voor het eerst een drummer zat te meppen en hoorde het daar (gelukkig) nauwelijks tot niet. Ik ben een gearfreak en heb inmiddels een mooie verzameling micro's en preamps bij elkaar gespaard / gewerkt.

Toch zou ik nooit kunnen rondkomen van alleen het werk in de studio. Ik doe voornamelijk dingen voor mijzelf en heb hooguit één keer per maand een klus die met een beetje geluk een paar honderd euro oplevert. Wat ik mij nu afvraag: zou ik, als ik de hele week de tijd zou hebben, genoeg klanten kunnen krijgen om er wél van te kunnen leven? Let wel: ik heb een voor mijn salaris prima betaalbaar huis, zeker geen tophypotheek, en verder geen schulden of andere lasten (geen lease auto etc.). Op werkdagen heb ik 's avonds meestal niet meer de energie om nog veel aan acquisitie te gaan doen. Daarnaast heb ik nooit een Facebookpagina voor mijn studio gehad of andere reclame gemaakt, de klussen die binnenkomen, komen via-via. Zou het zoveel uitmaken als ik social media in de "bedrijfsvoering" zou betrekken?

Links en rechts zie ik toch regelmatig websites van relatief grote studio's met ook jonge (mag dat nog?) gasten achter de knoppen en dan denk ik: hoe betalen zij dat?! :p Het construeren van mijn eigen studiootje heeft me al minstens 15.000 euro gekost.

Ik ben vooral erg benieuwd naar mensen die de stap hebben durven nemen en er volledig voor zijn gegaan. Lukt het om het hoofd boven water te houden? Of gaan bands toch vooral voor dat ene bandlid met een opnamesetje wat gewoon in het repetitiehok wordt geplaatst?

Vooral op zoek naar ervaringen, meningen etc. :cool:

Zal voor een groot gedeelte van je locatie afhangen.

Comment

Working...
    X