Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wie helpt met de samenstelling van een kleine studio (zang, gitaar).

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Wie helpt met de samenstelling van een kleine studio (zang, gitaar).

Hey allen,

Van een kleine ruimte (6m2) wil ik graag een 'mini-studio' maken. De ruimte moet dienen om muziek te schrijven, in te oefenen, ... De opnames die ik wil maken, zullen enkel dienen om mezelf te beluisteren en te corrigeren.

Ikzelf ben singer-songwriter van een zeer bescheiden niveau waarbij ik me hou aan mijn elektrische gitaar en microfoon. Ik speel reeds jaren met een analoge gitaaramp. Recent experimenteerde ik met gitaar, een Yamaha-Steinberg-interface, Garageband (iPad) waarbij ik het geluid afspeelde door mijn Huges & Kettner versterker. Het ervaren van 'latency' deed het gitaarspel onnatuurlijk aan voelen. Misschien was mijn iPad 2 dan ook ietwat te weinig krachtig?

Het is mijn bedoeling zang + gitaar te combineren binnen een nieuwe setting. Ik dacht aan een installatie bestaande uit:
    - actieve speakers (bv Yamaha HS50)
    - een effectenmodule voor zang+gitaar (TC Helicon Play Electric)

Ik vraag me concreet af:
    - hoe ervaren jullie gitaar spelen via actieve speakers? (klank, gevoel, ...)
    - welke speakers kunnen jullie aanraden? Beter bv HS7 of beter de combinatie HS5 + subwoofer? (de setting zal ook gebruikt worden door mijn zoon die met laptop + controller + Fruity Loops, elektronische muziek maakt. Bovendien zal er tijdens het schrijven ook muziek beluisterd worden met de installatie. Ik verondersel dat een subwoofer dan wel wat extra dimensie geeft).
    - wat is de ervaring ivm latency bij dergelijke effectenmodules? Of raden jullie combinatiemodules (zang + gitaar) omwille van die reden af?

En of andere ervaringen en zo van die dinges en al ;)
    Alle hulp is welkom, ik zie door het bos de bomen niet meer.

Super veel dank!

Sven

Naar mijn mening heb ik te weinig kennis om je te adviseren over gitaren en toebehoren. Ik kan geen uitspraak doen over het niveau van jouw zoon, maar in principe voldoen beide monitor sets. Ik denk alleen dat de HS5 + sub een iets groter frequentiebereik heeft. In een kleine ruimte kan veel bass echter wel verraderlijk zijn. Een HS7 set kan daardoor misschien wel wat meer gebalanceerd zijn. Dat is tenslotte wat uw zoon nodig heeft voor de productie van elektronische muziek.

Omdat hier niks over wordt vermeld: weet u al hoe de monitoren aangesloten worden aan de laptop van uw zoon?

Comment

Hallo Sven,
      Ik ken het probleem en heb heel wat geëxperimenteerd voordat ik tot een setup ben gekomen waar ik tevreden mee ben.
      Ik zal proberen je antwoord te geven op basis van mijn eigen ervaringen.
      Originally posted by Mowgli View Post
      - hoe ervaren jullie gitaar spelen via actieve speakers? (klank, gevoel, ...)
      Monitor speakers zijn natuurlijk geen gitaar cabinet speakers.
      Maar uiteindelijk zullen we een geluid beluisteren wat ook niet uit een gitaar vesterker komt.
      Voor monitoring van gitaar (bas of elektrisch gitaar) gebruik ik zelf een Devine Artis 12A.
      Deze geeft tijdens spelen even wat meer ‘body’ dan monitor speakers (zeker op volume).
      Maar steeds vaker gebruik ik gewoon een goede hoofdtelefoon daarvoor.
      Monitor speakers gebruik ik voor mixen. ;-)
      - welke speakers kunnen jullie aanraden? Beter bv HS7 of beter de combinatie HS5 + subwoofer? (de setting zal ook gebruikt worden door mijn zoon die met laptop + controller + Fruity Loops, elektronische muziek maakt. Bovendien zal er tijdens het schrijven ook muziek beluisterd worden met de installatie. Ik verondersel dat een subwoofer dan wel wat extra dimensie geeft).
      Keuze van monitors zal ook van de ruimte (en akoestiek) afhangen.

Pas op met subwoofers, als ruimte laag frequenties slecht weergeven zal een sub mogelijk staande golven en knopen alleen verslechten.
      Ze doen in een kleine ruimte vaak weinig goed aan de balans.

- wat is de ervaring ivm latency bij dergelijke effectenmodules? Of raden jullie combinatiemodules (zang + gitaar) omwille van die reden af?
      Latency is vooral een probleem bij monitoren via de DAW, zeker bij gebruik van plugins.
      Het zal niet alleen door je computer bepaald worden maar ook door de audio interface en gebruikte plugins.
      Juiste instellingen kunnen helpen maar…
      Juist om dit allemaal te voorkomen heb ik gekozen om de monitoring taak compleet analoog te houden (geen latency).
      Zo gebruik ik voor gitaar (of bas) vesterker simulators (hardware) en voor zang een reverb (ook hardware).
      En dat alles met een analoog mixer voor monitoring (op hoofdtelefoon of via de Artis).
      Bij zang is over speakers monitoren sowieso geen goed idee (feedback).
      Voor concept opnames is het verder niet belangrijk maar voor de uiteindelijk opnames neem ik graag het geluid welk de artiest hoort als ook de DI (onbewerkt) signaal op.

Tip. Maak een goed plan van wat je wilt en hoe je dit kan bewerkstelligen voordat je tot aanschaf e.d. over gaat.
      Dit voorkomt dat er spullen worden aangeschaft welke later nooit gebruikt worden.
      Hier mogelijk meer tips: http://homestudioplugin.nl/
      Persoonlijk ben ik ook voor plug and play gegaan zodat ik niet allerlei technische zaken moet regelen voordat er muziek gemaakt kan worden (en dus de creatieve flow in de weg gaat staan).

Succes met je studio.

p.s. niet zo handig om zelfde vraag in 3 verschillende topics te plaatsen.
      Maar wellicht dat de mods daar wel bij helpen. ;)
      Last edited by BT-Studio; Tuesday-01-05-2018, 10:33.

Comment

Dank voor de info, Mathijs!
        Wat de aansluiting betreft: is het een goed idee om dit via de koptelefoonuitgang van de laptop aan te sluiten?
        Rechtstreeks naar de luidspreker/via de interface (gezien die toch continu aangesloten zal zijn op de monitors).
        Of ga ik hier te kort door de bocht?

Comment

Voor de luidsprekers zou ik gebruik gaan maken van een audio interface. Iets zoals een Focusrite Scarlett 2i2 kan al voldoende zijn. Deze interface heeft twee ingangen. Kies aan de hand van de wensen die je hebt of gaat krijgen

Comment

Hartelijk dank voor alle info! Je helpt me er een pak mee vooruit.
            Eveneens bedankt voor de interessante links.
            Jouw plug & play insteek, is er zeker één die ik zelf ook wil volgen. Uiteindelijk wil ik spelen, schrijven, oefenen en mezelf kunnen beluisteren om te kunnen bijsturen. En komt er ooit meer van... dan trek ik wel naar de mensen die verstand hebben van opnames, mixen, ... :)

PS: Ik ben nieuw hier, nog wat zoekende en bij nader inzien is het idd beter mijn topic maar in één rubriek te plaatsen (nu nog een delete-knop vinden . FAQ verwijst naar "Wijzig bericht" maar alsnog niet gevonden.)

Comment

Alleen een moderator kan een topic verwijderen. Dat zal vanzelf wel gedaan worden.

Comment

Dank, Mathijs. Ik gebruik momenteel een Steinberg UR22 mk II. Reeds uitgeprobeerd (gitaar, laptop & garageband) en lijkt me een degelijk iets. Volgens mij wel vergelijkbaar met de Focusrite die je aanhaalde. Goed om weten dat ik die dan ook best inschakel voor de controller.

Comment

Working...
                X